دبیر علمی کنگره ملی خانواده: اگر خانواده اصلاح شود جامعه اصلاح خواهد شد

جای خالی گردهمایی ملی فعالان حوزه خانواده مشهود بود

تهران (پانا) - دبیر علمی کنگره ملی خانواده: گفته است که خانواده رکن جامعه است و اگر خانواده اصلاح شود جامعه به دنبال آن اصلاح خواهد شد.

کد مطلب: ۸۵۹۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دبیر علمی کنگره ملی خانواده: اگر خانواده اصلاح شود جامعه اصلاح خواهد شد

به گزارش ستاد خبری کنگره ملی خانواده، سیده فضه حسینی، دبیر علمی کنگره ملی خانواده، با اشاره به برگزاری اولین کنگره ملی خانواده گفت: ما تصمیم داریم در این کنگره جمعی از فعالان عرصه خانواده را از سراسر کشور دور هم جمع کنیم که این اقدام با هدف ایجاد شبکه ارتباطی مستمر و تعامل درون گروهی این فعالان و همچنین ارتباط مستمرتر با مسئولان کشور صورت گرفته است.
وی افزود: در واقع برای این کنگره، جمعی از فعالان و اعضای سازمان های مرد نهاد در حوزه خانواده احصا و به تهران دعوت شده‌اند تا حضور آن‌ها مقدمه ای باشد برای ارتباط بیشتر، سازنده‌تر و ایجاد شبکه ارتباطی دائمی.
دبیر علمی کنگره ملی خانواد با اشاره به مهمترین اهداف این گردهمایی و برگزاری همایش دو روزه گفت: این گردهمایی با اهداف چندگانه طراحی شده است و اجرایی خواهد شد؛ قطعا یکی از مهمترین اهداف، انتقال تجربیات این فعالان به مسئولان کشوری است تا زمینه ای باشد برای اینکه مسئولان همه صداها را بشنوند و نیازهای آنها را رفع کند.
این دانش‌آموخته دکتری حقوق زن در اسلام دانشگاه تربیت مدرس افزود: این فعالان حوزه خانواده چون از نزدیک با مسائل مبتلابه خانواده‌ها سر و کار دارند و نیازها و دغدغه‌های آنها را می‌شناسند بهترین مرجع برای رجوع به مسائل و مشکلات این حوزه هستند. آن‌ها همه مسائل و دغدغه ها را از نزدیک آن هم به صورت بومی و منطقه ای درک کرده اند و مرجع بسیار مناسبی در این زمینه هستند.
دبیر علمی این کنگره اضافه کرد: از سوی دیگر، جدا از اینکه مسئولان باید صدای این فعالان را بشنوند، باید به مطالبات آنها نیز پاسخ دهند، پس در واقع فعالان حوزه خانواده در این همایش مطالبات خود را نیز مطرح می کنند و مسئولان باید به رفع آن ها بر اساس اولویت بندی اقدام کنند.
وی توضیح داد: در واقع نگاه ما به این کنگره این است که فعالیت‌های حوزه خانواده از یکسو و مشکلات خانواده ها از سوی دیگر، سطح‌بندی و رتبه‌بندی شود، تا بر اساس این الگوها اقدامات موثر برای برون‌رفت از این چالش‌ها صورت گیرد.
حسینی در ادامه تاکید کرد: این گردهمایی دو روزه، در واقع اولین کنگره است و قطعا قرار است تداوم داشته باشد و در سالهای بعدی به شکلی علمی تر و با نشست های بیشتر و تخصصی تر همراه باشد.
این دانش‌آموخته دکتری حقوق زن در اسلام دانشگاه تربیت مدرس به ضرورت ایجاد شبکه ارتباطی مستمر اشاره کرد و افزود: پس از شناسایی فعالان حوزه خانواده، ما بحث شبکه ای شدن و ارتباط مستمر را مدنظر داریم. این گروه‌ها و سازمان‌ها با هم مرتبط می شوند، تبادل نظر بین آنها صورت می‌گیرد و به نهادهای دولتی معرفی می شوند. با این ترتیب در سیاست گذاری و اجرا مدیریت کشور از آنها استفاده خواهد کرد.
دبیر علمی این کنگره تاکید کرد: سیاست نظام این است که مسائل اجتماعی با حضور مردم حل شود. لازم است فعالان حوزه خانواده از سراسر کشور گردهم آیند، نظرات، دیدگاه‌ها و انتقاداتشان مطرح شود، صدایشان شنیده بود و با مسئولان نشست هایی داشته باشند که نتیجه همه آنها رفع خلاءهای موجود در حوزه خانواده است.
حسینی اضافه کرد: همچنین قرار است یک تصمیم سازی و مدیریت در حوزه ستادی نیز برای مسئولان انجام شود. خانواده رکن جامعه است و اگر خانواده اصلاح شود جامعه به دنبال آن اصلاح خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه شناسایی این فعالان و دعوت از آن ها از سراسر کشور گفت: ما لیست های مختلف فعالان حوزه خانواده را جمع آوری کردیم. این لیست ها از بنیاد ملی خانواده به عنوان برگزار کننده کنگره و همچنین وزارت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوه قضائیه به عنوان مشارکت کننده ها جمع آوری شده است.
دبیر علمی این کنگره ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ فعال عرصه خانواده شامل اشخاص حقیقی و موسسات فعال در حوزه خانواده جمع‌آوری و برای این گردهمایی دعوت شده‌اند.
وی با اشاره به پنل های آموزشی دو روز کنگره نیز تصریح کرد: ما تاکنون در حوزه فعالان خانواده چنین همایش ملی نداشتیم. پیش از این در سطح استانی همایش های مشابه برگزار شده بود یا در حوزه آسیب های اجتماعی چنین گردهمایی های ملی داشتیم اما برای اولین بار است که چنین نشست‌هایی در حوزه خانواده در کل کشور برگزار می‌شود.
حسینی اضافه کرد: از آنجایی که کارکردها و فعالیت های فعالان دعوت شده متفاوت است تلاش کردیم این همایش هم آورده علمی برای آنها داشته باشد و هم آنهایی که دغدغه فعالیت اجرایی دارند برخی از دغدغه هایشان مرتفع شود.

وی به پنل های ۴گانه اشاره کرد و گفت: در این همایش قرار است موضوعات، حول ۴ محور ازدواج، طلاق، اقتصاد خانواده و فرزندآوری و تربیت فرزندان برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار