وزیر آموزش و پرورش: اگر رویکرد‌های آموزش و پرورش تغییر نکند، 30 سال آینده نیز مشکلات جاری مطرح خواهد شد

بطحایی: حجم وسیع بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته است، بنابراین از امسال برای تمرکززدایی دو ساعت در هفته در اختیار مدیر و مربی پرورشی قرار می‌گیرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرهنگیان شهرستان کاشمر به نقش موثر خانواده‌ها در تحقق سند تحول اشاره و تاکید کرد تا زمانی که تمرکز ما تنها روی تشریح مشکلات باشد تحولی رخ نمی‌دهد.

کد مطلب: ۸۴۶۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: اگر رویکرد‌های آموزش و پرورش تغییر نکند، 30 سال آینده نیز مشکلات جاری مطرح خواهد شد

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در دومین روز از سفر به استان خراسان رضوی، پس از شرکت در آئین غبارروبی گلزار شهدای کاشمر و حضور بر سر مزار شهیدمدرس و ادای احترام به مقام والای آن روحانی مبارز در جمع فرهنگیان کاشمر (ترشیز کهن) گفت: «اینجانب حامل ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور برای مردم این خطه از کشور هستم. هرچند سفرهای استانی سخت و دشوار است اما این نوید را می‌دهد که ما در برابر مسائل و مشکلات پیچیده تنها نیستیم.»

وزیر آموزش و پرورش به مشکلات بیان‌شده از سوی نمایندگان و مدیران این شهر اشاره کرد و گفت: «اگر سی سال پیش هم دور هم جمع می‌شدیم باز این مشکلات مطرح می‌شد، بنابراین اگر رویکرد‌های آموزش و پرورش تغییر نکند، سی سال آینده باز همین مشکلات مطرح خواهد شد و تا زمانی که تمرکز ما روی تشریح مسایل باشد بازهم اتفاقی رخ نمی‌دهد.»

بطحایی ادامه داد: «پیچیدگی مسایل آموزش و پرورش به این خاطر است که حل همه مسائل تنها به آموزش و پرورش بستگی ندارد و گستردگی نیز مزید بر علت است.»

دانش‌آموزان با فرمول و حفظیات نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند

او به اهمیت نقش مدرسه در فرایند تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: «مدرسه محل تمرین زندگی برای دانش‌آموزان است و براساس آموزه‌های اسلامی ایرانی تلاش کردیم مدارس را به این سمت ببریم، اما چنان که باید و شاید موفق نبودیم.»

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: «دیدگاه بسیاری از خانواده‌ها این است که فرزندشان رتبه‌های علمی به دست آورند و این موضوع آزاردهنده است، بنابراین آموزش و پرورش باید تلاش کند این مسیر را عوض کند.»

او ادامه داد: «اگر دغدغه فضای مدرسه را داریم به خاطر آن است که بچه‌ها قرار است مهارت‌های زندگی را در مدرسه فرا گیرند و دانش‌آموزان با فرمول و حفظیات نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند، بنابراین نباید رقابت‌های فردی در مدرسه انجام شود و رقابت‌های گروهی باید جایگزین شود.»

وزیر آموزش و پرورش کار معلمان در مدرسه را سنگین دانست و گفت: «نظریه‌پردازی شاید به سهولت انجام شود اما عمل به آن بسیار دشوار و سخت است. از امسال رقابت‌های فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم تا رقابت‌های گروهی جایگزین آن شود و بتوانیم شادی و نشاط را به مدارس بیاوریم، این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه خانواده‌ها آموزش و پرورش را همراهی کنند.»

حجم وسیع بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته است

بطحایی گفت: «لازمه تحول در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش در جامعه است و باید آن را عملی کنیم و تنها در گفتار باقی نمانیم.»

او به فضیلت معلمان اشاره کرد و گفت: «از لحاظ جمعیت، تعهد، عشق و علاقه هیچ صنفی مانند معلمان نیست و این سرمایه‌ای است که باید قدر آن را دانست، به مدرسه باید فرصت ارائه خلاقیت داد و یکی از راه‌ها، ارتقای شایستگی‌های عوامل مدرسه و تفویض اختیار به مدارس است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «حجم وسیع بخشنامه‌ها خلاقیت را از مدارس گرفته است، بنابراین برای تمرکز‌زدایی در سال تحصیلی جدید هفته‌ای دو ساعت زمان در اختیار مدیر و مربی پرورشی قرار می‌گیرد.»

بطحایی راه‌اندازی تلویزیون تعاملی را امکانی برای تعامل بین صف و ستاد دانست و گفت: «برای اینکه مدرسه محل زندگی دانش‌آموزان شود نیازمند استلزاماتی از جمله رفع تمرکز‌زدایی و تفویض اختیار، حل مشکلات معیشتی و فرهنگ‌سازی در جامعه هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار