در گفت‌وگو با پانا

معاون سازمان محیط زیست: وزارت نیرو در سال جاری حق‌آبه دریاچه ارومیه را تأمین نکرده است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید با وجود اینکه بارش‌ها در سال جاری خوب بوده است اما سهم حق‌آبه دریاچه ارومیه از سوی وزارت نیرو تخصیص داده نشده است.

کد مطلب: ۸۳۸۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان محیط زیست: وزارت نیرو در سال جاری حق‌آبه دریاچه ارومیه را تأمین نکرده است

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه در سال جاری گفت: تأمین منابع آبی مورد نیاز دریاچه ارومیه، حقی است که بر گردن وزارت نیرو قرار دارد و باید حق‌آبه و سهم آب تالاب‌ها را تأمین کند. اگر حق‌آبه تالاب‌ها تأمین نشود مشکلاتی همچون ریزگردها و از بین رفتن پوشش گیاهی را خواهیم داشت.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: سازمان محیط زیست موضوع تأمین حق‌آبه تالاب‌ها را پیگیری می‌کند چرا که علاوه بر طبیعت برای انسان‌ها نیز اهمیت دارد و اگر تأمین نشود تبعات آن می‌تواند موجب خسارات زیست‌محیطی و تهدید سلامت انسان‌ها شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است که در سال 11 میلیارد متر مکعب آب را به عنوان حق‌آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه تأمین خواهد کرد و سازمان محیط زیست مطالبه‌گر این موضوع است اما در گذشته اینگونه نبوده است.

وضع دریاچه ارومیه زیر ذره‌بین سازمان محیط زیست است

تجریشی در ادامه گفت: از آنجا که موضوع احیای دریاچه ارومیه قدمت بیشتری دارد، درباره آن جدی‌تر هستیم و برنامه‌های سازمان محیط زیست از طریق ستاد احیای دریاچه دنبال می‌شود و علاوه بر این وضع دریاچه ارومیه به صورت مستمر رصد می‌شود و حال و روز دریاچه ارومیه زیر ذره بین سازمان محیط زیست قرار دارد. وزارت نیرو هم طبق برنامه‌ای که دارد باید ابتدا سهم آب شرب مردم را تأمین کند و سپس سهم آب دریاچه را تأمین کند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه حق‌آبه دریاچه در سال جاری تأمین نشده است، گفت: علی‌رغم اینکه امسال بارش‌ها خوب بوده است اما سهم دریاچه تأمین نشده است.

انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت آب از سوی جهاد کشاورزی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت آب از سوی جهاد کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه گفت: به عنوان مثال در شهرهای بناب و ملکان که از سد بوکان به اراضی کشاورزی آنها، آب رها شده است شاهدیم خساراتی به باغات و گیاهان این منطقه وارد شده است. از طرفی چون آب در زمان مناسب خود به سمت دریاچه ارومیه رها نشده است مجبور شدند آب را به داخل کانال‌ها سرریز کنند که در نهایت آب به اراضی کشاورزی مردم رفته و خساراتی وارد کرده است چرا که بیش از نیاز اراضی کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: اگر آب به موقع به سمت دریاچه ارومیه رها می‌شد برای سال جاری می‌توانستیم تراز آب دریاچه را 10 سانتی‌متر بالاتر بیاوریم و این یعنی اینکه می‌توانستیم در منحنی بهره‌برداری از سدهای اطراف دریاچه ارومیه، سهم دریاچه را بیشتر ببینیم اما دوستان می‌گویند آب را نگه می‌داریم و بعدا به دریاچه ارومیه می‌دهیم در صورتی که ترجیح می‌دهیم آب به دریاچه بیاید تا اینکه پشت سد تبخیر شود چرا که وقتی آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، نمک‌های کف دریاچه حل می‌شود و عمق آن زیاد می‌شود.

وزارت نیرو باید در منحنی بهره‌برداری از سدها تجدید نظر کند

تجریشی تأکید کرد: وزارت نیرو باید در منحنی بهره‌برداری از سدها تجدید نظر کند و ارتباط کشاورزان و جهاد کشاورزی باید نزدیک‌تر شود چون بسیار مهم است که چه مقدار آب در چه زمانی به کشاورزان اختصاص یابد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه به لحاظ مدیریت آب، خیلی جای کار داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه این فرصت را امسال از دست دادیم و امیدواریم سال آینده دستگاه‌های اجرایی به موضوع تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه توجه کنند و سهم اکوسیستم‌ها را همراه با سهم کشاورزی و آب شرب تخصیص بدهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار