در گفت‌وگو با پانا

چرا ایران جزو 10 کشور مصرف‌کننده پلاستیک است

حیدری،فعال محیط زیست: هر ایرانی روزانه به طور میانگین ، ۳ کیسه پلاستیکی وارد محیط زیست می‌کند

تهران (پانا) - ایران یکی از عمده تولیدکنندگان مواد پلاستیکی و تولید زباله از این مواد محسوب می‌شود که مهم‌ترین دلیل آن هم قیمت اندک کیسه‌های پلاستیکی است در مقایسه با کیسه‌های پارچه‌ای است.

کد مطلب: ۸۳۶۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
چرا ایران جزو 10 کشور مصرف‌کننده پلاستیک است

محمد حیدری فعال محیط زیست، همزمان با 21 تیر ،روز بدون نایلکس، با بیان اینکه مصرف پلاستیک در ایران بسیار نگران‌کننده است به پانا گفت: در کشور ما سالانه بیش از دو میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و علاوه بر اینکه حجم تولید نایلکس و پلاستیک در ایران بالا است، مصرف پلاستیک نیز در بین خانوارهای ایرانی بالا است.

این فعال حوزه محیط زیست با تأکید بر اینکه پلاستیک اثرات مخرب فراوانی بر روی محیط زیست دارد، گفت: بیشترین تأثیری که این حجم از مصرف پلاستیک دارد، بر روی خاک است که موجب ضررهای جبران‌ناپذیری می‌شود به طوری که پلاستیک‌ها بیش از پانصد سال در محیط باقی می‌مانند و تجزیه نمی‌شوند. در واقع مواد شیمیایی موجود در پلاستیک از طریق خاک وارد آب، گیاهان و چرخه غذایی می‌شود و صدمات جبران‌ناپذیر بهداشتی و اقتصادی برجای می‌گذارد.

مصرف پلاستیک در ایران 3 برابر مصرف جهانی است

وی درباره سرانه مصرف پلاستیک در ایران گفت: طبق آمار، هر فرد در کشور به طور متوسط روزانه سه کیسه پلاستیکی را وارد محیط زیست می‌کند و مصرف پلاستیک در ایران سه برابر بیشتر از میزان مصرف جهانی است.

حیدری درباره چرایی آماری که ایران را یکی از 10 کشور نخست در زمینه مصرف پلاستیک است،گفت: ایران یکی از عمده تولیدکنندگان مواد پلاستیکی محسوب می‌شود و مهم‌ترین دلیل آن هم قیمت اندک کیسه‌های پلاستیکی در مقایسه با کیسه‌های پارچه‌ای است و از آنجا که آموزش و فرهنگسازی به درستی شکل نگرفته است میزان مصرف پلاستیک در کشور بالا است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تفکیک از مبدأ پسماندها صورت نمی‌‌گیرد، گفت: پسماندهای پلاستیکی به صورت مخلوط با سایر پسماندهای عادی جمع‌آوری می‌شود و بخشی از این پسماندها از طریق روان‌آب‌های سطحی وارد اراضی کشاورزی و خاک می‌شود. بنابراین باید گفت که برای کاهش مصرف پلاستیک در کشور همانند سایر کشورها می‌توان از وضع قوانین ممنوعیت مصرف، اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی همچون معافیت‌های مالیاتی و وضع عوارض و جرایم استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی برای تغییر الگوی مصرف و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی و استفاده از جایگزین‌های مناسب از راهکارهای اساسی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

حیدری همچنین با اشاره به ضرورت توجه استارتاپ‌ها به موضوع کاهش مصرف پلاستیک در کشور گفت: استارتاپ‌ها ظرفیت خوبی برای خلق ایده‌های جدید در حوزه پلاستیک و بازیافت مواد پلاستیکی در جهت کاهش مصرف پلاستیک دارند که امیدواریم زمینه فعالیت این استارتاپ‌ها فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار