در پاسخ به پانا

عارف: در مسئله رفع حصر باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند

کار صداوسیما نهایت بی‌تدبیری بود

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در مسئله رفع حصر نباید پیروزی و شکست جریانی خاص مطرح شود و باید به گونه‌ای پیش رفت که همه احساس برد کنند.

کد مطلب: ۸۳۶۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
عارف: در مسئله رفع حصر باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند

محمدرضا عارف در نشست خبری امروز در پاسخ سوال پانا درباره چگونگی دست‌یابی به اتحاد بین همه جریان‌های سیاسی کشورمان یادآور شد: «در بررسی‌ای که داشتیم مهم‌ترین راهبرد کشور را همدلی بین جریان‌های سیاسی می‌دانیم که البته از روند آن در کشور راضی هستیم. ما رفتار رقبایمان را در مجموع قابل قبول می‌دانیم و معتقدیم ریشه‌های نداشتن انسجام و وحدت‌بخشی، مسائلی مانند رفع حصر است. در این باره کارگروهی تشکیل دادیم و پیگیری‌هایی کردیم البته بنا نداشتیم عملکرد کارگروه خیلی رسانه‌ای شود زیرا در این موضوع باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند،‌ این مسئله با منافع ملی گره خورده و نباید پیروزی و شکست جریانی مطرح شود. البته گشایش‌هایی صورت گرفته و امیدواریم اصل این موضوع حل شود.»

او با بیان اینکه موضوع ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی بارها پیگیری شده اظهار کرد: «در این باره ملاحظاتی وجود دارد که ما سعی کردیم آن را پیگیری کنیم تا حل شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مسئله سپنتانیکنام، عضو شورای شهر یزد نیز بیان کرد: «درباره سپنتا نیکنام هم طرحی در مجلس تهیه شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ما انتظار داشتیم این موضوع با اولویت در مجمع مطرح شود، در یکی از جلسات این موضوع مطرح شد و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد ولی در جلسه بعد از دستور خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد و دیگری الحاق ایران به پیمان آس‌آن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود که امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.»

او ادامه داد: «موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی و امنیتی و کمیسیون حقوقی مطرح شده بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد. البته این موضوع نیازمند دو سوم آراست که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.»

اگر لازم باشد برای رفع حصر درخواست ملاقات با رهبری را مطرح می‌کنیم

رئیس فراکسیون امید در مورد موضوع رفع حصر و اینکه آیا در این باره ملاقاتی با مسئولان نظام داشته است، گفت:‌ «ملاقات‌های خوبی با افراد تاثیرگذار در این زمینه با اعضای شورای عالی امنیت ملی‌،‌ وزرا و برخی افراد دیگر داشتیم و کارگروه کمیته پیگیری تشکیل شد که با روسای قوه قضائیه و قوه مقننه جلسات خوبی برگزار شد اما قصد داشتیم با رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهوری نیز ملاقات داشته باشیم. در همین زمینه نیز از اقای روحانی گلایه کردیم که شما با حمایت اصلاح‌طلبان انتخاب شدید و باید این ملاقات را می‌گذاشتید و نقطه نظرات خود را به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌کردید. بنابراین اگر با رئیس شورای عالی امنیت ملی جلسه برگزار شد و لازم بود که ملاقاتی در این خصوص با مقام معظم رهبری نیز داشته باشیم از ایشان تقاضا می‌کنیم و اگر ایشان امر کردند به حضورشان می‌رسیم.»

او درباره این که آیا موافق تغییر در بخش‌هایی از دولت هستید یا خیر گفت: «ما معتقد به تغییر در دولت هستیم. با توجه به مسائل موجود کشور لازم است تا تحرک خوبی در بخش اقتصادی داشته باشیم و نامه‌ای را از طرف نمایندگان مجلس برای ترمیم تیم اقتصادی به آقای رئیس‌جمهوری نوشتیم و امید می‌رود که اقای روحانی خود اصلاح لازم را برای ارتقاء کارایی دولت در مسائل اقتصادی به نفع کشور انجام دهد و در غیر اینصورت ممکن است مجلس در مورد استیضاح برخی از وزرا نظر دهد و اینکه کدام وزیر باید اول استیضاح شود هنوز مشخص نیست.»

عارف در مورد اینکه ایا پرداختن به مسئله رفع حصر به عنوان یک اولویت با وجود مشکلات اقتصادی صحیح است یا خیر گفت: «مسئله رفع حصر از مطالبات مردم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بود و ما در همان ابتدای کار این را در اولویت قرار دادیم اما با توجه به مسائل اقتصادی اکنون اولویت اصلی ما مسائل اقتصادی است و به دنبال راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکلات اقتصادی هستیم. در کنار این نیز در فراکسیون امید و بنیاد امید ایرانیان کمیته اقتصادی تشکیل داده‌ایم.»

عارف اظهار کرد: «خوشحالم این نشست خبری در آستانه روز گفت‌وگو برگزار می‌شود، گفت‌وگو در ذات انقلاب و فرهنگ ماست و ما همواره از آن استقبال کرده‌ایم اما شاید یکی از چالش‌های کشور و انقلاب این است که با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

او با با تاکید به طرح گفت‌و‌گوی ملی و لزوم ایجاد آن در کشورمان خاطرنشان کرد: «در همان ماه‌های ابتدایی مجلس دهم موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم، کار سختی است چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافع‌شان در گفت‌وگوست.»

رئیس فراکسیون امید با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه گفت:‌ «رسانه در شکل دادن، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی نقش بی‌بدیلی در دنیا دارد ولی در کشور ما رسانه‌ها تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.»

عارف یادآور شد: «این موضوع را می‌توان در محورهایی بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کنند، مخاطب، طلبکار است و اعتماد کامل به رسانه داخلی ندارد. محور دوم شامل اصحاب رسانه می‌شود که احساس استقلال نمی‌کند، دست خبرنگار می‌لرزد وقتی می‌خواهد مطلب و یا خبری دهد و تحلیلی بنویسد. مدام جوانب امر را می‌سنجد که مبادا به گوشه قبای کسی بر خورد. حال اینکه باید بخش‌های حاکمیت و دولت از رسانه‌ها حمایت کنند که بعضا حمایت لازم نمی‌شود.»

به گفته رئیس فراکسیون امید، حمایت داخلی از رسانه صورت نمی‌گیرد و اگر هم حمایت باشد بعضا جانبدارانه است، اینکه چقدر رسانه اخبار آنها را پوشش می‌دهد و چه جایگاهی برای آنها قائل می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عملکرد صداوسیما،‌ گفت: «وقتی به رسانه ملی می‌رسیم شاید این مسئله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیام‌رسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. در بهترین ساعات و برنامه‌ها که باید مسائل جدی را پوشش دهد به مسائل ریز و غیرضروری می‌پردازد و انگار تنها به دنبال رفع تکلیف است و بعضا نگاه جانبدارانه‌ای در رسانه ملی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد در رسانه ملی سلیقه و نه راهبرد ملی حاکم است.»

او بیان کرد: «سوال این است که چقدر پرداختن به حاشیه‌ها در رسانه ملی ضرورت دارد، آیا اعلام یک خبر یک بازجویی و محاکمه کمک به مساله فرهنگی و ارتقای آن می‌کند؟»

دعواهای بی‌خاصیت بین جریان‌ها چیزی را عاید کشور نمی‌کند

عارف با طرح این پرسش که باید چه کاری انجام شود تا رسانه مستقل باشد و در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد بیان کرد: «گاهی دولت مواردی را مطرح می‌کند که انعکاس آن در جامعه به کمک رسانه نیاز دارد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. از طرف دیگر مهم‌ترین موضوع جلب اعتماد مردم است که نگاه مردم از رسانه‌های خارجی به سمت رسانه‌های داخلی رود، قطعا رخ دادن این اتفاق برخورد صادقانه با مردم و شفاف‌سازی است نه اینکه مردم احساس کنند اطلاع‌رسانی‌ها جانبدارانه است.»

او پرهیز از ارائه اخبار غیردقیق و کذب را ضروری خواند و گفت: «اثر خبر کذب در جامعه حتی با تکذیب آن نیز رفع نمی‌شود. از سوی دیگر شاهد تیترهای غیرواقعی هستیم که بعضی از رسانه‌ها تنها به دنبال افزایش تیراژ و مراجعه‌کننده به رسانه‌هایشان حتی با استفاده از حربه تیترهای غیرواقعی هستند.»

عارف با تاکید بر لزوم پرهیز از تخریب دیگران، خاطرنشان کرد: «متاسفانه می‌بینیم که شخصیت‌های برجسته‌ای از طریق رسانه‌ها تخریب می‌شوند که اثرش را در جامعه می‌گذارد آن هم در وضعی که باید رسانه‌ها امانتدار باشند، ما نقد را نفی نمی‌کنیم اما می‌گوییم نقد باید مشفقانه، مبتنی بر تحلیل و راهگشا باشد.»

اوافزود: «پرهیز از درگیر کردن کشور به دعواهای حیدری - نعمتی امری ضروری است، دعواهای بی‌خاصیت بین جریان‌های مختلف یا درون یک جریان سیاسی چیزی را عاید کشور نمی‌کند و منفعتی هم ندارد.»

عارف با اشاره به موضوع شبکه‌های اجتماعی، گفت: «امروز شبکه‌های جدید پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند که باید از ان استفاده کرد نه اینکه به آن نگاه حذفی داشت. متاسفانه معمولا نگاه ما به فناوری‌های جدید حذفی بوده که این را می‌توان در دهه‌های گذشته دید چون ما آمادگی استفاده از فناوری را نداریم که این هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کند. باید راهبردمان استفاده حداکثری از فناوری‌های روز باشد لذا بر این اساس باید شبکه‌های داخلی توان رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی را داشته باشند نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم، این هنر نیست. باید راهبردی را دنبال کنیم که امکان رقابت از لحاظ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا داشته باشیم اما ما غافلیم و برخوردمان با شبکه اینترنت منفی است، حال اینکه شبکه اینترنت یک راه و شاهراه است، محتوا هر چیزی می‌تواند باشد اما آیا می‌توان برای این موضوع اتوبان را بست و اجازه راه را نداد؟»

او خطاب به خبرنگاران گفت: «ما از شما می‌خواهیم که راهکارهای خود را برای ارتقای جایگاه رسانه به ما بدهید، اگر لازم است طرح و یا قانونی وضع کنید ولو اینکه هنر ما قانون‌نویسی و انشا نویسی شده و ما قوانین عریض و طویلی داریم، ما باید برای ارتقای جایگاه رسانه تلاش کنیم تا رسانه در خدمت مردم، انقلاب و آرمان‌هایش باشد.»

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای تحزب در کشور، اظهار کرد: «اگر ۱۰، ۲۰ سال گذشته افرادی مخالف تحزب بودند ما الان راهی جز این کار نداریم. احزابی هستند که با نام‌های مقطعی وارد انتخابات می‌شوند، از مردم رای می‌گیرند و بعد پاسخگو نیستند. حتی در جبهه‌های سیاسی هم معمولا پاسخگویی نیست و شرایط امروز کشور به نحوی است که فضا برای وجود یک یا چند حزب فراگیر فراهم نیست.»

او اضافه کرد: «اینکه هر حزبی دو سه نماینده در مجلس داشته باشد موجبات پاسخگویی را فراهم نمی‌آورد. البته ما موضع جبهه‌ای را به رسمیت می‌شناسیم و قبول داریم که جبهه‌ها باید پاسخگو باشند اما مردم هم باید در انتخابات بعد از آن جبهه سوال کنند، ما باید فعلا بپذیریم که جبهه‌ها به سمت تشکیلات باثبات و پایدار بروند. مثلا در جبهه اصلاحات بحث‌های مفصلی شد و ما به شورای سیاستگذاری رسیدیم که دو دوره فعال بوده و موفق هم بوده است. هر بار سعی کردیم با آسیب‌شناسی اشکالات را مرتفع کنیم.»

رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: «ما این بحث را مطرح کردیم که نهاد بالادستی این مجموعه چیست و اعضا باید با چه مکانیزمی انتخاب شوند. بحث‌های پیچیده و حقوقی مختلفی بود که با آن روبرو بودیم. ما برای هر دو جبهه در کنار مرجعی که مدیریت اجرایی را بر عهده دارد به مرجع بالادستی نیاز داریم. حتی اگر حزب سوم تشکیل شود این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد آقای حجاریان هم حفظ این ثبات را مدنظر داشته به این معنا که هسته باثبات قوی تشکیل شود تا قضیه را مدیریت کند البته ما تا رسیدن به وضع مطلوب که همان تحزب است فاصله داریم اما فعلا اگر حرکت جبهه‌ای را قبول داریم باید سازوکار دموکراتیک انتخاب افراد هم مشخص شود.»

برخی نشان می‌دهند که ظرفیت این آرامش را ندارند

عارف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که او را از بزرگان مجلس می‌خواند گفت: «البته من از بزرگان مجلس نیستم بلکه نماینده‌ام و بحث‌هایی که مطرح می‌شود و گفته می‌شود مجلس مرکز دروغ‌پردازی ضد کشور است باید کنار گذاشته شود. نماینده به استناد قانون اساسی حق دارد در همه زمینه‌ها اظهارنظر کند و حرمتش هم باید حفظ شود. متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده است، نماینده‌ای حرف می‌زند و به جای اینکه صحبت برادر و همکارش را نقد کند، می‌گوید اینها سرباز ترامپ هستند در حالیکه نمایندگان از هفت خان رستم عبور کردند و نمایندگی پروسه پیچیده و طولانی دارد. ما باید در فضای صمیمی و اخلاق‌مدارانه حرکت کنیم و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد که ذره‌ای از اخلاق عبور نکنیم.»

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه فضای کلی مجلس دهم با مجالس گذشته قابل مقایسه نیست، در این حال اظهار کرد: «برخی نشان می‌دهند که ظرفیت این آرامش را ندارند. اعضای فراکسیون امید به موقع در فضای عمومی و گاهی در فضای خصوصی تذکر می‌دهند و در نطق‌ها هم فعال هستیم. اگر مسائلی مطرح شود که با منافع ملی ناسازگار است در همان جلسه توضیح می‌دهیم و بحث‌ها را جواب می‌دهیم؛ بنابراین فراکسیون امید فعال است. رویکرد ما هم آرامش و تاثیرگذاری و به نتیجه رسیدن است و بر این باوریم که مجلس باید در راس امور قرار گیرد. ما باید ببینیم نمایندگان چه کارنامه و رفتار و منشی داشته‌اند. انتظار نداریم مسئله یک شبه حل شود اما باید بنشینیم و گفت‌وگو کنیم. موضوع گفت‌وگوی ملی هم با تاخیری که از آن گله داریم در مجلس به راه افتاد و در خارج از مجلس هم کارگروهی در همین باره تشکیل داده‌ایم.»

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالبات خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: «ما آمادگی داریم که در فراکسیون امید کارگروهی تشکیل دهیم تا مطالبات خبرنگاران پارلمانی را احصا و آنها را پیگیری کنیم تا خبرنگاران حضور جدی و موثرتری در مجلس داشته باشند. امنیت شغلی و مصونیت دادن به خبرنگاران مسائل مهمی است، گاهی مشاهده می‌شود که به خاطر یک مقاله یک روزنامه بسته می‌شود، اگر فردی خطایی کرده باید با آن فرد برخورد شود،‌ ما توجه نمی‌کنیم که این موضوع چه آثاری در پی دارد. البته خود خبرنگاران هم باید در جایگاه اصلی خودشان قرار گیرند ولی موضوعاتی مثل ممنوع‌الورود شدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک کردن صورت مساله است.»

او در ادامه با اشاره به تذکر جمعی از نمایندگان درباره محدودیت‌های سفر مولوی عبدالحمید، گفت: «روال ما این است که نمایندگان یک موضوع را در فراکسیون مطرح و آن را پیگیری می‌کنند. این موضوع هم از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری می‌شود.»

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی اظهار کرد: «ما از دی ماه این موضوع را از طریق دانشگاه تهران و معاون فرهنگی پیگیری می‌کردیم،‌ جلساتی هم تشکیل دادیم که این مسئله به عنوان یک مسئله درون دانشگاهی تلقی شود و با برخورد قضایی مواجه نشویم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هایی که دستگیر شده بودند آزاد شوند. در فاز بعد با محکومیت چند نفر کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد البته ابتدا گفته شد این افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، یکی از آنها هم فارغ‌التحصیل شد. آقای کاظمی، نماینده ملایر به عنوان رابط ما با قوه قضاییه عضو این کارگروه شد و چند نفر از جوانان بیرون را در این کارگروه قرار دادیم،‌ جلساتی هم با وزیر علوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم که وظیفه دارد موضوع را جدی‌تر پیگیری کند. همچنین در کمیسیون وزیر را خواستیم چرا که معتقدیم سال تحصیلی باید با آرامش شروع شود، وزیر علوم هم به صورت جدی درگیر این مساله است. ما این موضوع را برای ۵، ۶ دانشجو به این شکل پیگیری کردیم. حالا می‌توانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاه‌ها وارد می‌شوم یا نه.»

او افزود: «نمایندگان فراکسیون امید حقوق مساوی دارند و ما سلسله مراتب دولتی نداریم، در مجلس هم برای همه حقوق برابر قائل هستیم و رسالت‌مان این است که جایگاه فراکسیون را بالا ببریم، خیلی از نمایندگان برای اولین بار تجربه نمایندگی داشتند و میدانی به اعضا داده می‌شود و افراد با تجربه به نفع افراد کم تجربه کنار می‌روند حتی در مواردی کسانی که سابقه نمایندگی دارند وقت خود را به نمایندگان جدید می‌دهند بنابراین جایی که لازم باشد ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم.»

موضع ما نسبت به دولت حمایت در عین نقد مشفقانه است

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضع‌گیری نکردن فراکسیون امید در قبال انتشار اخباری مبنی بر پیگیری طرح استیضاح رییس‌جمهوری در این فراکسیون گفت: «این‌قدر این موضوع روشن بود که نه تنها به بیانیه بلکه به موضع‌گیری هم نیازی نبود، موضع ما نسبت به دولت حمایت در عین نقد مشفقانه است. ما باید دولت را در این شرایط خاص حمایت کنیم و از فراکسیون‌های دیگر هم می‌خواهیم با نگاه به منافع ملی از دولت حمایت کنند. در این شرایط نه تنها استیضاح رئیس‌جمهوری، بلکه حتی سوال از رییس‌جمهور که حق مجلس است در دستور کار ما قرار نگرفته است البته ممکن است روزی از رئیس‌جمهوری سوال کنیم ولی استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهور در دستور کار ما نبوده است. ما می‌دانیم آقای روحانی چه زحماتی می‌کشد و با چه مسائلی روبروست.»

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این موضوع از سوی یک نماینده مطرح شده که با فراکسیون امید ارتباط دارد و حتی اگر عضو فعال فراکسیون باشد باید موضوع فردی او را جدا از فراکسیون بدانیم.»

عارف با بیان اینکه در حال حاضر استیضاح پنج وزیر در مجلس مطرح است، بیان کرد: «البته هیچ کدام از این استیضاح‌ها فراکسیونی نیست،‌ ما آیین‌نامه‌ای در رابطه با استیضاح‌ها در فراکسیون امید نوشتیم که یک نوع از استیضاح‌ها، استیضاح فراکسیونی است و نیاز به این است که ۱۰ نماینده عضو فراکسیون آن را تقاضا کنند و اگر در فراکسیون تایید شد موضع ما استیضاح خواهد بود اما غیر از این اگر باشد نماینده حق دارد استیضاح را امضا کند و اگر موضوع جدی شد در فراکسیون مطرح می‌شود که به آن رای بدهیم، حمایت کنیم، آتش به اختیار باشیم و یا با آن مخالفت کنیم.»

هیچ اصلاح‌طلبی از پشت کوه نیامده است

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود محافظه‌کاران به جرگه اصلاح‌طبان گفت: «این موضوع را روزنامه سازندگی مطرح می‌کند و جای دیگر خبری نیست، هیچ اصلاح‌طلبی از پشت کوه نیامده، همراهی با امام قبل و بعد از انقلاب از سوی بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود داشته و مشخصا سردمدار این بحث روزنامه شماست اما این بحث جز ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات بهره‌ای برای هیچ‌کس نداشته است.»

او با اشاره به نامه ۱۰۰ جوان اصلاح‌طلب درباره ضرورت اعمال اصلاحاتی در جریان اصلاح‌طلب بیان کرد: «ما از این نامه استقبال می‌کنیم. ۶۰ نفر از افراد صاحب نظر و نخبه عملکرد شورای سیاست‌گذاری را نفی کردند که پرسشنامه‌ای با امضای من برای همه آنها فرستاده شد،‌ ما این موضوع را در پروسه اصلاحی جلو می‌بریم و این ۱۰۰ نفر هم کار خوبی کردند البته دیگرانی هستند که نظرشان متفاوت است.»

او ادامه داد: «برای ما وحدت اصل است و هر کس در این مقطع به وحدت آسیب بزند به رفتار و حرکت ما کمک نمی‌کند. در جلسه‌های ما دو طرف بحث می‌کنند و به جمع‌بندی می‌رسیم.»

عارف در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او خواست خط قرمزهای جریان اصلاح‌طلب را بگوید تصریح کرد: «راهبرد ما اصلاح‌طلبی است و گفتمان ما شفاف است. اختلاف آن هم با جریانات دیگر روشن است، ما افراد را منع نمی‌کنیم از اینکه بخواهند تغییر موضع بدهند مثلا اصولگرایانی بودند که در جرگه اصلاح‌طلبان وارد شدند، ما نمی‌خواهیم بگویم این افراد فرصت‌طلب هستند بلکه مواضعشان اصلاح شده است و وارد این جریان شدند.»

او در مورد فساد سیستماتیک در کشور و اینکه برخی از مسئولان آلوده فساد شده‌اند، گفت: «متاسفانه این بحث جدی است و احساس می‌کنم در طول یک دهه گذشته برتر شده است زمانی که در دولت اصلاحات بودم یعنی سال‌های 81 و 82 وقتی مقام معظم رهبری بحث مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را مطرح فرمودند بنده مسئول پیگیری آن بودم که جلساتی را در سطح سران داشتیم و افرادی هم مسئول پیگیری آن شدند که کارها بسیار خوب پیش می‌رفت اما با تغییر دولت دیگر در جریان کارهای آنها نیستم.»

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: «مبارزه با فساد یک عزم ملی می‌طلبد. متاسفانه فساد اکنون به یک ساختار تبدیل شده و به صورت سازمان یافته و سیستماتیک پیش می‌رود و دیگر مسئله حلال و حرام مطرح نیست بلکه به عنوان یک حق محسوب می‌شود و حساب و کتاب دارد، حال اگر برخی از نمایندگان مجلس خطایی مرتکب شوند موضع کلی مجلس تلقی نمی‌شود. در این موضوع باید همه ارکان نظام یعنی مجلس، دولت و قوه قضائیه همکاری داشته باشند و نظارت مستمر انجام شود و جز اولویت‌های نظام است که با آن برخورد جدی شود.»

اگر بفهمیم در فراکسیون امید بده بستانی شده است خصوصی به نماینده تذکر می‌دهیم

او خاطرنشان کرد: «از سال 92 هفت برنامه برای مبارزه با فساد داشتیم که برای مقابله با فساد، فقر و تبعیض توجه زیادی شود متاسفانه اکنون جامعه دو قطبی شده است و طبقه متوسط به طور کلی از بین رفته و یا در حال از بین رفتن است. ما به تمام اعضای فراکسیون امید گفته‌ایم که در دام فساد نیفتند زیرا دام‌هایی گسترده شده است که اگر کسی در دام آنها افتاد مجبور است با آنها همراهی کند بنابراین اگر اطلاع پیدا کنیم که بده بستانی در کار اعضای فراکسیون امید بوده است و وعده و وعیدی به آنها داده شده به صورت خصوصی به آنها تذکر دادیم.»

عارف گفت: «البته ما معتقدیم در موضوع فساد، پیشگیری بهتر از درمان است باید قبل از اینکه چنین فسادی به وجود بیاید پیشگیری می‌کردیم اما به هرحال وظیفه دستگاه نظارتی است تا به دنبال فساد باشند. ما در فراکسیون امید نیز حواسمان را کاملا جمع کرده‌ایم و معتقد به شفاف‌سازی هستیم.»

او در مورد مسئله تشکیل حزب خود در مصاحبه با یکی از روزنامه ها گفت:‌»موضوع تشکیل حزب بحث مفصلی است و ریشه در اواسط دهه 80 دارد که منجر به تشکیل بنیاد امید ایرانیان شد و در انتخابات سال 92 مطالبه جدی شد و بین دوستان و رفقا چالش نیاز تشکیل یک حزب جدید مطرح شد که موافق و مخالفانی داشت. اما برخی از دوستان گفتند به دلیل جایگاه بنده ممکن است موجب تضعیف احزاب دیگر شود. بنابراین به قطعیت نرسیدیم و حتی 90 درصد از کارها نیز پیش رفته بود اما فعلا از آن منصرف شدیم.»

عارف درباره طرح مباحثی درباره تعیین گزینه‌ای برای جایگزینی او در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: «سازوکار شورای عالی به گونه‌ای است که می‌توان آن را دموکراتیک‌ترین شورا نامید، این شورا دارای ۲۸ عضو حقوقی و ۱۵ عضو حقیقی است که در نهایت آنها برای تعیین رئیس رای‌گیری می‌کنند. نمی‌توان به اصلاح‌طلبان گزینه‌ای را تحمیل کرد و از بیرون به آنها گفت که چه فردی رئیس شورا شود، خود آنها تعیین‌کننده هستند.»

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه گفته شده او برخی از اعضای شورای عالی را کنار گذاشته است، گفت: «سازوکار ورود افراد حقیقی به شورای عالی به گونه‌ای است که افراد آنها را معرفی کرده و در نهایت با رای اعضا به ترکیب نهایی اضافه می‌شوند. ممکن است یکسری از افراد اضافه شده و یکسری کم شوند، اینطور نیست که کسی بگوید باید فلان فرد از شورا رفته و فلان فرد اضافه شود، باید اجماع در مورد افراد بین اعضای شورا حاصل شود.»

عارف در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شیوه فراکسیون امید تنها حمایت بی‌چون و چرا از دولت بوده و انتقادی مطرح نمی‌کند گفت:‌ «ما از آقای روحانی حمایت کردیم اما در عین حال معتقدیم که دولت باید پاسخگو باشد. حمایت ما از دولت برای پاسخگویی است و نه رودررویی با مردم، ما در انتخابات برنامه داشتیم، دولت هم برنامه داشت، ما از دولتی حمایت کردیم که اصلاح‌طلب نیست ولی معتقدیم که باید برای انجام کار حمایت انجام شود تا ان‌شاءالله کارآمدی افزایش پیدا کند.»

پشت سوال از رئیس‌جمهوری انگیزه سیاسی است

او درباره موضوع سوال از رئیس‌جمهوری و نظر فراکسیون امید، اظهار کرد: «ما مخالف سوال از رئیس‌جمهوری نیستیم اما احساس می‌کنیم که پشت سوال از رئیس‌جمهوری انگیزه سیاسی قرار دارد، اگر انگیزه پاسخگویی و بیان مطالبات باشد از آن استقبال می‌کنیم. ما قداستی برای سوال از رئیس‌جمهوری قائل نیستیم و آن را حق مجلس می‌دانیم.»

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره اقدام صداوسیما در پخش مستند بیراهه در وضعی که کشور به وفاق و همدلی نیاز دارد،‌ گفت: «به نظرم این کار صداوسیما نهایت بی‌تدبیری بود. اگر اشکال قانونی و شرعی هم نداشته باشد باز هم بی‌تدبیری صورت گرفته است. این روال در گذشته هم وجود داشته است.»

عارف با تاکید بر اینکه این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح خواهد شد گفت: «کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی طرح اداره صداوسیما است که طبق اطلاعم در مراحل آخر بررسی در این کمیسیون است. امیدواریم هر چه سریعتر این طرح در صحن علنی بررسی شود تا مشکلات در اداره صداوسیما به حداقل برسد.»

او درباره موضوع تشکیل پارلمان اصلاحات، گفت: «ما با تشکیل پارلمان اصلاحات به دنبال جمع شدن اصلاح‌طلبان به دور هم هستیم تا افراد مختلف در این قالب جمع شوند.»

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر لزوم اجماع سه فراکسیون سیاسی مجلس در موضوعات مهم کشور گفت: «ما تاکنون با آقایان تفاهم کردیم، آنها در جلسه‌ای برای ما آیه قرآن خواندند اما در نهایت بر روی تفاهم خود نماندند، با این وجود ما آمادگی داریم در موضوعات مهم کشور با آقایان تفاهم، وحدت و انسجام داشته باشیم و حتی دستمان را دراز می‌کنیم.»

او در پاسخ مجدد یکی از خبرنگاران در مورد ورود فراکسیون امید به موضوع پرداخت رشوه به نمایندگان گفت: «آقای صادقی در حال پیگیری این موضوع هستند، اگر لازم باشد خود فراکسیون امید هم دنبال می‌کند.»

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که آیا این فراکسیون موافق مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بود، گفت: «قبل از طرح این موضوع در مجلس بحثی مطرح نشد، صبح که در مجلس حاضر شدیم این موضوع بیان شد که ممکن است به دلیل فضای ایجاد شده این لایحه رای نیاورد. نماینده دولت هم تقریبا موافق بود که به نحوی اقدام شود که نتیجه نهایی آن رای آوردن این لایحه شود از این رو اگر اقدامی منجر به تاخیر در بررسی این لایحه شود که نتیجه نهایی آن رای‌آوری باشد نیز موافق بود.»

او گفت: «در همان روز ایرادات شورای نگهبان برای اصلاح معاهده پالرمو در مجلس مطرح شد که ۸۹ رای منفی آورد. تلقی این بود که ممکن است با این میزان رای منفی به اصلاحیه لایحه پالرمو، نمایندگان به CFT رای ندهند، به همین دلیل جمع‌بندی بر تعویق دو ماهه رای‌گیری این لایحه شد.»

عارف ادامه داد: «در همان زمان یکسری از اعضای فراکسیون اعلام کردند که این لایحه می‌تواند رای لازم را از مجلس کسب کند به همین دلیل بهتر است که به مسکوت ماندن دو ماهه آن رای ندهیم. ما دیر به این جمع‌بندی رسیدیم یعنی اگر حتی پنج ثانیه بیشتر وقت داشتیم مسکوت ماندن این لایحه رای نمی‌آورد. به هر حال خوشبختانه مجددا FATF به ما تا آخر آبان وقت داده که می‌توانیم تا آن زمان درباره CFT تصمیم‌گیری کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار