2هزار اثر سیستان و بلوچستان در فهرست ثبت ملی قرار دارند

زاهدان(پانا)- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: 2 هزار اثر طبیعی، تاریخی، معنوی و کهن این دیار در فهرست ثبت ملی قرار دارند و در حال پیگیری مراحل کار هستیم.

کد مطلب: ۸۲۴۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
2هزار اثر سیستان و بلوچستان در فهرست ثبت ملی قرار دارند

به گزارش ایرنا علیرضا جلال زایی اظهار داشت: تاکنون حدود هزار و 700 اثر تاریخی، باستانی، طبیعی و دیدنی سیستان و بلوچستان در 19 شهرستان به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های مهم گردشگری و تاریخی در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است گفت: سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغ های میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری این استان محسوب می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برگزاری جشنواره ها را یکی از روش های مهم معرفی این استان ذکر کرد و گفت: ضروری است همه مسئولان و قشرهای مختلف مردم برای معرفی استان تلاش کنند.

استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکانهای تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.

وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندیها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.

سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.

خبرنگار دانش آموز / مبین جلال کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار