در گفت‌وگو با پانا

اکرمی، روانشناس مطرح کرد: ترویج عدالت آموزشی با حذف آزمون ورودی مدارس خاص

تهران (پانا) - یک روانشناس با اشاره به دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس خاص، این موضوع را روشی برای ترویج عدالت آموزشی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اکرمی، روانشناس مطرح کرد: ترویج عدالت آموزشی با حذف آزمون ورودی مدارس خاص

رضا اکرمی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه دایر بودن آزمون ورودی مدارس تبعیضی برای عدالت آموزشی است، گفت: عدالت این است که مدارس متفاوت نباشند و دانش آموزان طبقه‌بندی نشوند.

این روانشناس افزود: هر چند تصویب این موضوع دیرهنگام بود اما این اقدام در شرایط فعلی گامی رو به جلو و مثبت در راستای کاهش استرس در دوره ابتدایی و نشاط بخشی به درس و مدرسه است. در واقع برگزاری آزمون‌های چهار‌گزینه‌ای علاوه بر خروج آموزش از مسیر تربیتی تعیین شده، موجب کاهش کیفیت در مدارس دولتی می‌شود که با حذف این آزمون‌ها می‌توان به کیفیت مسیر تعلیم تربیت یکسان برای دانش آموزان امیدوار بود.

وی با بیان اینکه آزمون مدارس خاص، رقابت میان دانش‌آموزان را از بین می‌برد، گفت: موضوع عدالت اجتماعی و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای تمام دانش‌آموزان اهمیت دارد چرا که همه دانش‌آموزان حق دارند به آموزش دسترسی یکسان داشته باشند. همچنین یکی از اهداف سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت آموزشی است که امیدواریم با این موضوع محقق شود.

اکرمی در ادامه خاطرنشان کرد: احساس مسئولیت، خلاقیت، اعتماد به نفس و عزت نفس جزو شاخص‌های تعلیم و تربیت است که باید در مدارس به آن توجه شود. اکنون در همه کشورها، آموزش عمومی برای این است که دانش آموز به عنوان یک شهروند مطلوب تربیت شود. بنابراین شهروند مطلوب فردی نیست که فقط به وسیله امتحان پیش برود و باید اهداف تعلیم و تربیت نیز دنبال شود تا فردی که تربیت می‌شود در آینده احساس مسئولیت داشته باشد.

بر اساس تصویب شورای عالی آموزش وپرورش، برگزاری آزمون های چهار گزینه ای در دوره ابتدایی و استفاده از کتب کمک آموزشی ممنوع اعلام شده است و آزمون های ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برای پایه هفتم برگزار نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار