گزارش خبری پانا

حواشی یک تبصره پر حاشیه در لایجه بودجه 97 شهرداری تهران

تهران (پانا) - پرونده لایحه بودجه سال آینده شهر تهران هفته گذشته بسته شد اما همچنان حاشیه‌های آن ادامه دارد. همان بندهای پر حاشیه هر ساله امسال نیز بخشی از بودجه مدیران جدید شهر تهران بود. از بودجه در اختیار شهردار تا ردیف پاداش‌های اتفاقی. هر چند رقم مصوب کاهش داشته و به گفته مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران قرار است تمام این پاداش‌ها حسابرسی شود و در اختیار همه اعضای شورای شهر قرار گیرد ولیکن در سال‌های گذشته این بخش از بودجه تنها در اختیار رئیس شورا و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قرار می‌گرفت.

کد مطلب: ۸۰۱۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
حواشی یک تبصره پر حاشیه در لایجه بودجه 97 شهرداری تهران

علیرضا رحیمی‌، عضو مجمع نمایندگان استان تهران اما اختصاص پاداش اتفاقی برای شهرداری را غیرمتعارف می‌داند و می‌گوید:‌ هزینه‌های این چنینی در مدیریت‌های غیرحرفه‌ای مرسوم است. اختصاص ردیف بودجه برای پاداش‌های اتفاقی بیشتر شامل شرکت‌ها است، به این ترتیب که اگر درآمد و سود شفاف و مشروع غیرمترقبه‌ای در شرکت ایجاد شود که به دنبال آن تراز مالی شرکت ذی ربط مثبت شود؛ می‌توان پاداش اتفاقی برای افراد دخیل در این درآمد درنظرگرفت.

او با اشاره به اینکه در شهرداری سابقه پرداخت پاداش اتفاقی باید شفاف برای مردم توضیح داده شود، می‌گوید:‌ باید به مردم درخصوص علت و دلیل پرداخت پاداش‌های اتفاقی و اینکه به چه افرادی پرداخت شده توضیح داده شود. درسیستم مدیریت و منابع انسانی تشویق و تنبیه یکی از ابزارهای انگیزه بخشی به نیروی انسانی و مدیران است؛ موضوعی جاری میان سازمان‌هاست اما برای شهرداری که اکنون دچار کمبود منابع و اعتبارات بوده به طور حتم این پاداش‌های اتفاقی نباید محملی برای هدر رفت منابع باشد.

رحیمی با بیان اینکه از اعتباراتی مانند پاداش‌های اتفاقی باید درجهت هدر رفت منابع و هزینه‌های غیرشفاف جلوگیری کرد، می‌گوید: برای فاصله از آلودگی و عدم شفافیت به طور حتم شورای شهر و شهرداری تهران باید موضوع پاداش اتفاقی را به لحاظ فرآیندی و مصداقی مشخص کنند.

اما مهدی پندار مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، در واکنش به برخی انتقادها درباره اعتبار 45 میلیارد تومانی پاداش اتفاقی در بودجه شهرداری تهران، توضیح می‌دهد: پاداش اتفاقی در بودجه سال 97 نسبت به عملکرد امسال هیچ افزایشی نداشته است. در واقع پارسال 40 میلیارد تومان بودجه مصوب بوده در حالی که عملکردمان 45 میلیارد تومان بوده است.

او با بیان اینکه ماده 17 بودجه مربوط به کمک به غیر دولتی‌ها و ماده 16 کمک به دولتی‌ها را شامل می‌شود، ادامه می‌دهد: در ماده 17 چهار بند درباره پاداش اتفاقی وجود دارد. مواردی که قانونی است و در دولت هم وجود دارد و دولت همه ساله به دستگاه‌های اجرایی درصدی را به عنوان «خارج از شمول» اختصاص می‌دهد اما به دلیل اینکه شهرداری مشمول قانون محاسبات عمومی نیست، پس درآمدهای ما هم جزو درآمدهای عمومی نیست و وجوه عمومی محسوب می‌شود. بر این اساس مشمول قانون خاص هستیم که قانون شهرداری‌ها و آیین‌نامه مالی- معاملاتی شهرداری تهران که قانون مجلس است، عمل و بر اساس آن هزینه می‌کنیم.

پندار با توضیح اینکه شهرداری تهران نمی‌تواند مانند دولت «خارج از شمول» تعریف و در هیات دولت مصوب کند «پاداش اتفاقی» در بودجه در نظر گرفتیم، می‌گوید: برای پاداش‌های اتفاقی شهرداری به نیروها در هر سال و به مناسبت‌های مختلف مانند 22 بهمن که البته امسال پاداشی پرداخت نشده یا اعیاد رسمی و مذهبی، به علاوه پاداشی که به مدیران داده می‌شود سقف در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، سال‌های قبل هم این هزینه وجود داشته و چیز جدیدی نیست. جالب است که شهروندان بدانند شهرداری می‌توانست این رقم را حذف کند و به جای آن اعلام کند شهرداری تهران از سر جمع بودجه می‌تواند 2 درصد خارج از شمول عمل کند، اما این کار را نکردیم و شفاف و مشخص رقم را آوردیم.

وی با بیان اینکه اگر این رقم را تقسیم بر 68 هزار نفر نیروی شهرداری کنید چیزی کمتر از 600 هزار تومان برای هر نفر در سال می‌شود، می‌گوید: البته در دوره مدیریت شهری جدید در این زمینه انقباضی برخورد شده و بسیاری از پاداش‌های مدیران که در دوره‌های گذشته معمول بوده حذف شده است.

پندار با توضیح این که شهرداری نمی‌تواند به کسی پاداش غیر متعارف بدهد، بر موظف بودن شهرداری نسبت به گزارش عملکرد به شورای شهر تاکید و توضیح می‌دهد: سقف همه پرداخت‌ها را قانون مشخص کرده است یعنی هر پرداختی به هر نیرویی و در هر سطحی باید بر اساس قانون باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار