مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی غرب برای محکومیت ایران در شورای امنیت

تهران(پانا) - واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به مخالفت با پیش نویس قطعنامه‌ای پرداخت که کشورهای غربی با هدف محکومیت ایران به بهانه واهی ارسال تسیحات به یمن، آن را تدوین و به شورای امنیت ارائه کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۰۱۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی غرب برای  محکومیت ایران در شورای امنیت

به گزارش ایرنا، انگلیس اخیرا با حمایت آمریکا و فرانسه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داده است که علاوه بر تمدید یکساله تحریم تسلیحاتی یمن، ایران را به نقض آن متهم می‌کند.

مقام‌های این کشورهای عضو دائم شورای امنیت هم در روزهای گذشته با صدور بیانیه‌ و بیان اظهاراتی با همین مضمون، اقدام به فضاسازی علیه ایران کرده بودند.

نماینده روسیه اما روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری رویترز، به مخالفت با این قطعنامه پیشنهادی پرداخت.

نبنزیا گفت: قطعنامه مربوط به یمن و تمدید ماموریت کارگروه [کارشناسان سازمان ملل متحد] است و ارتباطی با ایران ندارد. تمدید کارگروه باید در اولویت توجه شورا باشد.

وی افزود: در مجموع هیچ‌گونه محکومیتی مورد پسند ما نیست.

قطعنامه پیشنهاد شده، برای تصویب نیازمند رای موافق 9 عضو شورای امنیت است؛ منوط به اینکه هیچ یک از اعضای دائمی این شورا آن را وتو نکند.

یک دیپلمات آگاه در شورای امنیت به رویترز گفته است که روسیه، چنین قطعنامه ای را «غیرقابل‌قبول» می‌داند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم روز سه شنبه در همین رابطه، با محکومیت فضاسازی اخیر علیه ایران، ادعای ارسال موشک به یمن با وجود محاصره کامل این کشور را کذب و سناریویی ناشیانه خوانده بود.

قاسمی خاطرنشان کرده بود: همگان و این کشورها به خوبی می‌دانند با توجه به محاصره کامل مردم یمن که در قحطی و تنگناهای معیشتی و انواع بیماری های مزمن به سر می برند و در برابر بمباران روزانه سعودی و ائتلاف جنگ افروزان مقاومت کرده و حتی از دریافت مایحتاج اولیه زندگی و دارو نیز محروم شده اند، ادعای ارسال موشک به مردم یمن، سناریو پردازی کودکانه، ناشیانه و کذبی است که هرگز نمی تواند کمکی به تطهیر جنایات متجاوزین کند.

کشورهای غربی در حالی ایران را به حمایت تسلیحاتی از نیروهای مقاومت یمن متهم می‌کنند که سالیان طولانی است با فروش تسلیحات کشنده به عربستان و دیگر اعضای ائتلاف سعودی، موجب در خون غلتیدن روزانه ده‌ها مرد، زن و کودک بی‌گناه یمنی شده‌اند.
چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، اتیوپی، گینه استوایی، ساحل عاج، لهستان، کویت، هلند، قزاقستان، سوئد و پرو اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار