در گفتگو با رسانه امریکایی

ظریف: عربستان با آن سابقه مشخص از ستمگری نمی‌تواند به جای جامعه بین‌الملل سخن بگوید

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان خاطراتی از روزهای جوانی خود در سازمان ملل متحد به انتقاد از رفتارهای وزیر امورخارجه عربستان سعودی پرداخت و یادآور شد که این کشور نمی‌تواند به جای جامعه بین‌الملل سخن بگوید.

کد مطلب: ۸۰۰۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: عربستان با آن سابقه مشخص از ستمگری نمی‌تواند به جای جامعه بین‌الملل سخن بگوید

محمد جواد ظریف در گفت‌وگویی با پایگاه خبری آمریکایی PBS به حمایت سعودی‌ها و برخی دیگر از کشورهای عربی از تهاجم عراق علیه ایران در سال‌های نه چندان دور اشاره و اظهار کرد: «حتی آلمان‌ها نیز سلاح شیمیایی در اختیارشان قرار داد؛ تسلیحات شیمیایی در جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۴ مورد استفاده قرار گرفت و یک سال بعد از آن نیز به صورت گسترده به کار گرفته شد. من در اینجا باید گفتن این داستان‌ها را متوقف کنم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به حضور خود به عنوان دیپلماتی جوان در سازمان ملل متحد در روزهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «من سپس سراغ رییس شورای امنیت رفتم. در آن زمان یک دیپلمات جوان بودم اما به عنوان عضوی از هیات‌مان در نیویورک فعالیت می‌کردم. من در آن زمان ۲۶ سال داشتم اما رییس شورای امنیت به اندازه سن من تجربه کاری داشت. زمانی که به او گفتم عراق علیه ما از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند وی این پاسخ را به من داد که من از سوی شورای امنیت اجازه ندارم با شما درباره این موضوع صحبت کنم. قطعنامه بعدی در ژوئن یا ژوئیه ۱۹۸۲ به تصویب رسید، سپس شورای امنیت به این نتیجه رسید که باید خواستار خروج نیروها شود چرا که نگران بود ما وارد خاک عراق شویم.»

وی در پاسخ به این سوال که ایران در آن زمان به درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس پاسخ منفی داده بود، بیان کرد: «خیر! پیشنهاداتی مطرح شد اما پیش شرط‌هایی نیز به آن الحاق شده بود. این افراد به ما حمله کرده بودند، ما را بمباران کرده و شهرهایمان را نابود کردند. ما دو سال را در سکوت بین‌المللی صرف دفاع و محافظت از خود و شهرهایمان کردیم و توانستیم آنها را آزاد کنیم. در سال ۱۹۸۸ ما قطعنامه ۵۹۸ را داشتیم که به درخواست اصلی ایران رسیدگی می‌کرد، اینکه عراق مسئول آغاز این جنگ است و این برای ما بسیار حائز اهمیت بود.»

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به برخی اظهارات و اقدامات همتای سعودی خود اشاره کرد و یادآور شد: «عادل الجیبر (وزیر امور خارجه عربستان سعودی) باید پاسخگوی اقدامات دولتش باشد. وی نماینده جامعه بین‌الملل نیست، من فکر نمی‌کنم که هیچ کس چنین مسئولیتی به وی داده باشد و خود نیز توانایی چنین کاری را ندارد.»

این مقام مسئول همچنین متذکر شد: «منظور من این است که او نماینده عربستان سعودی است نه جامعه بین‌الملل، چرا که افرادی که به آمریکایی‌ها گوش می‌کنند، فکر می‌کنند که هر کسی می‌تواند به جای جامعه بین‌الملل صحبت کند اما باید بگویم که نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری به ویژه عربستان با آن سابقه مشخص از ستمگری و بی‌رحمی نمی‌تواند به جای جامعه بین‌الملل سخن بگوید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار