بسته خبری هفتگی آموزش و پرورش پانا

تهران (پانا) - آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون نشست خبری وزیربرای شفاف‌سازی عملکرد این وزراتخانه، اعلام زمان آزمون استخدامی، اعلام ضوابط برای اسکان نوروزی فرهنگیان و تعیین وضع مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان طی سه سال آینده همراه بود.

کد مطلب: ۸۰۰۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
بسته خبری هفتگی آموزش و پرورش پانا

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با اخباری متعددی همچون نشست خبری وزیر با اصحاب رسانه، حضور وزیر در کمیسیون آموزش مجلس برای پاسخگویی درباره تصمیم حذف آزمون، اعلام ضوابط مراکز اسکان فرهنگیان و جذب 18 هزار نفری نیروی انسانی همراه بود.

جذب 18 هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی با بیان اینکه یکی از چالش‌های پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامعی در این باره آماده شده است، گفت: در این برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا چهار سال دیگر مشخص کردیم.

وی اعلام کرد: احتمالاً طی یکی دو هفته آینده شرایط شرکت در آزمون استخدامی جدید را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. حدود 18 هزار نفر ظرفیت داریم و امید است فروردین 97 آزمون برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره انحصار مدارس غیردولتی در دست افراد خاص گفت: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیرسیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز می‌گیرند. ما تمام‌قد از مشارکت مردم برای امور غیر حاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم.

بطحایی از ورود آموزش و پرورش به حیطه آسیب‌های اجتماعی و اتخاذ راهکارهای پیشگیری از آن خبر داد و گفت: از جمله محتوای تهیه شده در تلویزیون تعاملی نیز به توصیه‌های پیشگیرانه برای خانواده‌ها بازمی‌گردد. از خانواده‌ها می‌خواهم وارد سامانه تلویزیون تعاملی شوند که امیدوارم مقدمه‌ای برای ورود به مقوله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

آموزش و پرورش با 345 مرکز رفاهی و 100 هزار کلاس درس پذیرای اسکان نوروزی فرهنگیان است

گودرز کریمی‌فر با اعلام آمادگی وزارت متبوع برای اسکان مسافران در نوروز 1397 اظهار کرد: در تلاش هستیم تا در مراکز اسکان نوروزی کیفیت را افزایش و امکانات موجود را ارتقاء بخشیم.

مدیر کل تعاون و پشتیبانی در ادامه تعداد مراکز آموزشی، رفاهی ( خانه های معلم ) و مراکز اسکان در سراسر کشور را 345 مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: 300 اردوگاه فرهنگی و هنری و 50 مرکز پردیس دانشگاه فرهنگیان همچون سال گذشته در خدمت اسکان فرهنگیان است.

کریمی‌فر همچنین به تعداد 207 تالار و 128 رستوران در مراکز آموزشی رفاهی سراسر کشور در راستای اعتلای منزلت اجتماعی فرهنگیان اشاره کرد.

این مقام مسئول ثبت‌نام اینترنتی اسکان موقت فرهنگیان در نوروز 97 را از 4 لغایت 23 اسفند ماه از طریق سامانه www.eskan.medu.ir اعلام و یادآور شد: اطلاعات کلیدی مراکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان به تفکیک استان‌ها و شهرهای کشور در سامانه مذکور قابل دسترسی است.

به دلیل وجود آزمون‌ها مجالی برای فعالیت پرورشی دردوره ابتدایی باقی نمی‌ماند

علیرضا کاظمی درخصوص تاثیرات حذف آزمون‌های مدارس خاص بر فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی اظهار کرد: تصمیم شورای عالی آموزش‌ و پرورش در حذف آزمون‌های مدارس خاص در مدارس ابتدایی تصمیمی درست و بجا بود که مراحل اجرایی شدن را طی می‌کند و بی‌شک این تصمیم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر همه فعالیت‌های پرورشی خواهد داشت.

وی توضیح داد: بزرگ‌ترین مانعی که همیشه سر راه فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان قرار داشت نبودن زمان کافی برای این‌گونه فعالیت ها بود. موضوعی که همیشه صاحب‌نظران علوم تربیتی بر آن تاکید دارند این است که دوران کودکی و مقطع ابتدایی بیشترین تاثیرگذاری را در نحوه تربیت و شکل گیری شخصیت افراد دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود این آزمون‌ها که به نوعی همه دانش‌آموزان ما را در مقطع ابتدایی درگیر کرده و به میدان رقابت کشانده است، عمده وقت دانش‌آموزان صرف فعالیت‌های آموزشی، آن هم از نوع ناسالم آن یعنی آزمون‌های تستی، می‌شود؛ بنابراین مجالی برای فعالیت‌های پرورشی نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش: اجرای طرح عملیاتی شهاب از اواسط فروردین سال 97

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور یافت و ضمن تشریح طرح حذف آزمون از مدارس خاص در پایه متوسطه اول، به سوالات و نگرانی‌های اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون از کودکان دوم ابتدایی 16 هفته در سال آزمون تستی گرفته می‌شود این کار تمام نشاط و شادابی کودکان را از بین می‌برد. این کودکان در این سن باید از بودن در کنار خانواده لذت ببرند، به مسافرت بروند و با هم‌سن و سالان خود گفت‌وگو کنند. تمام این موارد از این بچه‌ها گرفته شده است و از آن‌ها می‌خواهیم در آزمونی شرکت کنند که از 17 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود.

بطحایی در ادامه صحبت‌های خود توضیحاتی نیز درباره طرح شهاب ارائه کرد و گفت: طرح شهاب از چهار سال گذشته در حال آزمایش است. این طرح دانش‌آموزان را بدون جداسازی و تحمل آثار مخرب تربیتی حاصل از آن را تحمل کند تحت شناسایی قرار می‌دهد. توانایی‌هایی که در مدارس استعداد درخشان،‌ نمونه‌دولتی و خاص آزاد شود به تبع در آینده به طرح شهاب اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: طرح شهاب اشکالاتی داشته اما طرح بسیار پیشرفته‌ای است زیرا آثار جداسازی دانش‌آموزان را جبران می‌کند همه دانش‌آموزان در پایه اول متوسطه کنار یکدیگر درس می‌خوانند اما آنهایی که دارای استعداد برتر هستند شناسایی می‌شوند و هفته‌ای چند روز عصرها در مراکز خاصی که برای آموزش آنها در نظر گرفته شده است حضور می‌یابند. ان‌شاءلله طرح عملیاتی شهاب را از اواسط فروردین سال 97 اعمال خواهیم کرد تا از مهر 97 این طرح در کل کشور اجرا شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: نیازمند تقویت سوابق تحصیلی نظام‌مند هستیم

کارن خانلری درمورد تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون از دوره ابتدایی عنوان کرد: کاملاً با این تصمیم موافق هستم چراکه در غیر این صورت دانش‌آموزان را از سنین کم به تست‌زنی وادار می‌کنیم در حالی که دوره چنین اقداماتی گذشته است و بر روی دانش‌آموزان تبعات منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای کاهش استرس دانش‌آموزان و اجرای هر چه بهتر این مصوبه نیازمند سوابق آموزشی نظام‌مند هستیم تا آینده دانش‌آموزان را با آزمون‌های ورودی تخریب نکنیم.

خانلری تصریح کرد: دانش‌آموزان در دوره ابتدایی به جای اینکه بیشتر به قصه‌خوانی، بازی و تفریح بپردازند درگیر تست‌های متعدد می‌شوند و این تست محوری از کودکی تا زمان کنکور ادامه می‌یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید تأثیر سوابق تحصیلی را در پذیرش دانش‌آموزان مورد توجه قرار دهد بیان کرد: در صورت رعایت این شرایط، امتحانات داخلی دانش‌آموزان برای سنجش آنها کفایت می‌کند و دانش‌آموزان به جای پرداختن به مسائل صرف درسی می‌توانند مطالعات آزاد را افزایش دهند که به ارتقای مهارت‌های زندگی آنها کمک می‌کند.

اعلام منتفی شدن برنامه شیر مدارس معتبر و رسمی نیست

علی الهیارترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به بحث شیر مدارس گفت: این موضوع یک فعالیت بین دستگاهی است که برای اجرای آن، ۴ دستگاه دیگر باید کارهای آن را انجام دهند و وزارت آموزش‌وپرورش در حلقه آخر این مجموعه فعالیت‌ها است و صرفاً مجری برنامه است.

وی درباره وضعیت اعتباری شیر مدارس بیان کرد: ازنظر اعتبار، برای سال جاری دو سهم اعتباری پیش بینی شده است، سهم اول ۹۵ میلیارد تومان از محل اعتبارتبصره ۵ قانون بودجه برای پرداخت مطالبات سال گذشته است که هفته گذشته موفق به دریافت و ابلاغ آن به استان‌ها شدیم تا آن‌ها بتوانند بدهی سال گذشته شیر مدارس را تصفیه کنند. سهم دوم اعتباری، ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامه شیر در سال جاری است که تا کنون این اعتبار ابلاغ نشده است.

جلیلی، نماینده مراغه: مخالفت با حذف آزمون‌ها ایستادن مقابل سند تحول بنیادین است

علی جلیلی، نماینده مردم مراغه در مجلس علت اصلی مخالفت نمایندگان مجلس با طرح حذف آزمون از مدارس خاص را اطلاعات اندک برخی از نمایندگان مجلس از این طرح دانست و تصریح کرد: بعضی از نمایندگان به طور کامل به این مساله واقف نیستند. بنده فکر می‌کنم دوستان ما در مجلس ناخواسته در مقابل سند تحول بنیادین ایستاده‌اند. البته اگر این طرح ابتدا به صورت پژوهشی مطرح و سپس وارد فاز اجرا می‌شد، نمایندگان مجلس نیز از این طرح آگاه و به طور حتم از آن حمایت می‌کردند.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین نظام آموزشی می‌گوید باید در دوره ابتدایی نظام آموزشی به صورت توصیفی باشد، اما سیستم آموزشی ما به گونه‌ای است که بار آزمون‌ها و کلاس‌های آموزش تست‌زنی روز به روز بیشتر می‌شود که این روند صریحا متضاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

جلیلی اجرای این طرح را برای نظام آموزشی مفید دانست و افزود: آموزش و پرورش اقدامات بسیار خوبی در زمینه حذف این آزمون‌ها انجام داده است و این اقدامات باید تا حصول نتیجه نهایی پیگیری شود.

حضور بیش از 180 هزار نفر از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره در انتخابات

اصغر حصیری، رئیس انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به شرکت بیش از 180 هزار نفر از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره (حائز شرایط رأی دادن)گفت: صمیمانه از حضور و همراهی فرهنگیان عزیز قدردانی می‌کنم. امیدوارم این گام نخست، زمینه‌ای جهت توسعه مشارکت همکاران در فرآیند تصمیم‌گیری مسائل کلان نظام آموزشی کشور باشد. از همه معلمان، همکاران ستادی، مدیران کل، مدیران مناطق، همکاران اداری و... که در این مسیر سخت ما را یاری نمودند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی افراد منتخب بخواهند استعفا بدهند بیان کرد: هرگونه انصراف افراد منتخب باید شخصاً توسط فرد و به‌صورت کتبی تحویل حراست استان شود و انصراف به شیوه‌های دیگر فاقد وجاهت قانونی است و در اختیار ما قرار نمی‌گیرد تا انصراف را ثبت کنیم.

حصیری با اشاره به اینکه ممکن است برخی همکاران به نحوه تبلیغات و یا احصا آرا توسط برخی کاندیداها در بعضی از مناطق معترض باشند اظهار کرد: این همکاران می‌توانند از تاریخ 30/11/96 تا 06/12/96 اعتراض‌های خود را به صورت پست پیشتاز به ستاد انتخابات ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار