روسیه: فرانسه بعد از آمریکا از برجام خارج می‌شود

تهران (پانا) - همزمان با هشدار معاون وزیر امور خارجه ایران مبنی بر وجود چالش های جدی‌تر و بزرگ‌تری در مسیر برجام در ماه‌های آینده، یک دیپلمات ارشد روسی اعلام کرده است که به نظر می‌رسد فرانسه به محض اینکه آمریکا از برجام خارج شود از معاهده هسته‌ای ایران خارج خواهد شد.

کد مطلب: ۷۰۵۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد

خبرگزاری رسمی روسیه (تاس) از روزنامه روسی ایزوستیا نقل کرده است که این خبر را دو مقام دیپلماتیک فرانسه نیز تأیید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه فرانسه در اظهار نظری در این باره اعلام کرده است که سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج از برجام قابل توجه است. این گزارش افزوده است که به هر حال ممکن است این نوع حمایت از آمریکا تنها از سوی پاریس نباشد بلکه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز از او حمایت کنند.

یک مقام ارشد دیپلماتیک روسیه به این روزنامه گفته است که پاریس به دقت اقدامات واشنگتن را دنبال می‌کند و می‌تواند از توافق ایران خارج شود همان طور که آمریکا می‌تواند. او گفت: «این اثر دومینویی می‌تواند با فرانسه آغاز شود. بریتانیا نیز این موقعیت را بررسی می‌کند اما در حال پیگیری سیاست بسیار مستقل در این مورد است.»

به گزارش پانا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که در صورتی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود برجام باقی نخواهد ماند.

از سوی دیگر رسانه‌های غربی اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات اتحادیه اروپا درباره تلاش برای تحریم‌های ایران در حوزه‌های خارج از موضوع هسته‌ای به منظور جلب رضایت رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ برجام خبر دادند.

در همین راستا شایعاتی نیز درباره مذاکرات موشکی با ایران از سوی اروپا مطرح شده که مقامات ایرانی قویا این اخبار را تکذیب کردند.

عباس عراقچی روز گذشته در پاسخ به این شایعات گفت: «اگر مذاکره به معنی یک مذاکره جدی برای رسیدن به یک نتیجه‌ای باشد، با کسی در مورد مسائل مورد اشاره مذاکره‌ای نداشته‌ایم و در برنامه‌مان نیست که مذاکره‌ای داشته باشیم اما اگر منظور از مذاکره رایزنی‌های معمول سیاسی است که مقامات کشورها در ملاقات با یکدیگر انجام می دهند و در این ملاقاتها مسائل مورد علاقه خود را مطرح می کنند، نگرانی‌هایی را که دارند را بیان می کنند و طرف مقابل در حدی که صلاح بداند به این نگرانی‌ها پاسخ می دهد و یا نگرانی‌های متقابل خود را مطرح می کند، باید بگویم این رایزنی‌های سیاسی بین ما و همه کشورها در مورد موضوعات مختلف همیشه وجود داشته است . اصلا کار سیاست خارجی و وزارت خارجه انجام این نوع رایزنی‌ها، مشورتها و تبادل نظرها است.»

سید عباس عراقچی ادامه داد: «اما اگر مذاکره به این معنا است که دو طرف به صورت رسمی بنشینند و بخواهند در مورد یک موضوعی به توافق برسند و آن را جمع بندی کنند، ما چنین چیزی را در مورد مسائل موشکی باهیچ کشوری نداشته ایم و نخواهیم داشت و در مورد مسائل منطقه‌ای نیز سیاست ما این نیست.»

وزیر امور خارجه فرانسه در حالی که بر اساس گزارش‌ها تا کمتر از یک ماه دیگر به ایران سفر می‌کند روز گذشته در اظهاراتی تهران را متهم به نقض قطعنامه 2231 کرده بود. او مدعی شده بود که با ایران در مورد مسائل موشکی این کشور و همچنین مسائل منطقه ای مذاکراتی داشته‌ایم و تمایل داریم در خصوص نفوذ مخرب ایران در منطقه نیز در جریان سفر به تهران رایزنی‌ها و مذاکراتی داشته باشیم.

از سوی دیگر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا برای رایزنی درباره ایران راهی اروپا شده است. او روز گذشته از تشکیل کارگروهی برای بررسی موضوع برجام با اروپا خبر داده بود. خبری که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان نشست خبری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از پاسخ به آن طفره رفت.

با این وجود در حالی که سه ماه تا ضرب الاجل دونالد ترامپ برای متحدان اروپایی‌اش برای تغییر برجام باقی مانده است، وزیر امور خارجه او گفته است که امکان تغییرات مورد نظر ترامپ در این مدت وجود ندارد.

اما این نکته حائز اهمیت است که اروپا در شرایط کنونی باید نسبت به هر گونه اقدامی در برابر برجام تصمیم جدی بگیرد. به نظر می رسد اروپایی ها که در طول یک سال گذشته پای توافق هسته‌ای ایران ایستاده‌اند با تهدیدهای جدید رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایط سخت تری قرار گرفته‌اند.

در همین باره معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا تلاش دارد فشار جدید و سنگینی را بر جامعه بین‌الملل از جمله متحدان خود در اروپا وارد کند تا ترامپ بتواند به خواسته‌های خود برای از بین بردن برجام یا اصلاح نقاط ضعف برجام از دیدگاه آنها دست پیدا کند، گفته است: «در همین چارچوب شاهد فشارهای رسانه‌ای و برخی از فضاسازی‌ها نیز هستیم. مهم این است که ما در یک سال گذشته مشورت‌های نزدیکی با اروپایی‌ها داشته ایم. همکاری‌هایی داشته ایم. البته من نمی گویم که اروپا بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب خواهد کرد . اصلا بحث این نیست. بحث بر سر برجام است و تعهدات بین‌المللی که اروپایی ها در این زمینه دارند. اروپایی‌ها متوجه این موضوع هستند که اگر برجام را کنار بگذارند در حالیکه ایران به طور کامل به آن پایبند است در حقیقت اعتبار خود را در سطح دنیا از بین برده‌اند. در بحث برجام ،هماهنگ کننده مذاکرات، اتحادیه اروپا و خانم موگرینی بوده است و این توافق به عنوان یکی از شاخصه های سیاست خارجی اتحادیه اروپا شناخته می شود و آنها نمی خواهند این را از بین ببرند. لذا در این یک سال اخیر همکاری های نزدیکی داشته‌اند و آمریکایی‌ها نیز به دنبال برهم زدن این ارتباط هستند.»

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه حتما در طول چهار ماه آینده چالشهای جدی‌تر و بزرگتری را خواهیم داشت ولی به هر حال با توکل به خداو با سیاست‌هایی که ان‌شاالله اتخاذ می شود حتما از این مرحله عبور می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار