مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران:

۲۰ درصد خودروهای در حال تردد فرسوده هستند

تهران (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان تهران گفت: پایش خودروهای آلاینده در این استان به‌طور جدی دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۷۰۴۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستان های تهران، کیومرث کلانتری اظهار داشت: خودروهای آلاینده سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوا دارند و از این‌رو، تلاش شده است تا پایش این خودروها در استان تهران به‌طور جدی دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ادامه داد: توسعه مراکز معاینه فنی با هدف کاهش آلایندگی خودروها در دستور کار است.

کلانتری با تأکید بر این امر که کاهش آلودگی هوا عزمی عمومی می‌طلبد و همه باید در این مسیر کمک کنند، تصریح کرد: مراکز معاینه فنی باید در استان تهران بیش از گذشته افزایش یابد و استانداردهای لازم رعایت شود.

وی با بیان اینکه امروز دو مرکز معاینه فنی در شهرستان شهریار آغاز به کار کرد، افزود: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها بوده و حدود ۲۰ درصد خودروهای در حال تردد، فرسوده، آلاینده و فاقد معاینه فنی هستند و بر همین اساس مراکز معاینه فنی از ضرورت‌های کنترل آلودگی هوا هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: بر اساس قانون همه خودروهای فاقد معاینه فنی باید برگه معاینه فنی را دریافت کنند و اگر چنانچه دارنده خودرو فاقد معاینه فنی باشد روزانه توسط پلیس راهور جریمه خواهد شد.

کلانتری با اشاره به اینکه آنچه باید پیگیری شود این است که خودروهای در حال تردد دارای معاینه فنی باشند و اگر چنانچه مراکز معاینه فنی از قانون هوای پاک عدول کنند و این اصول را رعایت نکنند با این مراکز برخورد قانونی خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم که هم شهروندان و هم مراکز معاینه فنی توجه کافی داشته باشند که گواهی صادرشده گواهی واقعی سلامت فنی خودرو باشد.

وی با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست امسال استانداردهای آلایندگی خودروها را تغییر داده و شرایط سخت‌تر شده است، افزود: بر این اساس خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال معاف از دریافت معاینه فنی بوده و پس‌ازآن هر ساله ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی می‌باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای تهران و شهرستان‌های اطراف آن مربوط به تردد خودروها و بخشی هم مربوط به واحدهای صنعتی است، تصریح کرد: خصوصاً در این منطقه وجود واحدهای شن، ماسه و معادن، باعث تولید ریزگردهای زیادی می‌شود که در افزایش آلودگی هوا تأثیر به‌سزایی داشته و امیدواریم با اقدامات انجام شده میزان آلایندگی صنایع و خودروها در حدود استانداردهای محیط زیست قرار گیرد.

کلانتری اظهار داشت: ۴۲۴ واحد آلاینده شناسایی و برخورد قانونی با این واحدها انجام شده است، حدود ۱۶۰ واحد دارای برنامه زیست‌محیطی در کاهش آلایندگی می‌باشند که امیدواریم بتوانند برنامه‌های خود را به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند و قطعاً با سایر واحدهای آلاینده برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که در بحث خودروها موضوع استاندارد خودرو و هم استاندارد سوخت مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: وزارت نفت متعهد است که تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ را پیگیری کند تا بار آلایندگی هوا ناشی از مصرف سوخت کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: خوشبختانه از سال ۹۲ تا ۹۵ شاهد کاهش تعداد روزهای ناسالم در تهران بوده‌ایم، در سال گذشته، ۸۹ روز هوای ناسالم داشتیم و امیدواریم امسال هم با توجه به کاهش نزولات در پاییز و زمستان، همان شرایط را داشته باشیم.

گفتنی است دو مرکز معاینه فنی خودرو امروز در شهریار با حضور شماری از مسؤولان افتتاح وباشروع به کاراین مراکز، تعداد جایگاه‌های معاینه فنی خودروهای سبک در استان تهران به ۳۶ مرکز رسید.

/خبرنگار: امین کردبچه چنگی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار