در گفت‌وگو با پانا

حسینی‌کیا، عضو فراکسیون ایثارگران مجلس: نهادهای نظامی باید شهادت آتش‌نشانان پلاسکو را تایید کنند

تهران (پانا) - عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی می‌گوید «شهیدِ ایثار» تلقی ‌شدن آتش‌نشانان حادثه را باید نهادهای نظامی تایید کنند و بنیاد شهید نمی‌تواند به طور مستقیم در این‌باره تصمیم بگیرد مگر اینکه مجلس الحاقیه‌ای برای اصلاح قانون ارائه دهد.

کد مطلب: ۷۰۴۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

جواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با پانا درباره «شهیدِ ایثار» تلقی شدن آتش‌نشانان حادثه پلاسکو و بهره‌مندی خانواده‌های این افراد از تسهیلات بنیاد شهید اظهار کرد: افرادی که در راه خدمت نظام جمهوری اسلامی، جان خود را از دست می‌دهند، به خودی خود شهید محسوب می‌شوند چرا که این نوعی جهاد است و هر فردی که در راستای نظام خدمت کند و جان خود را از دست دهد، جهاد کرده است.

عضو فراکسیون ایثارگری مجلس شورای اسلامی افزود: حوادثی همچون ریزش ساختمان پلاسکو یا نفتکش سانچی قربانیانی دارد و این‌گونه حوادث اولین و آخرین نیست منتهی مشکلی که وجود دارد این است که تلقی لفظ «شهید» را نهادهای نظامی تایید می‌‌کنند و پس از آن بنیاد شهید خدماتی به خانواده آن‌ها اختصاص می‌دهد.

وی تأکید کرد: منع و محدودیتی برای تلقی شدن لفظ «شهید» برای آتش‌نشانان حادثه پلاسکو وجود ندارد و نهادهای زیرمجموعه باید خدمات و تسهیلات لازم را به خانواده این افراد ارائه کنند اما تلقی شدن «شهیدِ ایثار» و ارائه خدمات از سوی بنیاد شهید را نهادهای نظامی تعریف می‌کنند و آن‌ها بنیاد نظر نهایی را اعلام کنند. اکنون بنیاد شهید نمی‌تواند به طور مستقیم در این باره تصمیم بگیرد مگر اینکه مجلس الحاقیه‌ای برای اصلاح قانون ارائه دهد.

حسینی‌کیا اضافه کرد: بنیاد شهید مجری است و بر اساس تعریفی که درباره شهدا وجود دارد، خدماتی را به خانواده شهدا ارائه می‌کند.

وی درباره ورود مجلس برای پیگیری مطالبات خانواده شهدای پلاسکو و «شهید ایثار» شمردن شهدای آتش‌نشان گفت: این موضوع باید در کمیسیون‌های اجتماعی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد و اگر به این نتیجه رسیدند که ظرفیت ارائه خدمات به خانواده شهدای آتش‌نشان و تلقی شدن «شهید ایثار» برای آن‌ها وجود دارد، عملیاتی می‌شود. البته در این مسیر دولت هم باید از این موضوع حمایت کند.

ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول، تهران بود که از آن به‌عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد. این ساختمان ۱۷ طبقه با اسکلتِ فلزی که در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود، یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود که در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در اثر آتش‌سوزی فروریخت و در آن 22 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد 16 نفر آتش‌نشان بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار