قرارداد شهریه در مدارس غیردولتی از سال آینده الکترونیکی می‌شود

رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی وزارت آموزش وپرورش از راه‌اندازی سامانه درآمدي قانون شوراها خبر داد که ساير دستگاه‌ها بايد به آموزش وپرورش كمك كنند.

کد مطلب: ۷۰۴۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ،عصر دیروز مجتبی زینی وند، رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی وزارت آموزش وپرورش به مناسبت هفته گرامیداشت شوراهای آموزش وپرورش در استودیو الفبا حضور یافت وبه سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
تحقق اهداف تعلیم وتربیت بدون مشارکت ها ممکن نیست
وی به تصويب قانون تشکیل شوراهاي آموزش وپرورش در سال1372اشاره كرد واظهار داشت: قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش با هدف جلب مشاركت دستگاه هاي بيرون از آموزش و پرورش و استفاده از ظرفيت ساير دستگاه ها براي تحقق اهداف آموزش و پرورش به تصويب رسيده است.
زینی وند افزود: در هفته شوراها، در سطح كشور برنامه هاي متنوع داشتيم و با توجه به شرايطي كه استان ها دارند، اگر بتوانند از ظرفيت هاي استان استفاده كنند اهداف زيادي محقق مي شود.
وی ادامه داد: در هيچ كجاي دنيا آموزش وپرورش بدون مشاركت بخش هاي خارج از آموزش وپرورش نمي تواند به اهدافش برسد،بنابراین شوراها مي توانند با توجه به شرايط مقتضي در هراستان يك هم افزايي وهم گرایی بين مسئولين استان ایجادکنند.
درآمد حاصله از مصوبات شورا درهمان منطقه هزینه می شود
رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی وزارت آموزش وپرورش مشاركت هاي مردمی را بسيار مؤثربرشمرد و تصریح کرد: شوراهاي آموزش وپرورش تجسم اراده ملي در توسعه فرهنگ است و آموزش وپرورش، نهادها و مردم سه ضلع مثلث توسعه را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: از آنجایی كه استاندار و يا فرماندار رئيس شوراهای آموزش وپرورش هستند،مصوبات شورا از پشتوانه اجرایی خوبی برخورداراست،البته تصميم گيري هايي كه در استان هااتخاذ مي شود نياز به نظارت دارد، بنابراين نظارت برعملكرد آموزش وپرورش يكي از مهم ترين وظايف شوراهاست.
زینی وند خاطرنشان کرد: اگر هر دستگاهي متناسب با مسئوليت اجتماعي كه دارد حق آموزش وپرورش را استيفاد كند، بسیاری از مشكلات آموزش وپرورش مرتفع خواهد شد.
وی افزود: توسعه تجهيز و ساخت مدارس اولويت اول درآمدهای ناشي از مصوبات شوراهاست، بنابراین ساخت فضای آموزشی،هوشمندسازي مدارس وتجهيز فضاي مدرسه ازجمله مواردی است که در دستورشوراها قرار دارد.
رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی اذعان کرد: اگر مردم مطمئن باشند درآمد ناشی از مصوبات شوراها در مدارس خود منطقه هزينه مي شود بيش از پيش با شوراهای آموزش وپرورش همكاري مي كنند.
وی ادامه داد: درقالب شوراهای آموزش وپرورش در 2 حوزه بايد با آموزش وپرورش همكاري شود؛ حوزه اول اهل قلم ، امام جمعه وافراد دارای تریبون در همه استان ها بايد كمك كنند، تا با استفاده از تريبون ها مردم را به مشاركت تشويق كنند و ‌در حوزه دوم؛همه دستگاه ها بايد وظايف خود را نسبت به آموزش وپرورش انجام دهند.
زینی وند عنوان کرد: در راستای سیاست های تمرکز زادیی از برگزاری همایش سراسری در تهران خوداری وبه جای آن با هدف فعال کردن شوراها، در سال جاری بیش از 25 همايش در مراكز استان ها برگزار کرده ایم.
میزان تحقق مصوبات شورا ازجمله شاخص های انتخاب شوراهای برتر
وی باز تعريف شاخص هاي ارزيابي را از جمله اقدامات در سال جاري برشمرد و خاطرنشان کرد: مهم ترين شاخص در انتخاب شوراهای برتر مناطق، ميزان تحقق مصوبات وفعالیت های آن هاست.
رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی ،پايين ترين میزان درآمد از محل مصوبات شوراهارا 5 ميلياردتومان در يكي از استان ها اعلام وعنوان کرد: در مجموع کل درآمد ناشی از مصوبات شوراهای آموزش وپرورش درسال 95 حدود 1609 ميليارد تومان است كه غالب اين درآمد صرف ساخت وساز مدارس همان مناطق شده است.
وی ادامه داد: براساس قانون شوراها وطبق ماده 8 آن ،شرح وظايف شوراهای مناطق را مشخص شده و استانداران و مديران كل بر درآمد شوراها نظارت کامل دارند،همچنین در بند 3 ماده 13 قانون شوراها كه در آمد ها ناشي از عوارض ساخت و ساز است،میزان درآمدها در سال 95 نسبت به سال 94 کاهش داشته است واز بيش از 130 ميلياردتومان به حدود77 ميليارد تومان رسيده است.
زینی وند، از راه اندازی سامانه درآمدي قانون شوراها خبر داد و تصریح کرد :در این زمینه ساير دستگاه ها بايد به آموزش وپرورش كمك كنند.
وی اظهار کرد: اگر تعامل بين شهرداري و آموزش وپرورش وجود نداشته باشد مصوبات مرتبط محقق نمي شود، بنابراين انتظار مي رود تشكيل كارگروه هاي محقق سازي قانون شوراها كه توسط شهرداري تشكيل مي شود از مسئولين آموزش وپرورش نیز حضور داشته باشند.
قرارداد شهریه در مدارس غیر دولتی از سال آینده الکترونیکی می شود
رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون ورودی مدارس غیر دولتی اظهار کرد: با توجه به وجود تقاضاي زياد براي ورود به برخي مدارس غيردولتی، اين مدارس ناچار به برگزاري آزمون هستند،البته به زودي دستورالعملي را تهيه و به مدارس ارسال مي كنيم تا ظرافت هاي تربيتي نیز در اين مدارس بیش از پیش رعايت شود.
وی گفت: الزام کردن مؤسسين مدارس ومراکز غیر دولتی به رعايت قوانين و مقررات، يكي از وظايف رئيس مدارس و مراكز غيردولتي ومشارکت های مردمی است.
زینی وند خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که موسسین ملزم به اجرای آن هستند،قانون دريافت شهريه ، براساس ماده 15 و16 قانون مدارس ومراکز مربوطه است،بنابرقانون كليه مناطق كارگروه هاي شهريه را تشكيل و براساس مقتضيات هر منطقه ميزان شهريه را تعیین می كنند و اگر مؤسسين نسبت به میزان شهریه معترض بودند می توانند به شوراهاي استان مراجعه كنند،بنابراین مهلت تعیین شهریه ها تا پايان ارديبهشت ماه است و تا پايان خرداد ماه مهلت اعتراض مؤسسين است ،البته از سال بعد، اولیا می توانندبراساس قرارد شهريه که در سامانه الگوي تعيين شهريه كه از سال آينده راه اندازي مي شود، به صورت الكترونيكي قرارداد را منعقد كنند.
رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی وزارت آموزش وپرورش در پاسخ به سوالی در مورد طرح خرید خدمات اظهار کرد:حدود 210 هزاردانش آموز تحت پوشش طرح خريد خدمات قرار دارند، و رعايت شاخص هامشخص شده در جذب نيروهاي طرح خريد خدمات الزامي است.
راه اندازی سامانه خرید خدمات آموزشی
وی افزود: كيفيت بخشي آموزشي و پرورشي در طرح خريد خدمات آموزشي همواره موردتأييد است و تنها مشكل ما در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی ، پرداخت هزینه ها ومعوقات است البته به جدیت تمام پي گير پرداخت اين هزينه ها هستيم.
زینی وند ادامه داد: براي سال آينده اقداماتی براي طرح خريد خدمات انجام شده است، که از جمله؛1-راه اندازي سامانه خريد خدمات آموزشي، با هدف نحوه پوشش بيمه ای نيروهاي طرح مذکور، که از هفته قبل صورت گرفته است. 2-تعيين فرمولی براي پرداخت حق الزحمه نيروهاي این طرح 3-مؤسسيني كه براي اجراي اين طرح داوطلب مي شوند بايد شرايط لازمه را دارا باشند.
وی تصریح کرد: با راه اندازي سامانه خريد خدمات آموزشي و اختصاص رديف بودجه اي مشكلات موجود طرح خريد خدمات رفع مي شود.
رئیس مدارس ومراکز غیردولتی ومشارکت های مردمی، توسعه متوازن مدارس غيردولتي را در دستور كار این سازمان برشمردوعنوان کرد:براي اين كار، سامانه اي راه اندازي شده است ،‌همچنين صدور مجوز الكترونيكي می شود وشوراهاي نظارت مناطق آموزش وپرورش براساس مقتضيات هرمنطقه تصميم گيري مي كنند.
وی گفت:صدور مجوز قبلا به عهده شوراي نظارت استان بود، اما از سال آينده شوراي نظارت مناطق تشكيل و به صدور مجوز مي پردازد.
عملکرد شوراهای آموزش وپرورش تنها مال نیست
مدیر امورشوراهای آموزش وپرورش نیز در این برنامه اظهار کرد: شايد تصور شود بيشتر تمركز شورا ها روي درآمدهاي خارج از آموزش وپرورش است، اما لازم است این نگاه تصحیح شود.
رسول پاپایی تصریح کرد: شورا ها سه وظيفه؛ نظارت ، برنامه ريزي و اجرا در درون مايه تصميمات شوراي آموزش وپرورش را انجام مي دهد.
وی افزود: از مجموع مصوبات شوراها درسال قبل؛21 درصد مصوبات پرورشي، 23 درصدآموزشی، 13 درصد مصوبات عمراني و تنها 26 درصد مصوبات خدماتي و رفاهي هستند،بنابراين شوراها صرفا روي مسائل اعتباري و مالي تمركز نمي كنند،‌بلكه همه مسائل را پوشش مي دهند.
پاپایی ادامه داد:درشرح وظايف شورا در شهرستان ها، 5 موردش با برنامه ريزي شروع مي شود، که این امر نشان دهنده وظایف غیر مالی شوراها را نشان می دهد چنانکه در بحث انسداد بي سوادي شوراها هم تصويب مي كنند وهم مواردی را اجرا مي كنند.
وی از تهیه وارسال شیوه نامه های جدید اجرایی کردن قانون شوراها خبر داد وگفت:وجود قانون براي شناسايي منابع مالي،از جمله نيازهای موجود شوراهاست.
مدیر امورشوراهای آموزش وپرورش، تاکنون در شناسايي شوراهای آموزش وپرورش به جامعه كوتاهي شده و بايد همه بخش ها براي شناسايي شوراها كمك كنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار