در گفت‌وگو با پانا

نیکزادی‌پناه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: تولید کشاورزی کشور باید به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براینکه باید بحران آب را باور کرد می‌گوید به جاست که مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و خانگی مدیریت شود و این محقق نمی‌شود مگر اینکه همه به این باور برسند که به وضع بحران رسیده‌ایم.

کد مطلب: ۷۰۴۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه درگفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد: ‌بخش کشاورزی به شدت نیازمند نزولات جوی است و اگر روند بارش‌ها به شکل کنونی ادامه یابد به شدت به بخش کشاورزی آسیب می‌زند.

وی ادامه داد:‌ بخش کشاورزی وابسته به آب است و به منظور کم آبی و بحران بارش‌ها جلسات متعددی با وزارتخانه‌های مختلف در مجلس برگزار شده است.

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه باید بحران آب را باور کنیم، تصریح کرد:‌ اگر بارندگی لازم نیز وجود داشته باشد باید مصرف آب مدیریت شود. اکنون همه سفره‌های تحت‌الارضی کشور فقیر شده است و آب فصلی هم وجود ندارد که کمبود آب این سفره‌ها جبران شود.

وی عنوان کرد: باید مصرف آب را بهینه کرد و با مدیریت مناسب شرایط مصرف را به گونه‌ای پیش برد که بتوان ضمن تامین نیازهای مصرفی آبی هم برای نسل‌های بعدی باقی گذاشت.

96 میلیارد تومان بودجه برای بازسازی قنوات در سال آینده

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال آینده خاطرنشان کرد:‌ در بخش کمک های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات کشور در قانون بودجه امسال ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که برای سال آینده با رشد ۲۸ درصدی به ۹۶ میلیارد تومان رسیده است که البته مجلس خواستار آن است که اعتبارات این بخش افزایش یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: سیستم تولید کشاورزی کشور باید به سمت کشت گلخانه‌ای حرکت کند و با برداشت کمتر زمینه مدیریت بهینه آب را فراهم کرد.

ضرورت اولویت دادن به طرح‌های آبخیزداری

وی ادامه داد‌: از سوی دیگر اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری نیز باید اجرا شود و تلاش شود تا آب های فصلی برای مصارف کوتاه مدت ذخیره و مصرف شود.

نیکزادی‌پناه اظهار کرد: ابیاری تحت فشار و تسهیلاتی که دولت به این منظور در نظر گرفته است در تمامی برنامه‌های توسعه پیش بینی شده است و اگرچه روند اجرای آن مناسب نبوده است اما اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

مردم باید در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار پیشقدم باشند

وی اضافه کرد:‌ کشاورزی قطره‌ای و آبیاری تحت‌فشار نیازمند آن است که مردم خود در این زمینه پیشقدم باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 و 97 بحث آبیاری تحت فشار مورد توجه قرار گرفته است و باید ابزارها و امکاناتی در اختیار کشاورز قرار گیرد که مصرف آب در این بخش را به شدت کاهش دهد و از سوی دیگر آموزش کشاورزان در کنارتولید اجرایی شود.

آبیاری تحت فشار اجباری شود

وی عنوان کرد:‌ دولت باید ارایه تجهیزات آبیاری تحت‌فشار را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد و اجرا و استفاده از این سیستم ها را اجباری کند. این اقدام موجب می‌شود در سال اول اجرای این طرح مقادیر معتنابهی آب در این بخش صرفه‌جویی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از محل لایحه بودجه ۹۷ برای توسعه سیستم های آبیاری نوین ۸۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت:‌ با اعتبارات ردیف صندوق توسعه ملی در مجموع ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری نوین در نظر گرفته شده است که امیدواریم در سال آینده با این اعتبارات ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به این سیستم تجهیز شوند.

وی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده در طول پنج سال ۱۰ میلیون هکتار معادل سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهد که امیدواریم ۳۰ درصد از ردیف ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه به این امر اختصاص یابد.

نیکزادی‌پناه تصریح کرد:‌ دولت در حال حاضر 85 درصد هزینه‌های آبیاری تحت‌فشار را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند و این امکان وجود دارد که 100 درصد این تسهیلات به کشاورزان پرداخت شود.

وزارتخانه‌ها قوانین سختگیرانه‌تری برای مصرف آب در بخش کشاورزی پیش‌بینی کنند

وی اضافه کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید سختگیری‌ها و مقررات لازم را اتخاذ کنند تا مردم به سمت سیستم‌های مدرن حرکت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در سال جاری تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند که تا پایان سال این میزان به ۲۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی گفت: هر نوع واردات و صادرات در بخش کشاورزی به طور قطع باید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی باشد.مهمترین دلیل این تصمیم این است که مبادلات تجاری کشور بر اساس نیاز واقعی کشور و شرایط بازار صورت گیرد.

واردات یا صادرات به کشور باید با رصد واقعی بازار صورت گیرد

نیکزادی‌پناه خاطرنشان کرد:‌ اگرچه از ابتدای بهمن واردات و ثبت سفارش برنج به کشور مجاز شده است اما باید توجه شود که واردات به اندازه نیاز داخلی صورت گیرد تا واردات بی‌رویه تولیدکنندگان داخلی و کشاورزان برنج کار را تحت تاثیرقرار ندهد.

وی اضافه کرد:‌ اگر واردات با رعایت همه جوانب در نظر گرفته شود آسیبی برای تولید نخواهد بود و در مورد صادرات نیز مازاد تولید صادر شود نه اینکه کالای مرغوب کشور صادر شود و در ازای آن کالای کم کیفیت و نامرغوب به کشور وار شود .در هر صورت وزارت جهاد کشاورزی باید به این موضوع ورود پیدا کند وبه طور جدی از تولیدکنندگان داخلی در بخش کشاورزی حمایت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اگر دامی که به کشور وارد می‌شود در داخل پرورش داده شود و ضمن ایجاد ارزش افزوده مناسب به خارج از کشور صادر شود.

وی ادامه داد:‌ تمامی سیاست‌های تجاری کشور باید به گونه ای مدیریت شود که بتوان در بحث تولید واشتغال موثر بود.

لایحه ساماندهی واردات به مجلس ارایه نشده است

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه دولت هنوز لایحه‌ای را برای ساماندهی واردات به مجلس ارایه نداده است، تصریح کرد:‌ البته این بحث دغدغه ماست و در کمیسیون در این زمینه صحبت شده است و منتظر هستیم که دولت لایحه یا اصلاحیه ای درمورد قوانین فعلی ارایه دهد تا تولید افزایش یابد و واردات نیز به نفع تولید ساماندهی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار