دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

رفع بحران آلودگی هوا و ترافیک تهران با ایجاد 10 خط ریلی سریع‌السیر

تهران (پانا) - دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر می‌گوید که با توجه به تقاضای سفر در تهران اگر۱۰خط ریلی اعم از سریع‌السیر(اکسپرس)، قطار سبک شهری (LRT) و منوریل در تهران و شهرهای اقماری‌ راه اندازی نشود تهران با بحران شدیدتر ترافیک و آلودگی هوا مواجه خواهد شد.

کد مطلب: ۷۰۴۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی کرونی در گفت‌وگو با پانا گفت: وضع موجود شبکه حمل‌ و نقل ریلی تهران شامل «۱+۷» خط است و مجموع طول موثر (ریل مسافری) مترو تهران که ۲۲۱ کیلومتر بود، با احتساب بخش افتتاح‌شده خط جدید که جنوب تهران (ایستگاه مترو شاهد) را به فرودگاه امام خمینی(ره) متصل می‌کند، اکنون به ۲۴۸ کیلومتر رسیده است. در این حال حال طول مجموعه شبکه مترو تهران با احتساب ریل‌های مسافری و غیرمسافری در کل خطوط مذکور اعم از خط‌‌‌‌های افتتاح و بهره‌برداری‌شده و نیز خط ۶ و بخشی از خط ۷ که هنوز بهره‌برداری نشده است، به حدود ۳۰۰کیلومتر می‌رسد.

وی افزود: نقشه ۱۴۰۹ شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران و حومه که بر اساس دو سند بالادست «طرح جامع شهر تهران» و «طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران» و نیز یک مصوبه شورای شهر که در یکصد و ششمین جلسه دوره سوم در خرداد سال ۸۷ به تصویب رسیده است، تصویری متفاوت از خطوط طراحی‌شده مترو که باید در قالب شبکه مترو شهری تکمیل شود، ارائه می‌کند. این نقشه نشان می‌دهد مجموعه شهری تهران شامل پایتخت و شهرهای اقماری بزرگ اطراف تهران به ۱۸ خط ریلی با طول موثر حداقل ۴۳۰ کیلومتر نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این نقشه هشت خط مترو داخل محدوده شهری تهران (مناطق ۲۲ گانه پایتخت) طراحی شده که از آن با عنوان «مترو سنگین شهری» یاد شده است. طول موثر (طول ریل مسافری) این خطوط هشت‌گانه ۲۵۱ کیلومتر پیش‌بینی شده است. افزون بر این، چهار خط سریع‌السیر که تهران را به شهرهای اقماری متصل می‌کند نیز در این نقشه پیش‌بینی شده است. طول خطوط ریلی اکسپرس در نقشه ۱۴۰۹ شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران بزرگ، ۱۷۹ کیلومتر پیش‌بینی شده است.

به گفته کرونی، در این نقشه همچنین یک خط منوریل که مسیر و طول آن تعیین نشده، وجود دارد و پنج خط قطار سبک شهری (LRT) نیز طراحی شده است که مجموعا ۶۰ کیلومتر طول دارد. اگر خطوط منوریل و LRT را نیز در زمره خطوط ریلی لازم‌الاجرا برای تهران در محاسبات در نظر بگیریم، مجموع طول موثر شبکه ریلی تهران در سال ۱۴۰۹ باید به مرز ۵۰۰ کیلومتر برسد. به این معنا که مجموعه شهری تهران باید برای پاسخ به تقاضای سفر درون‌شهری تهران و پاسخ به تقاضای سفر درون مجموعه شهری تهران بزرگ (پایتخت و حومه) علاوه بر ۱+۷ خط فعلی، حداقل ۱۰ خط ریلی اعم از سریع‌السیر(اکسپرس)، قطار سبک شهری (LRT) و منوریل را نیز در دستور کار قرار دهد. در غیر این صورت نه تنها وضع ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل می‌شود. البته عقب‌ماندگی مترو از برنامه توسعه که صرفا مربوط به طول خطوط و ایستگاه‌ها نیست و کمبود ناوگان نیز قابل توجه است. شمار واگن‌های مترو تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد : جمعیت محدوده پایتخت در افق ۱۴۰۴ باید از حداکثر ۵/ ۱۰ میلیون نفر فراتر نرود و به این ترتیب آمار سفرهای روزانه درون‌شهری پایتخت به حدود ۲۰ میلیون سفر خواهد رسید. طبق این نقشه، سهم شبکه حمل‌ونقل ریلی در شهر تهران باید به ۱۰ میلیون سفر روزانه برسد. مطالعات نشان می‌دهد که اصرار بر صحت ادعای تکمیل شبکه مترو تهران در وضع موجود از سوی شهردار قبلی تهران، نادرست بوده و می‌تواند خطرات و پیامدهایی برای آینده مجموعه شهری تهران داشته باشد. اگر هشدارها برای تحقق اهداف حمل‌ونقل ریلی تهران بزرگ مدنظر قرار نگیرد، توسعه شبکه حمل‌ونقل پایتخت دچار انحراف خواهد شد. پیامد چنین انحرافی تشدید مشکل ترافیکی درون پایتخت و سرایت آن به مجموعه شهری تهران (پایتخت و شهرهای اقماری حومه) است.

وی ادامه داد : بررسی درباره آنچه باعث شده است ادعای تکمیل شبکه مترو مطرح شود، دو گزینه را مطرح می‌کند: یکی اینکه بر خلاف آنچه در نقشه ۱۴۰۹ تاکید شده است، نگاه به شبکه حمل‌ونقل ریلی جزیره‌ای باشد و مدیریت شهری پایتخت صرفا مسئولیت نسبت به تکمیل این شبکه را در حوزه محدود به شهر تهران برای خود ترسیم کند. گزینه دوم احتمالی درباره علت طرح ادعای تکمیل شبکه مترو این است که در روزهای پایانی دوره مدیریت شهری قبلی، تلاش بر این است که تکالیف مصوب در حوزه حمل‌ونقل ریلی، برای افکار عمومی «تکمیل شده» جلوه داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار