معاون وزیر نفت در امور گاز

ایران آماده گسترش همکاری‌های گازی با ارمنستان است

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ملی گاز می‌گوید افزون بر قرارداد تهاتر گاز و برق میان ایران و ارمنستان، تهران نیز آماده گسترش همکاری‌های گاز با ایروان است.

کد مطلب: ۷۰۴۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شانا، حمیدرضا عراقی، درباره صادرات گاز ایران به کشور ارمنستان گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان و دریافت برق از این کشور به نسبت یک به سه تنظیم شده است.

وی افزود: بر این اساس به ازای هر یک میلیون مترمکعب گازی که ایران صادر کند، باید سه کیلووات ساعت برق از سوی ارمنستان وارد کشور شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره احتمال افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان توضیح داد: ایران برای افزایش حجم صادرات گاز خود مشکلی ندارد، خطوط لوله انتقال گاز نیز ظرفیت کافی برای این افزایش را دارند، اما طرف ارمنی توان تامین برق بیشتر را ندارد و اگر بخواهد گاز بیشتری را مطابق این قرارداد دریافت کند، در ازای آن باید برق بیشتری تحویل دهد.

عراقی با بیان این‌که مقرر شده مذاکراتی میان ایران و ارمنستان درباره افزایش صادرات گاز انجام شود، تصریح کرد: بخش خصوصی یا دولتی ارمنستان می‌تواند با ایران برای دریافت بیشتر گاز مذاکره کند. اگر آنها گاز بیشتری بخواهند و توانایی پرداخت پول گاز را داشته باشند ما هم زودتر می‌توانیم حجم صادرات گاز را افزایش دهیم و نظر ما نیز بر همین روش است.

بر اساس برنامه‌های وزارت نفت، اولویت صادرات گاز ایران در مرحله نخست، کشورهای همسایه و در مرحله بعدی و با توسعه صنعت گاز طبیعی مایع شده (LNG) ورود به دیگر بازارهاست.

ایران و ارمنستان سال ٢٠٠٤ میلادی (١٣٨٣ شمسی) یک قرارداد تهاتر گاز و برق برای مدت ۲۰ سال امضا کردند که بر اساس آن، گاز صادراتی ایران به مصرف نیروگاه‌های تولید برق در ارمنستان می‌رسد و در عوض ایران از ارمنستان، برق وارد می‌کند.

شایان ذکر است که ارمنستان از اواسط سال ٢٠٠٩ واردات گاز از ایران را آغاز کرده است. دو خط کنونی انتقال برق میان ایران و ارمنستان ظرفیت انتقال ٣٠٠ مگاوات برق را دارد و بیش از این نمی‌توان از آنها در مبادله برق میان دو کشور استفاده کرد. ایروان و تهران ماه اوت ۲۰۱۵ برای اجرای پروژه احداث خط سوم انتقال برق دو مداره ٤٠٠ کیلوولتی از ارمنستان به ایران یک قرارداد امضا کردند.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز درباره حجم گاز صادراتی به این کشور گفت: سال ۹۵ براساس قرارداد، ۳۶۵ میلیون مترمکعب و در نیمه نخست امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز از این خط لوله به ارمنستان صادر شده، البته ظرفیت سالانه خط لوله صادراتی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است.

مهرماه امسال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با کارن کاراپتیان، نخست وزیر ارمنستان، دیداری دوستانه و در چارچوب منافع ملی دو کشور داشت که طی آن نخست‌وزیر ارمنستان علاقه‌مندی خود را برای خرید مستقل گاز از ایران (افزون بر تهاتر گاز و برق) اعلام کرد و قرار شد مذاکرات بیشتر در این باره با شرکت ملی گاز ادامه یابد.

هم‌زمان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ارمنستان با تأکید بر این‌که ایران مناسبات خوبی با کشورهای همسایه دارد و اقدام‌های مهمی برای توسعه این مناسبات انجام داده، یادآور شد: در این میان ارمنستان جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و تهران هیچ سقف و محدودیتی برای ارتقای سطح همکاری‌ها با ایروان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قائل نیست.

به گفته وی، ارمنستان یکی از محورهای ارتباطی میان خلیج فارس و دریای سیاه است که در این زمینه و همچنین در ارتباط با انتقال خط سوم برق و افزایش صادرات گاز با این کشور مذاکراتی صورت گرفته است.

وزیر نفت، مردادماه پارسال پس از دیدار با لئون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در تهران از افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان از روزانه یک میلیون متر مکعب به سه میلیون مترمکعب از اواخر سال ۲۰۱۸ خبر داده و اعلام کرده بود: نسبت تهاتر برق تهران و ایروان افزایش یافته است.

زنگنه پس از این دیدار اعلام کرده بود: مقام‌های ارمنستان در پی درخواست ایران برای ترانزیت گاز به گرجستان با پیشنهاد تشکیل یک سازمان جدید به منظور مذاکره در این باره به تهران آمدند و در این زمینه با ما مشورت کردند و ما هم آن را پذیرفتیم. قرار شد طرف خرید گاز از ایران که تاکنون نیروگاه حرارتی ایروان بود تغییر کند و قرارداد خرید گاز این نیروگاه از ایران به این سازمان جدید منتقل شود، همچنین قرار است قراردادهای بعدی برای فروش مستقیم گاز به ارمنستان و همچنین ترانزیت گاز از ارمنستان به کشورهای دیگر از طریق همین سازمان انجام شود.

مطابق اظهارات وزیر نفت، ارمنستان اعلام کرد نیروگاه حرارتی که ایران با آن قرارداد صادرات گاز دارد، اجازه ترانزیت گاز ندارد و از این رو قرارداد باید انتقال داده شود و ایران نیز با آن موافقت کرده و مذاکرات بیشتر در این زمینه ادامه می‌یابد.

در ادامه این مذاکرات نیز حمید چیت‌چیان، وزیر وقت نیرو در دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان به روابط دو کشور در حوزه انرژی اشاره و تصریح کرد: چشم‌انداز ما در این بخش توسعه همکاری‌ها میان دو کشور است و با اجرای خط سوم اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان و همچنین افزایش صادرات گاز به ارمنستان، آینده بسیار خوبی برای این بخش پیش‌بینی می‌شود.

به گفته بهزاد بابازاده، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز، این شرکت ترجیح می‌دهد قراردادی مستقیم با ارمنستان در باره افزایش حجم صادرات گاز امضا کند تا به صورت مستقیم پول گاز صادراتی را دریافت کند.

دی‌ماه پارسال، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری همراه با هیئت بازرگانی ایران به ایروان سفر کرد و در همایش تجاری ارمنستان و ایران که مسئولان اقتصادی ارمنستان و فعالان بخش خصوصی دو کشور در این همایش حضور داشتند، طی سخنانی با اشاره به توانایی منطقه برای انتقال گاز ایران از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا، بر همکاری دو کشور در زمینهٔ تامین امنیت انرژی تاکید کرد.

ایران و ارمنستان در زمینه تبادل و تجارت انرژی میان خود و کشورهای همسایه، همکاری‌های بسیاری با یکدیگر داشته‌اند، تا جایی که گاهی اوقات اجرایی شدن یک قرارداد یا توسعه تجارت انرژی هر کشور در گرو همکاری مساعد طرف مقابل است. این موضوع در زمینه صادرات گاز ایران به گرجستان نیز به خوبی نمایان شده است. صادرات گاز ایران به گرجستان به فراهم شدن شرایط گوناگونی از جمله موافقت ارمنستان برای عبور گاز ایران از خاک این کشور نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری آرمن پرس، کارن کاراپتیان در دیداری که پارسال با سید کاظم سجادی، سفیر ایران در ایروان داشت، با تأکید بر روابط دوستانه میان ایران و ارمنستان و ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه، برنامه‌های جاری از جمله خط سوم انتقال برق با ظرفیت ۴۰۰ کیلوولت، ایستگاه برق نوراوان، احداث شبکه توزیع گاز در مناطق همجوار مرزی ایران و پروژه تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان را حائز اهمیت دانست و همکاری چهارجانبه منطقه‌ای میان ارمنستان، ایران، گرجستان و روسیه را مهم خواند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار