نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در گفت‌وگو با پانا خبر داد

رایزنی با شورای عالی امنیت برای بازگشایی معابر کولبری

تهران (پانا) - نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز معابر کولبری در این شهرستان‌ها بازگشایی نشده است می‌گوید که طرح ساماندهی کولبران فردا یکشنبه در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

کد مطلب: ۷۰۴۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد

رسول خضری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی کولبران اظهار کرد: در طول تاریخ کشور، برای اولین بار است که مصوبه‌ای جداگانه به نام کولبران در حوزه قانونی تدوین شده است. طرح ساماندهی کولبران برای ساماندهی کلیه مرزهای کولبری در دستور کار مجلس قرار دارد و با توجه به اینکه طراح این موضوع هستم، فردا از این طرح در صحن مجلس دفاع می‌کنم.

وی افزود: طرح ساماندهی کولبران مشتمل بر 9 ماده است که 141 نفر آن را امضا کرده‌اند و اگر نهایی شود اقدامات اساسی جهت ساماندهی کولبران صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون برای معیشت و اشتغال کامل مرزنشینان برنامه‌ای از سوی دولت مطرح نشده و با توجه به مشکلات این مناطق، حتما باید موضوع ساماندهی کولبران در مناطق مرزی عملیاتی شود.

خضری با بیان اینکه کولبری باید به شغل سالم تبدیل شود، گفت: در طرح ساماندهی کولبران به درآمدهای ناشی از کولبری اشاره شده است، از این رو درخواست کردیم 100 درصد درآمدهای ناشی از معابر کولبری به طور مستقیم جهت امورات شهری، روستایی و طرح‌های تملک و دارایی به مناطق مرزی بازگردد.

وی با تأکید بر اینکه کولبری شغل نیست و نان به نرخ جان است، گفت: برای ساماندهی وضعیت کولبران باید زیرساخت‌های توسعه و صنایع تبدیلی مد نظر قرار بگیرد. در همین راستا در بودجه سال 97 مبلغ 420 میلیارد تومان برای شهرستان پیرانشهر به منظور زهکشی و کشاورزی پیش‌بینی شده است. همچنین برای شهرستان سردشت نیز از صندوق توسعه ملی برای صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های توسعه بودجه‌ای تعیین شده است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راهی که برای ساماندهی کولبران باید در نظر گرفت، ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در مناطق مرزی است. شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت با کشور عراق مرز مشترک دارند و مناطقی صادرات محور هستند و می‌تواند بیش از 12 میلیارد دلار صادرات داشته باشد که معادل چهاربرابر مبادلات ایران و عراق است.

خضری درباره بازگشایی معابر کولبری نیز گفت: هم‌اکنون مرز تمرچین بازگشایی شده است ولی معابر کولبری همچنان بازگشایی نشده است که قرار است با شورای عالی امنیت ملی برای بازگشایی این معابر رایزنی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار