غذاهایی که ریسک ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند

تهران (پانا) - یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن گوشت قرمز، نان سفید و نوشیدنی‌های حاوی قند ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

کد مطلب: ۷۰۴۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش مهر، بررسی داده‌های دو مطالعه نشان می‌دهد این مواد خوراکی همگی موجب افزایش التهاب در بدن شده و التهاب نیز با احتمال بالاتر ابتلا به سرطان روده مرتبط است.

ادوارد جیووونوچی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «مطالعات قبلی ارتباط رژیم غذایی را با سرطان روده نشان داده‌اند، اما دلیل آن به‌خوبی مشخص نبود.»

به گمان وی و تیم تحقیقش، التهاب ناشی از تغذیه حداقل یکی از علل تأثیر رژیم غذایی می‌تواند باشد. به همین منظور، تیم تحقیق داده‌های جمع آوری شده از بیش از ۱۲۱ هزار فرد مربوط به دو مطالعه را بررسی کردند. این افراد حدود یک ربع قرن از لحاظ تأثیر احتمالی رژیم غذایی بر سلامتشان تحت نظر بوذند. شرکت کنندگان هر چهار سال یکبار پرسشنامه‌ای در مورد تغذیه تکمیل کردند.

در طول مدت پیگیری، ۲۶۹۹ مورد ابتلا به سرطان کلورکتال (روده بزرگ) گزارش شد. محققان با مقایسه رژیم غذایی این افراد دریافتند آنهایی که بیشتر رژیم غذایی التهابی داشتند ۳۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده و ۷۰ درصد بیشتر در معرض سرطان رکتوم (مقعد) قرار داشتند.

به گفته جیووونوچی، گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز، آرد تصفیه شده و نوشیدنی‌های قندی از جمله مواد خوراکی مرتبط با التهاب ناشی از سرطان است.

از سوی دیگر، سبزیجات برگدار سبز، سبزیجات زرد تیره، غلات کامل، قهوه و آبمیوه طبیعی موجب کاهش التهاب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار