در گفت‌وگو با پانا

علیزاده شایق، رئیس انجمن برنج: مجوز ثبت سفارش به معنای آزادی واردات برنج نیست

تهران (پانا) - رئیس انجمن برنج می‌گوید صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات برنج از ابتدای بهمن به معنای آزادی واردات برنج نیست و این مجوزها معمولا سه ماه زمان دارند.

کد مطلب: ۷۰۴۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد: از اول بهمن ثبت سفارش برنج انجام می‌شود و تا رسیدن به واردات یک فرصت 3 ماهه برای واردات وجود دارد، بنابراین اجازه ثبت سفارش به معنای آزادی واردات برنج نیست.

شایق خاطرنشان کرد:‌ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به شریعتمداری وزیر صنعت اعلام کرده است ثبت سفارش برنج از ابتدای بهمن ماه تا پایان خرداد ماه سال 97 مجاز است.

مدت ثبت سفارش تمامی محموله‌های برنج سه ماهه است

وی افزود: بر این اساس مدت ثبت سفارش تمامی محموله‌های برنج سه ماهه و برای یک ماه قابل تمدید است.

رئیس انجمن برنج عنوان کرد:‌ دولت پیش بینی‌های لازم برای حمایت از تولیدات داخلی را انجام داده است و به همین دلیل با شروع فصل برداشت برنج داخلی، ترخیص و واردات برنج پس از تاریخ 31 تیر ماه سال 97 امکان پذیر نخواهد بود.

اذعان وزارت جهاد کشاورزی به کسری 800 هزار تنی برنج

وی اضافه کرد:‌ خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی قبول دارد که کسری برنج کشور تنها 800 هزار تن است و با محاسبه 300 هزار تن ذخایر استراتژیک تنها یک میلیون و 100 هزارتن برنج مورد نیاز است و نگرانی از بابت واردات مازاد برنج به کشور وجود ندارد.

رئیس انجمن برنج درباره نرخ 9 هزار و 100 تومانی خرید تضمینی برنج، گفت: این نرخ برای خرید تمامی ارقام برنج نیست بلکه نرخ توافقی است.تولید برنج شامل ارقام متفاوتی است که برخی از این ارقام قیمتی بالا و برخی نرخ پائین تری دارند و نرخ 9 هزار و 100 تومانی نرخی توافقی است.

علیزاده شایق با اشاره به روند واردات برنج از ابتدای سال جاری اظهارکرد: پس از تصمیم وزارت صنعت برای واردات برنج به منظور تنظیم بازار، انجمن برنج در نامه‌ای به وزارت جهاد‌کشاوری و کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که در شش ماه ابتدایی امسال یک میلیون و 650 هزار تن برنج به کشور وارد شده است که در کنار تولید 2 میلیون و 300 هزار تنی تولید داخلی نیازی به واردات برنج وجود ندارد و حتی مازاد برنج نیز در بازار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ به دنبال این اظهارنظرها وزارت جهاد کشاورزی مذاکراتی با مجلس انجام داد و جلوی واردات بی‌رویه برنج به کشور گرفته شد.

تامین ذخایر استراتژیک برنج از محل تولیدات داخلی

علیزاده شایق خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بهانه‌ها برای واردات برنج تامین 300 هزارتن ذخایر استراتژیک برنج بوده است که در آن زمان نیز انجمن برنج در مکاتباتی اعلام کرد که حدود 300 هزار تن مازاد برنج نیز در کشور وجود دارد که می‌توان از محل آن نسبت به تامین ذخایر استراتژیک اقدام کرد و با پیشنهاد وزارت جهاد‌کشاورزی مقرر شد برنج تولید داخل با نرخ تعیین‌شده خریداری و برای تامین ذخایر استراتژیک از برنج تولید داخلی استفاده شود.

رئیس انجمن برنج خاطرنشان کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی امسال با هدف حمایت از برنج کاران و رونق بازار، شرکت بازرگانی دولتی را موظف کرده است تا ذخایر راهبردی برنج را نخستین بار از تولید داخلی تامین کند.

علیزاده شایق تصریح کرد: تولید سالانه برنج کشور 2.2 میلیون تن و نیاز مصرفی حدود 3.2 میلیون تن است. هر سال بخشی از نیاز کشور به برنج از طریق واردات تامین می شود.

وی با بیان اینکه برخی از شالی‌کوبی‌ها یا انبارها دارای برنج هستند، تصریح کرد:‌ دولت نرخ 9 هزار و 100 تومان توافقی را برای خرید برنج تولید داخل و به منظور تامین ذخایر استراتژیک تعیین کرده است که البته کمتر از قیمت‌تمام شده و سود عادلانه است و کسی هم انتظار ندارد که کشاورز با این قیمت برنج خود را عرضه کند.

تامین اعتبار خرید تضمینی برنج از طرف سازمان برنامه است

علیزاده شایق عنوان کرد:‌ اعلام این نرخ موجب شده تا بازار با تحرک مناسب همراه باشد و البته قیمت تعیین شده نیز به معنای آن است که حداقل قیمت‌تمام شده محاسبه می‌شود.

رئیس انجمن برنج خاطرنشان کرد:‌ اعلام نرخ خرید تضمینی پایه‌ای برای خرید برنج شده است و البته باید گفت که تولیدکنندگان برنج شامل کشاورزان برنجی در انبار خود ندارند و از بهمن‌ماه مقدمات کشت سال آتی را فراهم می‌کنند.

علیزاده شایق خاطرنشان کرد: اعتبار لازم برای خرید تضمینی برنج را سازمان برنامه و بودجه با مشارکت اداره غله استان تامین می‌کند.

5 هزار تومان تفاوت قیمت برنج از مراکز عرضه تا تولید

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ برنج را برای مصرف‌کننده چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: آنچه که در مراکز تولید برنج عرضه می‌شود قیمتی نیست که در مراکز عرضه وجود دارد به طور مثال نرخ بهترین ارقام برنج در بازار 11 هزار تومان در شمال کشور است اما این برنج پس از انتقال به تهران با افزودن مقداری برنج خرده و ناخالصی‌های دیگر 14 هزار و 500 تا 15 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

علیزاده‌شایق خاطرنشان کرد:‌ بیش از 5 سال است که انجمن برنج به طور دائم اعلام می‌کند که نظارتی بربازار برنج صورت نمی‌گیرد و با طی یک فاصله 120 کیلومتری بهای برنج حدود 5 هزار تومان در هر کیلوگرم افزوده می‌شود.

سازمان‌های نظارتی متعدد بازار را به حال خود رها کرده‌اند

وی اضافه کرد:‌ سازمان‌های نظارتی متعددی شامل سازمان بازرسی کل کشور، بازرسان اصناف، سازمان حمایت و غیره وجود دارند که بازار را به حال خود رها کرده‌اندو متاسفانه نظارتی بر کیفیت و قیمت برنج انجام نمی‌شود.

رئیس انجمن برنج خاطرنشان کرد: با وجود همه انتقادات و با توجه به این که برنج در سبد مصرفی خانوارها جایگاه ویژه دارد اراده‌ای برای کنترل و نظارت بربازار وجود ندارد.

بخش‌خصوصی با حضور سازمان‌های متعدد نظارتی انگیزه‌ای برای نظارت ندارد

علیزاده شایق خاطرنشان کرد:‌ در شرایط حضور سازمان‌های نظارتی نظارت و تعزیر از بخش خصوصی گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار