رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور مطرح کرد:

طی سال‌های 1391 تا 1395 میزان باسوادی سه برابر 15 سال گذشته رشد کرده است

مشهد (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در نشست سالانه شورای نهضت سوادآموزی از رشد میزان باسوادی طی سال‌های 1391 تا 1395 خبر داد که 3 برابر 15 سال گذشته است.

کد مطلب: ۷۰۳۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد

علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در نشست سالانه شورای نهضت سوادآموزی که همزمان با دهمین شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی در مشهد برگزار شد عنوان کرد: با حمایت دولت پس از هشت سال وقفه نشست ملی شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و طی یک سال اخیر تاکنون 68 مصوبه آن به تایید هیات دولت رسیده است.

وی ادامه داد: این شورا در استانها نیز 350 نشست با 2 هزار و 25 مصوبه و در سطح شهرستان ها 5 هزار و 300 جلسه با 20 هزار تصمیم مکتوب داشته است و نتیجه همگرایی بوجود آمده در دستگاههای مختلف و توجه دولت به این امر در ارتقای 85 صدم درصدی باسوادی در کشور طی یک سال اخیر نقش فراوانی داشت و بر این اساس یک و نیم میلیون نفر از بیسوادان در سطح کشور باسواد شده اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرف سالهای 1386 تا 1390 میزان بیسوادی در ایران دو دهم درصد رشد کرد و 400 هزار نفر به جمعیت بیسوادان اضافه شد. 12 استان کشور در این سالها دچار افزایش بیسوادی شدند.

وی در ادامه به امضای 'سند آموزی برای همه' از سوی 176 کشور جهان اشاره و بیان کرد: بر این اساس می بایست طی سالهای 2000 تا 2015 میلادی میزان بیسوادی در کشورها کم می شد. که خوشبختانه در ایران طی سالهای 1391 تا 1395 میزان باسوادی در ایران سه برابر 15 سال گذشته رشد کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تحول در آموزش و پرورش را به معنی تحول در فرصت های یادگیری دانست و تصریح کرد : سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز راهبردهای متعددی برای توسعه باسوادی تعیین کرده که شامل توسعه آموزش دوره پیش دبستانی، تاکید بر آموزشهای پایه، عمق بخشی به یادگیری و تبدیل معلم کارمند به معلم راهبر است. معلم عامل تحول و مدرسه محل تحول است بنابراین باید در این ارتباط توجه ویژه صورت گیرد.

باقرزاده ادامه داد: ظرفیت یادگیری در همه انسان های یکسان است و همه می توانند استعداد های خود را شکوفا کنند اما تفاوت در توانایی ها، فاصله طبقاتی و دسته بندی ملت ها به غنی وفقیر و به طور کلی تفاوت در میزان بهره مندی انسان ها در ثروت های یادگیری موجب می شوند که توانمندی متفاوت شوند اگر از این زاویه به مسائل نگاه کنیم متوجه می شویم که آموزش و پرورش باید اولویت دولت ها باشد و این انتخاب افراد هوشمند و آینده نگر است.

وی افزود: حیات یک تمدن به همین فرصت های یادگیری وابسته است. امروز همه باید بدانیم که تحول در آموزش و پرورش به معنی تحول در فرصت های یادگیری است و برای تحقق آن دو سوال مطرح می شوند که چه چیز یاد بدهیم و چگونه یاد بدهیم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پاسخ نخستین سوال را می دهد و تاکتیک های لازم را به ما ارائه می دهد اما در عمل و در تکنیک ضعیف هستیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش به وضعیت خوب سوادآموزی در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: در گروه سنی 10 تا 19 سال میزان باسوادی این استان 98.8 است. هم اکنون حدود 11 هزار نفر بیسواد مطلق در خراسان رضوی وجود دارند. در افراد 10 تا 29 ساله که جمعیت مولد محسوب می شوند میزان با سوادی 91.8 درصد است و در سنین 15 تا 24 سال نیز با سوادی 98.2 درصد و به معنای وجود 16 هزار و 600 نفر بیسواد در این استان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار