آزمون بازی‌های آسیایی و المپیک پیش روی صالحی امیری

چالش‌های رئیس صددرصدی؛ وقتی همه‌چیز به «پول» ختم می‌شود

تهران (پانا) – در حالی که صالحی امیری از امروز رئیس کمیته ملی المپیک محسوب می‌شود، دو چالش بزرگ پیش روی او قرار گرفته است که اساس حل این چالش‌ها «پول» است.

کد مطلب: ۷۰۲۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد

سید رضا صالحی امیری که در ابتدای دولت یازدهم در لیست کابینه انتخابی حسن روحانی بود اما نتوانسته بود رأی اعتماد از مجلس نهم را برای حضور در وزارت ورزش و جوانان به دست آورد و تنها به مدت 90 روز در این وزارت خانه به‌عنوان سرپرست فعالیت کرد، روز گذشته به‌طور رسمی با رأی صد درصد اعضای مجمع کمیته ملی المپیک به‌عنوان رئیس جدید این کمیته منصوب شد.

وی که پس از پایان دوره سرپرستی‌اش در وزارت ورزش و جوانان، با دریافت حکمی به‌عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی انتخاب‌شده بود، از سال 92 به مدت سه سال این سازمان مشغول به کار بود. اما در سال آخر دولت یازدهم، صالحی امیری به وزارت ارشاد رفت و 9 ماه وزیر فرهنگ و ارشاد بود.

پس از 29 اردیبهشت 1396 و پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران که همراه با کسب تمام کرسی‌ها بود، محمد علی نجفی شهردار تهران شد و صالحی امیری را به شهرداری برد و 21 آبان 96 معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری به او سپرد. اما در حالی که کمتر از دو ماه از حضور او در شهرداری گذشته بود ابتدا به‌عنوان نخبه ورزشی معرفی شد و سپس با ثبت‌نام در انتخابات کمیته ملی المپیک نامزد ریاست در این پست شد. سرانجام روز گذشته در حالی که محمود خسروی وفا، تنها رقیبش برای کسب این پست از کاندیداتوری انصراف داد، با کسب تمامی آرا تبدیل به تنها رئیس کمیته ملی المپیک شد که در انتخابات تمامی آرا را به دست آورده است.

صالحی امیری که تا روز گذشته معاون شهردار تهران بود، از امروز دومین شغل هم‌زمان خود به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک را به دست آورده است و حالا باید در انتظار اعلام نظر نهایی درباره این باشد که آیا ریاست کمیته ملی المپیک به‌عنوان پستی سرشار از فعالیت و مشغله‌های متفاوت، شغل محسوب می‌شود یا خیر؟ اعلام نظری که یا صالحی امیری را صرفا در ساختمان خیابان سئول نگه خواهد داشت یا باعث می‌شود وی بین خیابان کشاورز و ساختمان سئول در تردد باشد.

رئیس جدید کمیته ملی المپیک ایران در حالی کارش را در ساختمان سئول آغاز کرده که با توجه به قاطعیت آرا انتظارها هم از او بالاتر رفته است و دو چالش بزرگ در همان ابتدای کار پیش روی رئیس جدید قرارگرفته است.

اولین چالش رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک، بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتاست که تابستان سال آینده برگزار خواهد شد و فدراسیون‌های ورزشی به بودجه کافی برای حضور موفق در این مسابقات نیاز دارند. در حالی که بودجه سال 96 برخی فدراسیون‌ها کاهش یافته و این کاهش بودجه روی برنامه‌های آنها برای حضور در بازی‌های آسیایی تأثیر گذاشته است، صالحی امیری باید فکری به حال بودجه سال 97 کند تا در سال بازی‌های آسیایی فدراسیون‌های مدال‌آور دغدغه مالی نداشته باشند.

البته علاوه بر بازی‌های آسیایی جاکارتا، دو سال دیگر تا المپیک 2020 توکیو زمان باقی‌مانده است. شاید نتیجه‌گیری یا نتیجه نگرفتن کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا ارتباطی با تیم جدید حاضر در کمیته ملی المپیک نداشته باشد اما موفقیت در المپیک توکیو اولین آزمون ویژه برای رضا صالحی امیری در ریاست کمیته ملی المپیک است.

در حالی که نتیجه المپیک 2016 ریو چنگی به دل نزده بود، موفقیت در المپیک 2020 ماموریت دشواری را برای رئیس جدید کمیته المپیک رقم زده است. از آنجا که موفقیت در ورزش حرفه‌ای ارتباط مستقیمی با پول دارد، صالحی امیری که از تمام رئیس فدراسیون‌ها رأی مثبت را دریافت کرده است، باید بودجه مناسب را به فدراسیون‌ها تزریق کند تا بتواند از آنها ارائه برنامه‌هایی برای موفقیت را طلب کند. شاید امید اصلی فدراسیون‌ها به صالحی امیری این باشد که او با توجه به ارتباط خوبی که با ریاست جمهوری دارد توانایی جذب بودجه مناسب را برای موفقیت در المپیک توکیو داشته باشد تا دیگر فدراسیونی از بی‌پول بودن فریاد اعتراض بلند نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار