در گفت‌وگو با پانا

​مدیرعامل موسسه نمایش خانگی «کیمیا نما»: مجازات و جریمه تکثیر و توزیع غیر مجاز فیلم باید به‌روز شود

​تهران (پانا) - مدیرعامل موسسه نمایش خانگی «کیمیا نما» معتقد است نظارت بر شبکه‌های توزیع و تکثیرکننده غیرمجاز فیلم و سایر محصولات فرهنگی باید گسترده تر صورت گیرد.

کد مطلب: ۷۰۲۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد

نادر معماری، مدیرعامل موسسه نمایش خانگی «کیمیانما» در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا با تأکید بر اینکه برای مبارزه با بحث قاچاق فیلم در شبکه نمایش خانگی باید از پایه برنامه‌ریزی کرد، گفت: به عنوان مثال می‌توانیم آموزش‌های لازم را از آموزش و پرورش آغاز کنیم تا فرزندانمان بدانند که چگونه باید با محصولات فرهنگی برخورد کنند. نباید فراموش کرد اگر سینمای ما امروز ضعف دارد، به این دلیل است که شبکه نمایش خانگی نتوانسته هزینه تولید فیلم‌های سینمایی را در هنگام خریدِ حق رایت پرداخت کند .

وی با تاکید بر اینکه توزیع آثار غیرمجاز آسیب جدی به سینمای ایران می زند، ادامه داد: عرضه و توزیع محصولات خارجی نیز به صورت غیر مستقیم به سینمای ایران آسیب می زند؛ چراکه درحال حاضر بخشی از درآمد سینمای ایران توزیع در شبکه نمایش خانگی است .

معماری با بیان اینکه در صورتی که شبکه نمایش خانگی دچار آسیب شود، توانایی خرید افراد در این شبکه کاهش می‌یابد، گفت: شبکه‌های نمایش خانگی فیلم‌های خارجی را دوبله و ممیزی شده از طریق مجاری رسمی وارد بازارمی کنند اما زمانی که فیلم‌ها به صورت غیرمجاز توزیع می‌شود و مخاطب آنها را خریداری می‌کند، ذائقه‌اش برای تماشای فیلم تغییر می‌کند؛ چراکه فیلمی که به صورت غیرمجاز توزیع می‌شود، دیگر ممیزی شده نیست .

مدیرعامل موسسه نمایش خانگی «کیمیانما» افزود: همین موضوع باعث کاهش درآمد ویدئورسانه‌ها می‌شود و پایین آمدن درآمد به صورت مستقیم تأثیر منفی بر روی خرید فیلم‌های ایرانی دارد .

معماری با تأکید بر اینکه قانون نیازمند بروزرسانی است، بیان کرد: قانون مجازات و جریمه‌ها باید به‌روز شود. به طور مثال در قانون آمده برای فردی که مشخص شود متخلف است 200 هزار تومان جریمه نقدی لحاظ می‌شود. این مبلغ شاید در گذشته رقم چشمگیری بود، اما در حال حاضر برای کسی که به صورت گسترده قاچاق فیلم را انجام می‌دهد، رقم ناچیزی است، بنابراین ضرورت دارد که قانون به روزرسانی و رقم جریمه‌ها افزایش یابد، تا عامل بازدارنده‌ای برای متخلفین وجود داشته باشد .

مدیرعامل موسسه کیمیا با اشاره به اینکه نظارت و بروزرسانی قانونی در مقابله با شبکه توزیع و تکثیر غیرمجاز فیلم بسیار مؤثر است، گفت: زمانی که نسخه‌ای از فیلم ممیزی نشده به دست مشتری می‌رسد، علاقه‌اش برای کالای ممیزی شده کاهش می‌یابد و این یک آسیب جدی به سینما است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار