در گفت‌وگو با پانا

اشرف، فعال صنعت چای: خرید تضمینی چای سیاستی ضد تولید شده است

تهران (پانا) - علیرضا اشرف، فعال صنعت چای می‌گوید سیاست خرید تضمینی برگ سبز که سال‌هاست درحال اجراست بدترین لطمه را به صنعت چای کشور وارد کرده است زیرا کشاورز در این وضع انگیزه‌ای برای بهبود چای تولیدی خود ندارد.

کد مطلب: ۷۰۲۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

اشرف در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، تصریح کرد: مزارع چای ایران شباهت بسیاری به مزارع چای دارجیلینگ دارد و مزارع چای دارجلینگ نیزبهترین چای دنیاست اما مشکلی که وجود دارد این است که نحوه برداشت و فرآوری چای در ایران به گونه‌ای است که کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

اشرف عنوان کرد: خرید تضمینی چای که با هدف حمایت از تولید انجام شده است موجب شده است تا چایکاران انگیزه لازم برای بهبود چای تولیدی را از دست بدهند و متاسفانه سیاست‌های حمایتی نتیجه عکس داده است.

کیفیت قربانی سیاست های حمایتی

وی افزود: وقتی کشاورز انگیزه لازم را برای تولید نداشته باشد به ارتقای تولید و برداشت نیز توجه نمی‌کند و کیفیت قربانی سیاست‌های حمایتی می‌شود و انگیزه‌های لازم برای ارتقای تولید از بین می‌رود.

وی افزود: در هندوستان مزارع به چهارده قسمت تقسیم می‌شوند و از روز نخست تا روز پایانی براساس برنامه تعیین‌شده، برداشت می‌کنند. در این کشور برداشت براساس الگوی دو برگ و یک غنچه صورت می‌گیرد که هر پانزده روز یک بار که کار برداشت از سر گرفته می‌شود دو برگ و یک غنچه چیده می‌شود اما شیوه برداشت در ایران به گونه‌ای است که کشت بهاره و پاییزه صورت می‌گیرد و به این الگوی مناسب توجه نمی‌شود.

فعال صنعت چای تصریح کرد: به منظور حمایت از تولید چای کار پیش‌خرید برگ سبز چای از سوی برندها صورت می‌گیرد و به کشاورز اعلام می‌شود که نگران قیمت خرید نباشد اما در عوض به کیفیت بیاندشد.

اشرف با تاکید براینکه متاسفانه ذائقه مصرف‌کنندگان با مصرف چای خارجی تغییر کرده ودر ذهن بسیاری از مصرف کنندگان چای ایرانی به عنوان چایی با کیفیت پایین مطرح است ، تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان مصرف‌کننده را وادار به خرید کالای ایرانی کرد اما می‌توان به تدریج با ارایه چای با کیفیت ایرانی در زمینه استفاده از محصولات چای مرغوب ایرانی فرهنگ‌سازی کرد.

وی ادامه داد: برخی از مزارع چای با کیفیت بسیار بالا وجود دارند و اگر بتوان چای خوب را با بهترین فرآیندها برداشت و فرآوری کرد می‌توان انواعی مرغوب از چای را به مصرف‌کنندگان ایرانی و جهان ارایه داد.

اشرف تصریح کرد: یکی از نکات مهم در چای مرغوب نحوه دم کردن آن است با این شیوه که ابتدا چای با آب سرد شسته شود و روی بخار کتری قرار داده شود تا به دمای مطلوب برسد علت این کار این است که با ریختن آب گرم روی آن، چای با شوک حرارتی مواجه نشود.

وی خاطرنشان کرد: انواع متفاوتی از چای سریلانکا، کلکته و غیره در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و معادل آنها چای ایرانی نیز توسط برندهای مطرح چای در کشورهای همسایه به فروش می‌رود .

اشرف با تاکید براهمیت سلامت مواد غذایی عنوان کرد: وقتی قرار است رفتاری اصلاح شود باید ابتدا نگرش‌ها تغییر کند و حتی اگر قانونی وجود نداشته باشد باید به سلامت غذای تولیدی مردم توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار