تداعی کابوس زلزله تاسف بار اسفند سال ۱۳۷۵ دراذهان مردم؛

آیا ساختمان های استان اردبیل ایمن هستند

اردبیل (پانا) - کابوس زلزله اسفند سال 75 با یک هزار کشته و دهها روستای ویران هنوز از خاطره اردبیلی ها محو نشده، اکنون نیز در فراوانی اخبار مربوط به زلزله های غرب و جنوب کشور این سوال در اذهان مردم تداعی می کند که اماکن و ساختمان ها در این استان چه میزان در برابر زلزله مقاوم هستنند.

کد مطلب: ۷۰۲۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد

زلزله اسفندماه سال 75 اردبیل به بزرگی 5.8 ریشتر به دلیل نبود استحکام واحدهای مسکونی یک هزار و 100 کشته ، 2 هزار و 600 نفر زخمی و 36 هزار نفر بی خانمان بر جای گذاشت .
با اینکه تجربه تلخ زلزله 75 اردبیل موجب انجام اقدام های خوبی در مقاوم سازی ساختمان ها بویژه روستاهای استان اردبیل شد اما هنوز به اعتقاد کارشناسان حجم گسترده ای از ابنیه و اماکن در مناطق مختلف استان در برابر زلزله آسیب پذیر هستند .
اینکه به تازگی بر اثر زلزله با قدرت 5.4 درجه ریشتر در جمهوری آذربایجان ساختمان ها در شهرستان مرزی پارس آباد مغان ترک برداشته و دچار خسارت می شوند حکایت از این دارد که وضعیت چندان مناسب نیست و باید مسئولان و مردم در زمینه مقاوم سازی اماکن مسکونی و عمومی اقدام اساسی و جدی انجام دهند .
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در این زمینه گفت: ساخت و سازها در سال های گذشته در مناطق مختلف استان چندان اصولی نبوده و بسیاری از ساختمان ها در استان در برابر زلزله های با ریشتر بالا ایمن نیستند .
بهروز ندایی افزود: هم اکنون در دنیا بسیاری از ساختمان ها در برابر زلزله های بالای هفت ریشتر نیز مقاومت دارد، ولی برخی ساختمان های ما در برابر کوچکترین تکانی فرو می ریزند .
وی بیان کرد: ساختمان های استان شباهت زیادی با ساختمان های شهرستان سرپل ذهاب به لحاظ استقامت دارند و ضروری است برای آسیب شناسی آنها مطالعات لازم از سوی مشاوران ذیصلاح انجام شود تا ضمن شناسایی نقاط آسیب پذیر پیشگیری های لازم انجام گیرد .
ندایی با بیان اینکه اماکن عمومی استان نیز در برابر حوادث طبیعی ایمن نیستند گفت: بیمارستان ها، اورژانس ها و مکان های آسیب پذیر باید در اولویت مقاوم سازی باشند تا در صورت بروز حادثه شاهد اتفاق ناگواری در این مراکز حساس نباشیم .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل یک استان حادثه خیز است و احتمال بروز حوادث طبیعی از قبیل سیل ،زلزله ،آتش سوزی و طوفان در این استان بیشتر است و باید با مقاوم سازی ، بازسازی و ایمن کردن نقاط حادثه خیز از خسارات احتمالی این حوادث پیشگیری کرد .
وی تاکید کرد که در ساخت بناهای مسکونی و عمومی در استان باید نظارت جدی باشد و ساختمان هایی احداث شود که در برابر زلزله های با ریشتر بالا مقاومت داشته باشند .
وجود بافت های فرسوده در چهار شهرستان بزرگ استان با کمترین مقاومت در برابر حوادث طبیعی بویژه زلزله نگرانی ها را افزون تر می کنند بویژه اینکه بیش از سه چهارم جمعیت استان در این شهرستان ها ساکنند .
این امر ضرورت توجه و اقدام عاجل در بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده در شهرها و نیز روستاهای این مناطق را اجتناب ناپذیر می کند .
رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: 15.1 درصد از مساحت شهر اردبیل که شامل 963 هکتار می باشد را بافت فرسوده احاطه کرده است .
عبدالرحمن روحی به خبرنگار ایرنا افزود: 21 درصد شهر پارس آباد شامل 249 هکتار، هشت درصد مشگین شهر شامل 95 هکتار و 17 درصد خلخال شامل 83 هکتار نیز در بافت فرسوده واقع شده است .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز گفت: ساخت و سازها در شهرها و روستاهای این استان نیازمند نظارت بیشتر و دقیق هستند .
مسعود امامی یگانه با اشاره به مقاوم سازی های انجام گرفته در واحدهای مسکونی شهرها و روستاهای استان بیان کرد: هم اکنون حدود 65 درصد از واحدهای مسکونی در روستاهای استان اردبیل مقاوم سازی شده است .
وی افزود: مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاها بر اساس سند چشم انداز توسعه تا 1405 ادامه می یابد .
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: در مقاوم سازی واحدهای مسکونی اهالی روستاها نیز باید مشارکت کرده و با استفاده از تسهیلات مقاوم سازی که توسط بانک مسکن پرداخت می شود ، نسبت به مقاوم سازی واحدهای خود اقدام نمایند .
امامی ادامه داد: در شهرها نیز صاحبان واحدهای مسکونی فرسوده می توانند از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کرده و نسبت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود اقدام نمایند .
رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز گفت: راه و شهرسازی استان با همکاری سایر دستگاه های مرتبط با ارتقای خدمات عمومی و بهسازی و نوسازی در راستای کاهش فرسودگی شهرها تلاش می کند .
روحی گفت: با معرفی واحدهای فرسوده به شهرداری ها این واحدها از 50 درصد تخفیف در صدور پروانه بهره مند می شوند .
وی افزود: همچنین واحدهای فرسوده ای که در سامانه ثبت نام کنند در مرکز استان از تسهیلات 400 میلیون ریالی و در شهرستان ها از تسهیلات 300 میلیون ریالی بهره مند خواهند شد .
رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در داخل شهرها بدون سپرده پرداخت می شود ، گفت: در سال گذشته حدود 2 هزار نفر و در سال جاری 750نفر برای بهره مندی از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به بانک های عامل معرفی شده اند .
در این حال مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل نیزگفت: هم اکنون 52 درصد از واحدهای روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر در برابر زلزله مقاوم شده اند .
فرهاد سبحانی افزود: بر اساس سرشماری سال 85 حدود 110 هزار واحد در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت فرسوده و بی دوام بود که از آن زمان تاکنون بیش از 54 هزار واحد تسهیلات دریافت کرده و پایان کار 50 هزار و 722 واحد صادر شده است .
وی با اشاره به اینکه این واحدها در برابر زلزله های بالای 6 ریشتر مقاومت دارند ، بیان کرد: برای 48 درصد واحدهای فرسوده باقی مانده در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی پرداخت می شود .
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مبلغ تسهیلات بنیاد مسکن را برای واحدهایی که در جاسازی می شوند و یا روستاهای واقع در مرزها و آنها که بحث صرفه جویی در انرژی را رعایت می کنند ، 200 میلیون ریال اعلام کرد .
سبحانی ادامه داد: همچنین به آن دسته از واحدهایی که در صاحبان آن ها جزو افراد کم درآمد و محروم محسوب می شوند نیز از طریق کمیته امداد و بهزیستی کمک های بلا عوض پرداخت می شود .
گفتنی است: با توجه به اینکه استان اردبیل جز 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود ضروری است که اقدام های اساسی برای مقاوم سازی ابنیه و نیز آموزش همگانی ایمنی در برابر زلزله صورت گیرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار