رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی دانشگاه شیراز: کم آبی امروز حاصل بی تدبیری دیروز است

شیراز ( پانا) - رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور از لزوم تولید یک مدل ملی آب و هوا خبر داد و افزود: آب و هوا باید در سیاست های کلان ما گنجانده شود و باید به سمت تولید مدل آب و هوایی برای کشور برویم.

کد مطلب: ۷۰۲۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

سید محمد جعفر ناظم السادات صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش ذخیره رطوبتی هوای کشور در سال‌های اخیر گفت: کاهش ذخیره رطوبت هوا باعث کاهش بارندگی ها و منفی شدن بارندگی در این سالها شده است که این کاهش بارندگی نیز بیشتر مربوط به مناطقی بوده که بیشترین جمعیت را داشته اند .

وی افزود: جمعیت شهرها و ساخت کلان شهرها باید با مساله آب و هوایی هماهنگ شود و جمعیت را باید بر اساس آب موجود تنظیم کنیم و پراکندگی جمعیت را بر اساس آب موجود در هر منطقه کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: ما بیشتر به درمان توجه کرده ایم و به پیشگیری در خصوص کمبود آب نپرداخته ایم آنچه امروز مهم است این است که آب موجود اصلا پاسخ گوی آب کشور نیست و قانون آب نیاز به بازنگری و نگاه منطقه ای دارد.

وی افزود: این قانون مربوط به زمانی بوده که ذخیره رطوبتی کشور و هوا خوب بوده نه امروز که جمعیت ما بیشتر از دوبرابر آن زمان شده است، قانون آب باید به کمک اندیشمندان ا صلاح شود و قانون آب در مناطق مختلف باید متفاوت باشد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: نیاز است که از اندیشمندان هر منطقه استفاده شود و در این بازنگری باید اختیارات دولت کاهش یافته و اختیارات به تعاونی ها و بخش خصوصی داده شود و دولت باید برداشت آب را نظارت و کنترل کند و خود مستقیم وارد مراحل صدور پروانه و غیره نشود.

ناظم السادات تصریح کرد: ورود دولت به مراحل جزیی برداشت آب او را از نظارت بازمی دارد و این موجب بروز فساد اداری شده و در نهایت عدم موفقیت دولت در کنترل آب را در بر دارد، کما اینکه در این سالها شاهد عدم موفقیت دولت نیز بوده ایم

وی با تاکید بر لزوم تولید مدلهای آب و هوایی ندر کشور گفت: تاکنون ما درحال استفاده از خروجی مدل های غربی بوده ایم و این مدل ها جوابگوی شرایط جوی و منطقه ای ما نیست و نیاز است که امروز با همت مسوولین و کمکهای اندیشمندان و متخصصان اقدام به تولید و ساخت مدل های اقلیمی به عنوان کاری پیوسته کنیم.

این استاد دانشگاه شیراز ابراز داشت: کم آبی امروز حاصل بی تدبیری در گذشته است که آب و هوا را به عنوان یک عنصر ایستا در نظر گرفته اند در حالیکه آب و هوا پویاست و ما باید برای آب و هوا برنامه ریزی های بلند مدت داشته باشیم.

وی افزود: باید برروی تحلیل داده های جوی و پایش اطلاعات توسط متخصصان سرمایه گذاری شود تا با تحلیل داده ها به اریه مدل ملی آب و هوا برسیم، مدلی که با در نظر گرفتن شرایط جوی هر منطقه و میزان منابع آب موجود و پیش بینی بارش ها، به یک برنامه جامع مدیریت مصرف در همه زمینه دست یابیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون در این بخش سرمایه گذاری لازم برای پایش اطلاعات انجام نشده و سرمایه های انسانی و متخصصان علوم جوی و اقیانوسی نیز بدلیل عدم حمایت از کشور خارج شده اند.
وی ابراز داشت: امروز در صورت تکرار بی تدبیری گذشته ، این آیندگان ما هستند که دچار آسیب و مشکل می شوند.

این مسؤول با اشاره به تجربه ناموفق ما در برداشت از آب‌های زیرزمینی گفت: امروز تصفیه و شیرین کردن آب خلیج‌فارس راه‌حل به‌نسبت اشتباهی است چراکه تغییراتی زیستی که هر لیتر شیرین کردن آب خلیج‌فارس باقی خواهد گذاشت، کاهش 10 لیتر از میزان بارش سالانه است .

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در پایان خاطرنشان کرد: صنعتی شدن، شیرین کردن آب دریا، انتقال آب خلیج‌فارس به داخل کشورمان فی‌نفسه مشکلی ندارند اما کشور ما باید با تدبیر، علم و مدیریت صحیح با این‌ها برخورد تا بتواند حداکثر استفاده را از آن‌ها بکند .


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار