مرور پرونده قتل «شاپور بختیار» در هیسپان

تهران (پانا) - هیسپان تی وی مستند «پرونده 1220» را پخش می کند. این مستند داستان «مسعود هندی» مدیر دفتر سابق صدا و سیما در فرانسه را روایت می کند که در سال 1370 به اتهام قتل «شاپور بختیار» روانه زندان و نزدیک به 7 سال سلول انفرادی و شکنجه های روحی روانی را به اتهام همکاری در قتل آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی تحمل می کند.

کد مطلب: ۷۰۲۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان، مستند «پرونده 1220» (The Case of 1220) مربوط به ماجرای قتل شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی در مرداد ماه 1370 در حومه پاریس و در محل اقامت اوست. فعالیت های آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی علیه جمهوری اسلامی سبب شد تا انگشت اتهام مخالفین، علیه ایران نشانه رود و در این میان، پیکان این اتهام به سوی مسعود هندی مدیر دفتر صداو سیما در فرانسه نشانه رفت. مستند، داستان را از زبان خود مسعود هندی تعریف می کند.
در این مستند طبق ادعای مسعود هندی و خانواده اش، در سال 1370 زمانی که بختیار در فرانسه به قتل می رسد، او در تهران بود و پس از بازگشت به فرانسه، توسط پلیس این کشور در منزل به اتهام قتل دستگیر شده و راهی زندان شد. دادگاه او را به‌خاطر اینکه در گذشته درخواست ویزا برای دو نفر از ایران کرده بود و آن دو نفر احتمالا در این قتل شرکت داشته اند، به همکاری و معاونت در قتل متهم کرد.
در ادامه مستند «پرونده 1220» می بینیم که در نهایت قاضی پرونده عمدا و به دروغ وی را متهم اعلام می کند و به ناچار «مسعود هندی» مدت زمان زیادی را بی گناه در زندان و سلول انفرادی سپری می کند. این مستند از سختی هایی که وی در دوران زندان کشیده و تاثیرات مخربی که بر روی او حتی در زندگی امروزش دارد می گوید. هندی برای سه سال اول بازجویی خود، « ملاقات ممنوع » بوده است و در آخر بعد از سپری کردن 82 ماه زندانی، در سال 1377 آزاد شد.
مستند «پرونده 1220» به کارگردانی محمد جواد رجب بیگی محصول سال 2016 و به تهیه کنندگی واحد تولید شبکه پرس تی وی، بعد از دوبله در شبکه هیسپان، در سه قسمت 25 دقیقه ای از روز دوشنبه ساعت 7:30 به وقت تهران برای مخاطبان اسپانیایی زبان این شبکه آماده پخش می شود و در ساعات 14:30 و 20:30 همان روز بازپخش خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار