کلید حل مشکلات جامعه در نهج‌البلاغه نهفته است

نشست نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی با حضور جمعی از فعالان فرهنگی ایلام در مرکز این استان برگزار شد.

کد مطلب: ۷۰۲۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان ایلام، حجت‌الاسلام محمدرضا مهدوی ارفع، مجری طرح نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در این نشست، اظهار کرد: اولین دغدغه ما در اجرای این طرح، گفتمان و هنر انقلاب اسلامی بوده است.

وی، افزود: این نگرانی وجود داشت که چرا به معارف و مضامین قرآن کریم و نهج‌البلاغه در بسیاری از مراکز تخصصی و آموزشی ما فقط توجه می‌شود و آن‌طور که بایدوشاید در بین عموم جامعه به لحاظ بهره‌گیری از معارف ناب و ورود در زندگی مردم موردتوجه قرار ندارد.

مهدوی ارفع، بابیان اینکه امروز باید خود قرآن کریم و نهج‌البلاغه وارد زندگی مردم شود، در جامعه به کار گرفته شود، تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های انجام‌شده ازجمله صوت و لحن، تفسیر و تجوید و سایر امورات برای قرآن کریم است، اما باید معارف ناب قرآن کریم و نهج‌البلاغه وارد بطن زندگی مردم شود به در اصطلاح زندگی‌ها، قرآنی و نهج‌البلاغه‌ای شود.

مجری طرح نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی، گفت: باید شرایطی فراهم کرد که مردم به‌آسانی در قرآن و نهج‌البلاغه بتوانند تدبر کنند، خطاب قرآن در مورد تدبر نیز خطاب عام است به‌طوری‌که حضرت امام راحل در این خصوص می‌فرماید که قرآن خودش فریاد زده که غرض من هدایت است.

وی، ابراز کرد: ما تلاش کردیم که بیانات رهبر معظم انقلاب را در دو سال گذشته در مورد نهج‌البلاغه جمع‌آوری کنیم، جالب اینجاست که مقام عظمای ولایت در 30 سال گذشته در مورد این کتاب شریف سخن داشته‌اند و در این خصوص فرموده‌اند که نهج‌البلاغه کتاب تدوین‌شده انقلاب اسلامی است و مهم‌ترین وظیفه ما نیز گسترش گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص گفتمان انقلاب اسلامی تأکیدات فراوانی داشته‌اند و هدف از گفتمان انقلاب اسلامی را تلاش در راستای انقلابی گری به معنای درست بیان کرده‌اند، ایشان به وحدت گفتمانی تأکید داشته‌اند و خلوص در انقلابی گری این است که توحید و اسلامی در جامعه جاری شود.

مجری طرح نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی، یادآور شد: ایشان اشاره داشته‌اند که امروز دورانی شبیه به دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع) است، پس روزگار، روزگار نهج‌البلاغه است و کلید همه مشکلات بهره‌گیری از معارف ناب قرآن کریم و نهج‌البلاغه است.

وی، با اشاره به اجرای این طرح در کشور و برخی از کشورهای جهان، تصریح کرد: هدف ما این است همان‌طور که مردم می‌نشینند قرآن کریم را در محافل و مجالس می‌خوانند، بنشینند و نهج‌البلاغه را نیز بخوانند، در این راستا نیز کتاب نهج‌البلاغه به نحوی آسان‌سازی شده و به بهترین و شایسته‌ترین وجه ممکن به‌صورت خلاصه و باقیمت ارزان در اختیار عموم جامعه قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع، یادآور شد: نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در راستای تسهیل و راه‌اندازی جلسات نهج‌البلاغه خوانی آماده ارائه خدماتی ازجمله اعزام رایگان استاد و مربی برای راه‌اندازی جلسه نهج‌البلاغه خوانی، تأمین و ارسال نهج‌البلاغه با هزینه اندک، پاسخ‌گویی به سؤالات برگزارکنندگان و مسئولان جلسات و ارائه مطالب و جزوه‌های آموزشی است.

مجری طرح نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی با تأکید بر اینکه نهج‌البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پُراثری از دانش گسترده امام علی (ع) است که در دسترس ما قرار دارد، گفت: شعار و چشم‌انداز این نهضت، نهج‌البلاغه خوانی آسان است و هدف آن آموزش نهج‌البلاغه خوانی به روشی آسان است.

وی، در پایان با دعوت از همه علاقه‌مندان و فعالان فرهنگی و قرآنی و مذهبی در راستای اجرای این طرح در استان ایلام، خاطرنشان کرد: تربیت کردن افرادی که بتوانند در این مسیر گام بردارند و همچنین دوره‌های تدبر در نهج‌البلاغه نیز آغازشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار