پيام مشترک وزير آموزش‌وپرورش و وزیر كشور به مناسبت سالروز تصويب قانون تشكيل شوراها

اهتمام به آموزش‌وپرورش وظيفه كل جامعه و آحاد مردم است

یزد (پانا) - وزير كشور و وزير آموزش‌وپرورش، به مناسبت سالروز تصويب قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش پيام مشتركي صادر كردند.

کد مطلب: ۷۰۲۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد

متن پیام مشترك عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور و سید محمد بطحایی، وزیرآموزش و پرورش به شرح زیر است:

و امرهم شوری بینهم (شوري/ 38)
آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعي، كانون انتشار دانايي و مقدمه‌ی توانايي است. نهاد آموزش و پرورش می‌تواند ضمن تربيت افراد آگاه و پرورش نيروي كار ماهر، تسهيل‌گر توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و مقدمه وحدت سياسي و ملي باشد كه در نهايت به ارتقاي مديريت مؤثر سياست داخلي می‌انجامد.
بدون ترديد رشد و توسعه پايدار يك كشور به تربيت انسان‌های آگاه، متعهد و متخصص بستگي دارد و پيشرفت همه‌جانبه، مرهون توسعه سرمايه انساني است؛ از اين رو اهتمام به آموزش و پرورش را می‌توان وظيفه كل جامعه و آحاد مردم دانست.
نظام اجتماعی و حیات سیاسی جوامع به تعاون و مشارکت اعضای آن بستگی دارد و هيچ جامعه‌ای بدون بسط مشاركت همه نهادها، قادر به پيشبرد برنامه‌های توسعه نخواهد بود. آموزش و پرورش به‌عنوان نهادي اجتماعی بيش از ساير نهادها نیازمند مشارکت و همکاری همۀ اجزای نظام است. در این ميان دانش‌آموز، معلم و اولياء به‌عنوان اركان اصلي مشاركت در آموزش و پرورش تلقي مي‌شود و بيش از پيش نيازمند ايجاد زمینه‌های لازم براي نقش‌آفرینی در امر مشاركت است.
هفته گراميداشت شوراهاي آموزش و پرورش فرصتي مغتنم است تا بار ديگر همكاران ارجمند را به تشريك مساعي هرچه بيشتر به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش براي تحقق مشاركت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش، بهره‌گیری از كليه منابع و امكانات در مسير توسعه، افزايش كيفيت دستگاه تعليم و تربيت، تجهيز فضاهاي آموزشي و پرورشي و تسهيل در فعالیت‌های اجرايي، دعوت نماييم.
بی‌شک آثار و ثمرات تشكيل اين قانون مترقي را می‌توان در تصميمات ارزنده و پرثمر شوراهاي آموزش و پرورش با هدف جلب و جذب مشاركت همگاني و گره‌گشایی از تنگناهاي نظام تعليم و تربيت دانست.
در آستانه گراميداشت هفته شوراهاي آموزش و پرورش، ضمن ارج‌ نهادن به زحمات و پیگیری‌های مجدانه اعضاي محترم شوراهاي آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق، بر ضرورت پيگيري براي تحقق موارد ذيل تأکید می‌گردد:
1- با توجه به اهميت نقش شوراهاي آموزش و پرورش در ارتقاي سطح كيفي و كمي تعليم و تربيت، مطابق با بخشنامه شماره 199947 مورخ 18 آذرماه 92 وزارت آموزش و پرورش، دستور کار جلسات شوراها توسط کارگروه‌های تخصصي بر اساس مسائل مهم آموزش و پرورش با دقت ويژه تهيه شود و در اختیار شورا قرار گیرد.
2- در تهيه و تنظيم دستور جلسات شوراهاي آموزش و پرورش در سطح استان/شهرستان/منطقه نسبت به اهميت يادگيري همراه با مهارت‌آموزی در تحقق «اقتصاد مقاومتي، توليد-اشتغال» توجه ويژه شود.
3- با عنايت به اينكه يكي از راهبردهاي جدي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بحث عدالت تربيتي (آموزش و پرورش) است و اهتمام به گسترش آن قطعاً به پایداری، پیشرفت و توسعه جامعه کمک خواهد كرد، هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی جهت ارتقاي آموزش و پرورش مناطق مرزي و مناطق آزاد تجاري-صنعتي در استان‌هایی كه داراي اين مناطق اند به‌عنوان دستورکار جلسات شوراهاي آموزش و پرورش مدنظر قرار گيرد.
4- با توجه به اهميت مبحث منابع مالي قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش كه موجب تسهيل و تسريع در اجراي روند امور می‌شود و همچنين با عنايت به نامه شماره 40620 مورخ 17 آبان ماه 95، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور، كارگروهي توسط شوراي استان تعيين و در کوتاه‌ترین زمان، آیین‌نامه اجرايي بند 3 ماده 13 قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش تدوين و عملياتي شود.
5- ضمن توجه به تعداد جلسات شورا (12 جلسه دریک سال)، كيفيت مصوبات از جنبه قابليت اجرا و پيگيري كه باعث رفع مسائل و مشكلات آموزش و پرورش مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها مي‌شود، مدنظر قرار گيرد.
6- با توجه به اهميت مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي در ارتقاي جايگاه نظام تعليم و تربيت و بهره‌گیری از مشاركت همگاني مردمي در امر آموزش و پرورش، توجه ويژه دولتمردان و مسئولين آموزش و پرورش به توسعه آن‌ها مطابق با قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي، مورد انتظار و تأکید است.
7- با توجه به لزوم آگاه‌سازی و ترويج مفاد قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش، به نحوي برنامه‌ریزی و عمل شود تا با مدد اصحاب محترم رسانه و دغدغه‌مندان نظام تعليم و تربيت، همه مديران و مسئولان دولتي با ظرفیت‌های قانون شوراهاي آموزش و پرورش آشنا شوند و در تعاملي سازنده زمينه اجرايي شدن آن را بيش از پيش فراهم نمايند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار