سفیر ایران در بغداد: قطعنامه 598 پرونده مفتوح در روابط ایران و عراق است

تهران (پانا) - سفیر ایران در عراق در نشستی خبری درباره حضور نظامی ایران در عراق با بیان اینکه حضور کارشناسان و مستشاران و حضور سردار سلیمانی یک حضور جدی، میدانی و مستمر بود، بیان کرد با پایان یافتن داعش طبیعی است این حضور کمتر خواهد شد ولی روابط دفاعی و همکاری‌های نظامی ما در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

کد مطلب: ۷۰۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش فارس، ایرج مسجدی امروز (شنبه) در نشستی خبری تحت عنوان «هزینه‌ها و منافع روابط ایران و عراق» که در محل موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه عراق از دو بحران بزرگ با موفقیت بیرون آمد که بحران داعش و جنگ تکفیری‌ها از جمله آنها بود، گفت : عوامل زیادی در این موفقیت‌ها نقش داشتند که حضور مردم و نیروهای مسلح عراق، حشد الشعبی، دولت عراق و مسائل مختلف در این زمینه موثر بود ولی خود عراقی‌ها معترف هستند ایران در کنار آنها در عبور از این بحران نقش مهمی را داشت و به نوعی قدرشناس موضع جمهوری اسلامی در حمایت از عراق در مبارزه با داعش هستند.

مسجدی بحران دوم را قضیه کردستان عراق خواند که اگر به درست مدیریت و حل نمی‌شد به سمت یک بحران و جنگ داخلی می‌رفت. در این پرونده ایران نقش مهمی داشت

وی خاطرنشان کرد: امروز عراق وارد یک مرحله جدید خواهد شد و آن مرحله اعمال و سازندگی و بازسازی و اقتصاد و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی این کشور با بیرون است. با کشورهای همسایه و منطقه و حوزه عربی و اروپا و آمریکا و جاهای دیگر. بنابراین دوران جدیدی فراروی سرزمین عراق است و آن دوران بازسازی و سازندگی است.

سفیر ایران گفت: قطعا در مرحله جدید ایران باید نقش بی بدیل و جدی خود را مثل گذشته انجام دهد، یعنی ایران در کنار دولت و ملت عراق در امر سازندگی این کشور تلاش کند و در اینجا موسسات، شرکت‌ها، وزراتخانه‌ها و مردم و اقشار مختلف باید در امر بازسازی عراق کمک کنند.

وی عنوان کرد: ایران در زمان سختی‌ها در کنار دولت و ملت عراق بود و مگر می‌شود در زمان بازسازی و بازگشت آوارگان و ساختن اقتصاد عراق، نباشیم؟ حتما هستیم و این وظیفه ایران است که به برادر و دوست خود یعنی عراق کمک کند.

تلاش ایران برای کمک به روابط بغداد و اربیل

مسجدی با بیان اینکه در بعد سیاسی روابط ما با دولت‌های عراق بعد از سقوط صدام تا امروز روابط مثبت و خوبی است، یادآور شد: هر چند که در قضیه اخیر کردستان، چالشی بین ما و کردها به وجود آمد، ولی سابقه دیرینه و روابط جدی ایران و اکراد و اقلیم کردستان، رابطه بسیار جدی، خوب و تنگاتنگی بود و هست و در این فتنه هم ایران تلاش می‌کند به روابط بغداد و اربیل کمک کرده تا این مشکل حل و فصل شود که هم منافع دولت مرکزی و هم منافع مردم کردستان و دولت اقلیم تامین شود.

ایران شریک دوم اقتصادی عراق

وی ایران را بعد از چین دومین شریک اقتصادی عراق برشمرد و بیان کرد: در بحث اقتصادی مناسبات اقتصادی ما با عراق امروز در رتبه دوم قرار دارد اول چینی‌ها، دوم ایران و سوم ترکیه قرار دارد. حجم مبادلات بازرگانی و تجاری ما امروز بین 6 و نیم تا هفت میلیارد دلار است و با فروش برق، گاز، بحث زائر و ... را که جمع کنیم رقمی حدود 12 میلیارد دلار سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ماست. روزانه بین هفت و در مقاطعی تا 12 میلیون متر مکعب گاز ایران به بغداد صادر می‌شود و سه نیروگاه تولید برق عراق با گاز ایران بهره‌برداری می‌شود و این ظرفیت تا 40 میلیون مترمکعب در روز قابل توسعه است.

ترکیه جای ما را در بازار عراق نگرفته است

سفیر کشورمان در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: درست نیست که بگوییم ترکیه جای ما در بازار عراق را گرفته است ما اکنون در رتبه دوم قرار داریم. بعضا تجار ما شاید به دلیل معطلی‌هایی که در مرزها داریم و اینکه هنوز مجوز ورود کامیون‌های ایران به داخل عراق و برعکس صورت نمی‌گیرد و مبادلات در مرز انجام می‌شود، مشکل است و علت آن باز از طرف عراقی‌ها نیست و بخشی از به ما برمی‌گردد.

وی توضیح داد: کامیون‌های عراقی تناژ سنگینی دارند که اگر وارد خاک ما شوند مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. البته این به معنای کم بودن حجم مبادلات نیست. یا مثلا عوارض برخی استان‌های عراقی برای تامین درآمدهای محلی عوارض گمرکی را وضع کرده‌اند یا مثل فرودگاه نجف که مجبور شدیم پروازها را لغو کنیم تا مسئله عوارض را حل کنند، این مشکلات وجود دارد ولی این باعث چالش اساسی که منجر به توقف مناسبات و صادرات بشود، نشده است.

مسجدی همچنین در مورد اینکه قراردادی در بحث برق و گاز با عراق نداشته‌ایم نیز گفت که یکی از مهمترین قراردادها با عراق در زمینه گاز است و در حدود 6 ماه است فروش گاز ایران به عراق در حال اجرا است.

نمی‌خواهیم سرزمین عراق محل کشمکش و دعوای ما با دیگران باشد

وی عنوان کرد: عراق در هیچ معادله منطقه‌ای و بین المللی که علیه ایران و در ضدیت با ایران باشد، همراهی نکرده و نمی‌کند، شاید توقع ما برخورد شدیدتر بوده است و این توقع هم شاید به حق باشد، ولی تا جایی که شاهدم نگاه عراقی‌ها به ایران مثبت و علاقه‌مند و تامین خواسته‌های ما در مناسبات سیاسی و منطقه‌ای است.

سفیر ایران تصریح کرد:ما نمی‌خواهیم سرزمین عراق محل کشمکش و دعوای ما با دیگران باشد، ما با آمریکایی‌ها و سعودی‌ها مشکلاتی داریم، اینها ربطی به عراق ندارد، روابط عراق با آمریکا و عربستان به عراق مربوط است. عراق کشور مستقلی است، مصالح و منافعش را خودش تشخیص می‌دهد. اگر روابط در ضدیت با ایران باشد، حتما مورد اعتراض و نگرانی ماست ولی اگر این نباشد ما مشکلی نداریم.

وی گفت: رابطه عراق و عربستان به این معنا نیست که عربستان در عراق جای ما بنشیند به خودشان مربوط است، ما بر روابط خودمان تاکید و توجه داریم، حق دولت و ملت عراق است که سرنوشت خود را ترسیم کند، ولی روابط با ایران نباید دچار خدشه، چالش و کاهش شود.

سفیر ایران همچنین خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت امروز جبهه قدرتمندی شده است ، این جبهه روز به روز قویتر و دشمنان آن ضعیفتر شده است. عراق، سوریه، لبنان، حزب الله در جبهه مقاومت همگرایی‌هایی را با هم دارند، البته ممکن است اختلاف‌هایی با هم داشته باشند.

وی درباره خسارت‌های مربوط به جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران نیز گفت: مواد زیادی از قطعنامه 598 اجرا شد ولی در موضوع خسارت‌های مربوط به جنگ هنوز فرصتی برای رسیدگی این موضوع حاصل نشده است، چون بعد از سقوط صدام هم دولت عراق آنچنان درگیر بحران‌های مختلف بوده که به این موضوع هنوز رسیدگی نشده است.

سفیر ایران گفت: این موضوع یک پرونده مفتوح در روابط دو کشور است. باید شرایط مناسبتری فراهم تا به این موضوع رسیدگی شود. ما از خسارات اولیه خود در جنگ یک برآورد اولیه داریم و اینکه سازمان ملل متحد، عراقی‌ها و ... باید پرداخت کنند بستگی به مذاکرات آینده دارد.

روابط نظامی، دفاعی و امنیتی عراق با ایران کماکان ادامه خواهد یافت

وی در پاسخ به سوالی درباره کمک‌های مستشاری ایران به عراق عنوان کرد: کمک‌های دفاعی و نظامی ایران به عراق، کمک‌های مستشاری، آموزشی، کمک در امر سازماندهی و مدیریت و هم پشتیبانی و لجستیک و تسلیحاتی بود. حمایت ایران از عراق در مبارزه با تروریسم یک همکاری همه جانبه بود. حضور کارشناسان و مستشاران و حضور سردار سلیمانی یک حضور جدی، میدانی و مستمر بود، ولی با پایان یافتن داعش طبیعی است این حضور کمتر خواهد شد، ولی روابط دفاعی و همکاری‌های نظامی ما در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

مسجدی عنوان کرد: عراق نیازمندی‌های زیادی برای بازسازی ارتش و لجستیکی، مهندسی و تسلیحاتی دارد. روابط نظامی، دفاعی و امنیتی عراق با ایران کماکان ادامه خواهد یافت و با وزرات دفاع، پلیس، وزارت کشور و حشد الشعبی روابط خوبی داریم و هیأت‌ها مذاکرات زیادی دارند و این روابط براساس توانمندی و شرایط عراق تنظیم می‌شود.

سلیم الجبوری سه‌شنبه در تهران

وی گفت که سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق سه شنبه برای حضور در اجلاس بین المجالس به تهران می آید.

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: میدان اقتصاد میدان رقابت و سود و زیان و سرمایه گذاری و ... است و در این میدان در جنگ و خون دادن ممکن است خیلی‌ها وارد نشوند، البته ما در آن عرصه ید طولایی داشتیم، ولی در عرصه اقتصاد رقابت خیلی جدی‌تر است و باید تلاش کنیم نباید بترسیم و صحنه را خالی کرده و دیگران را خیلی بزرگ نکرده و آنها را تبلیغ کنیم.

لغو روادید را رسما به عراقی‌ها اعلام کرده‌ایم، ولی از طرف عراق اجابت نشده

وی درباره لغو روادید بین دو کشور گفت: در بحث لغو روادید از طرف ایران تصمیم اتخاذ شده و توافقات لازم وجود دارد و ما هم به طور رسمی به طرف عراق اعلام کردیم که خواهان لغو روادید بودیم ولی از طرف عراقی این درخواست اجابت نشده است. دلایلی که دوستان عراقی عنوان می‌کنند این است که نیاز به زمان دارند. از طرف ایران خواهان لغو روادید هستیم و طرف عراقی فرصت بیشتری خواسته که این موضوع را دنبال کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار