گزارش پانا از نشست خبري جشنواره تئاتر فجر

دبير جشنواره تئاتر فجر: اين جشنواره،جشنواره فرهادمهندس پور نيست

تهران (پانا) – نشست خبري جشنواره تئاتر فجر در حالي صبح امروز در سالن كنفرانس تئاتر شهر برگزار شد كه بيشتر زمان اين نشست به بحث پوستر جشنواره اختصاص داشت.

کد مطلب: ۷۰۲۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

صبح امروز دومين نشست خبري سي و ششمين جشنواره تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس پور دبير اين رويداد هنري و مديران بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر در سالن همايش تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتداي اين نشست آروند دشت آرای مدير بخش بين الملل اين رويداد هنري درباره بخش بين الملل جشنواره تئاتر فجرگفت: ۱۶۷ کار را دیدیم که حدود ۲۰ اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شد. هدف انتخاب کارهای بخش بین الملل دعوت از گروه‌های جوان و خلاقی که آثارشان تفکربرانگیز و به نوعی آیینه جامعه خودشان است، بود.

در ادامه سيامك فيلي زاده طراح پوستر جشنواره تئاتر فجر، توضيحاتي درباره روند طراحي اين پوستر ،اظهار كرد: قبل از اينكه طراحي اين پوستر را آغاز كنم ، در ستاد جشنواره تئاتر فجر جلساتی حرفه‌ای برگزار کردیم و به این ایده اجرایی رسیدیم. این طراحی جزو نگاه و تجربه من است و یکی از شروطم این بود که طرح پوستر باید ساده باشد. شعار جشنواره گفتمان جامعه تئاتری است و بر اساس حال امروز جامعه ما که گفتگوها در فضای مجازی شکل می‌گیرد، پوستر جشنواره تئاتر فجر را طراحی کردم.

وي ادامه داد: قصد بر این بود که پوستر جشنواره حس بصری را به مخاطب ارائه دهد، طراحی پوستر یک جشنواره با یک تئاتر متفاوت است.

همچنين فرهاد مهندس پور دبير جشنواره فجر در ادامه درباره طراحی این پوستر، گفت: این پوسترها دارای المان نقاب هستند و هدف از این طراحی این بود که برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد نه تنها برای خانواده تئاتر.

دبیرسی وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجرهمچنين درباره كوچكتر كردن جشنواره تئاتر فجر نيز يادآور شد:: یادم نمی‌آید که گفته باشم می‌خواهم جشنواره را کوچک کنم. جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین فستیوال‌های تئاتری در منطقه‌ای گسترده است. منظور من این بوده که جشنواره به ۲ بخش تقسیم شود زیرا در این فصل حضور کمپانی‌ها و گروه‌های خارجی در جشنواره سخت است و زمان برگزاری بخش بین الملل به فصل دیگری موکول شود. همچنین بخش مسابقه ادبیات نمایشی و بخش پوستر و عکس مستقل شود .

وی خاطرنشان كرد: اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بزرگ نگه داریم خوب است چون جشنواره می‌تواند به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل شود که البته این کار دشواری است .

اين جشنواره ، جشنواره فرهاد مهندس پور نيست

مهندس پور با اشاره به اینکه بر رقابتی بودن جشنواره اعتقادی ندارد، متذکر شد: مسابقه برای جشنواره تئاتر فجر امر احمقانه‌ای است. متأسفانه حتی چهره‌های حرفه‌ای و با سابقه تئاتر نیز درخواست حضور در بخش رقابتی جشنواره را دادند و این امر بیانگر این است که هنرمندان بزرگ و کوچک گویا اعتبار اجتماعی خود را با دریافت تندیس جشنواره به دست می‌آورند .

دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آثار جشنواره را بخش مرور و ۵۰ درصد آثار را بخش تولیدات تازه تئاتر ایران تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: برای جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر دست دبیر جشنواره برای انتخاب آثار بازتر است زیرا تعداد زیادی از آثار بخش مرور تئاتر ایران در سال آینده، در جشنواره امسال و در بخش تولیدات تازه اجرا شده‌اند .

وی درباره این موضوع که انتظار از فرهاد مهندس پور به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر بیشتر از حد فعلی بود و همچنین عدولی که دبیرخانه جشنواره از فراخوان منتشر شده این دوره در زمینه تبدیل کردن بخش تئاتر ایران به ۲ بخش داشت، گفت: انتظار خودم بیشتر از خودم بود. در چند ماه گذشته تلاش کردم که عاقل باشم. از فراخوان جشنواره عدول کردیم ولی این حداقل بود و بیشتر از این‌ها امکان داشت که مهار کار از دستمان خارج شود. سال‌ها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم و خیلی زود متوجه شدم که نباید دبیری جشنواره تئاتر فجر را می‌پذیرفتم . اين جشنواره ، جشنواره فرهاد مهندس پور نيست.

مهندس پور ادامه داد: هر سال به دلیل نداشتن مرامنامه جشنواره، کارها را از نو انجام می‌دهیم .

وی به انتشار فراخوان جشنواره سي و هفتم فجر اشاره كرد و گفت: ما فراخوان جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر را نوشتیم ولی آن را منتشر نکردیم زیرا واکنش‌هایی وجود داشت که عقلانیت در آن‌ها نیست. جشنواره بیست و سوم تئاتر فجر به عنوان دبیر، بخش مسابقه را کنار گذاشتم ولی جامعه تئاتری آمادگی پذیرشش را نداشت. میزان مطالبات تئاتری‌ها زیاد است. اگر با آقای مهدی شفیعی نیز که بیشترین آشناییم با او طی همین چند ماه اخیر است نیز صحبت کنید، می‌بینید که از وضعیت فعلی به ستوه آمده است .

تئاتری‌ها زير پاي هم را خالي مي‌كنند

این هنرمند عرصه تئاتر ادامه داد: تئاتری‌ها زیرپای یکدیگر را در پیش مدیرکل هنرهای نمایشی خالی می‌کنند از این رو مهدی شفیعی نیز خسته شده و به کسی اعتماد ندارد. حتی شرایط به گونه‌ای است که نسبت به من نیز که از این جشنواره هیچ نفع اجتماعی ندارم، اعتماد ندارد.

مهندس پور در بخش ديگري از سخنان خود به بودجه اين رويداد هنري اشاره كردو گفت: بخشی از بودجه جشنواره ۷ روز پیش توسط دبیرخانه دریافت شده و این روند مالی و بودجه جشنواره، فشار زیادی را وارد کرده است .

دبير سي‌و ششمين جشنواره تئاتر فجر درباره نحوه انتخاب آثار حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره، اظهار کرد: من در مطلق موارد و انتخاب‌هایم به اعضای ستاد برگزاری جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف مراجعه کردم و همه مدیران بخش‌های مختلف جشنواره مستقل بودند. تلاش کردم جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران باشد. درباره کیفیت آثار زیاد سخت گیری نکردم چون کیفیت تولید آثار زمینه‌هایی را لازم دارد که مهیا نیست. برای من در بخش مهمان مهم این بود که نسل‌های مختلف حضور داشته باشند چون احترام به آدم‌ها، احترام به تئاتر است .

وي خاطرنشان كرد: دعوتنامه هایی برای گروه‌های خارجی ارسال شده بود و آثاری متقاضی حضور در جشنواره شده بودند. از میان آثار متقاضی آقای دشت آرای کارهایی را بر اساس کیفیت و شرایط فرهنگی انتخاب کرده و در مقابل من قرار داد تا از میان آن‌ها انتخاب صورت گیرد. در ادامه از طریق دشت آرای شروع به برقراری ارتباط با گروه‌هایی کردیم که آثارشان را انتخاب کرده بودیم .

در این نشست ۶ پوستری که توسط رضا فیلی زاده و بر اساس ایموجی های فضای مجازی طراحی شده است، نمایش داده شد .

همچنين در ابتدای این نشست کلیپی از هنرمندان مختلف با موضوع دعوت از مخاطب برای حضور در سالن‌های تئاتر پخش شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار