سخنگوی وزارت کشور: از تجمعات صیانت می‌کنیم تا افراد مطالبات خود را بیان کنند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه محدود کردن محل برگزاری تجمع به یک مکان خاص پسندیده نیست تاکید کرد که نگاه وزارت کشور صیانت از تجمعات است تا افراد در چارچوب قانون مطالبات خود را بیان کنند.

کد مطلب: ۷۰۲۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا، سید سلمان سامانی در نشست خبری خود با بیان اینکه در این جلسه به ارتباط هرچه بیشتر و تعامل موثر وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری‌ها با علما، روحانیون و مراجع تقلید تاکید شد، اظهار کرد: «قرار شد به صورت مستمر گزارش اقدامات وزارت کشور به مراجع و علما داده شود و این عزیزان در جریان اقدامات قرار بگیرند.»

سامانی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از دستیاران ستادی یکی از مصوبات دولت برای ارتقای جوانگرایی و شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی است، اظهار کرد: «وزارت کشور 44 نفر از افرادی که در آزمون‌های سراسری سازمان سنجش برگزیده شده بودند به عنوان دستیار ستادی جذب کرده و آموزش‌های تخصصی برای آنها برگزار کردند تا بر مبنای شایسته‌سالاری و جوانگرایی این نیروها جذب شوند البته مقرر شده است از این افراد آزمون جامعی از آموزش‌هایی که به آنها داده شده است، گرفته شود تا ما صلاحیت‌های علمی و عملی آنها را ارزیابی کنیم.»

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت کشور در برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تجربه خوبی به دست آورده است، خاطرنشان کرد: «انجمن‌های صنفی این درخواست را داشته‌اند که وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی آنها، همکاری کند و ما هم از این درخواست استقبال کرده و اعلام می‌کنیم تجربیات خود را در اختیار این انجمن‌های صنفی که به دنبال برگزاری انتخابات الکترونیکی هستند قرار می‌دهیم.»

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: «در جلسه هیات وزیران مصوب شد که گزارش جامعی از اعتراضات اخیر همراه با تحلیل‌ها که در برگیرنده مسائل بین‌المللی، داخلی، اقتصادی و جامعه‌شناختی است تهیه شود. وزارت کشور در فرصت یک هفته‌ای که هیات وزیران در نظر گرفته است این گزارش را آماده کرده و برای رییس‌جمهوری ارسال می‌کند.»

سامانی درباره انتخاب استانداران و فرمانداران، بیان کرد: «روند جابجایی فرمانداران خیلی وقت است که آغاز شده و اولین اقدام استانداران دولت دوازدهم، انتخاب فرمانداران بوده است و در بسیاری از شهرستان‌ها فرمانداران انتخاب شده و حکم انتصاب آنها هم صادر شده است. انتخاب استانداران نیز در مراحل پایانی است و همچنین تا پایان بهمن ماه تغییر فرمانداران را نهایی می‌کنیم.»

وی تاکید کرد: «ارزیابی عملکرد وزارت کشور از استانداران و فرمانداران یک ارزیابی مقطعی نیست که ما پس از پایان ارزیابی این پرونده را بببندیم بلکه این پرونده همیشه باز است و بر اساس آن تصمیمات مقتضی انجام می‌گیرد.»

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که چه خلائی در وزارت کشور احساس شده است که این وزارتخانه تصمیم گرفته است تعامل خود را با علما بیشتر کند، گفت: «لزوما این تصمیم بر اساس یک خلاء گرفته نشده است. سیاست وزارت کشور ارتباط بیشتر با علما، مراجع و کسانی است که نقش مرجع برای مردم دارند. ما معتقدیم این ارتباط هر چه بیشتر باشد موفقیت‌های بیشتری برای وزارت کشور حاصل می‌شود.»

وی در مورد مصوبه شورای شهر تهران درباره نحوه برگزاری تجمعات گفت: «رویکرد وزارت کشور صیانت از حقوق مردم است و 22 اصل مصرح در منشور حقوق شهروندی نقشه راه ما بوده که در ان هم حق برگزاری تجمع تصریح شده است. از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا به امروز حدود 43000 تجمع برگزار شده است که تعدادی از آنها با مجوز و تعداد ی هم بدون مجوز بوده است. نگاه وزارت کشور هم صیانت از تجمعات است تا افراد در چارچوب قانون مطالبات خود را بیان کنند. در انتخابات اخیر تجمعات زیادی داشته ایم و حتی رکورد تعداد تجمعات زده شده است.»

سامانی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر تهران به استناد بند 2 ماده 80 مصوبه‌ای صادر کرده است، گفت: «این بند اشاره می کند که یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا، بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه است و شوراها می توانند طرح و پیشنهادات اصلاحی وراه‌حل های کاربردی خود را جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مسئول ذیربط تهیه کنند.شورای شهر تهران هم براساس این ظرفیت قانونی مصوبه ای در مورد برگزاری تجمعات داشته است.»

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه تلاش وزارت کشور در چهار سال و نیم گذشته برگزاری شایسته تجمعات قانونی بوده است، تصریح کرد: «تمام موضوعات تجمعات منحصر به مسائل آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و رفاهی نیست، بلکه تجمعات ابعاد سیاسی و امنیتی هم دارد و قانونگذار و آیین نامه مصوب هیأت وزیران مرجع فرمانداری را برای بررسی ابعاد مختلف تجمعات و صدور مجوز آن مشخص کرده است. ما از برگزاری تجمعات به صورت نظام مند استقبال می کنیم تا همه از این حق قانونی خود استفاده کنند، ولی مرجع صلاحیت دار برای صدور مجوز تجمعات، فرمانداری‌ها هستند. درخواست افراد برای برگزاری تجمعات به فرمانداری ها اعلام می شود و این فرمانداریها هستند که مسئول صدور مجوز بوده و تصمیم لازم رابرای صدور مجوز پس از بررسی های خود اتخاذ می کنند.»

سامانی ادامه داد: «در مواردی هم که نیاز باشد شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها با فرمانداری‌ها همکاری کنند، قانونگذار پیش بینی کرده است که شوراها مکلف هستند با شوراهای تامین و فرمانداری‌ها این همکاری لازم را داشته باشند ما هم امیدواریم در این تعاملات حداکثر استفاده از ظرفیت شوراها را داشته باشیم.»

وی در مورد رویکرد وزارت کشور در مورد تعیین یک مکان خاص برای برگزاری تجمع تاکید کرد: «محدود کردن محل برگزاری تجمع به یک مکان خاص پسندیده نیست. به هر حال این 43 هزار تجمع در محل‌های خاصی برگزار شده و مجوز آن هم پس از بررسی صادر شده است و از برگزاری آن هم صیانت شده است. ما از نفس برگزاری تجمع استقبال می کنیم اما مجوز برگزاری تجمع باید از سوی مراجع قانونی صادر شود. قانون شوراها نیز وجوهی دارد که در حوزه صلاحیت سایر دستگاه‌ها است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار