کنترل تخلفات رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی به کمک جعبه سیاه

شیراز (پانا) - معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور، سامانه سپهتن را اولین و تنها سامانه مکانیزه کنترل تخلف رانندگان حمل و نقل مسافر در کشور دانست.

کد مطلب: ۷۰۲۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان فارس، محسن صادقی با تأكيد بر مزاياي سامانه سپهتن براي رانندگان ناوگان مسافربري تصريح كرد: مزایای سامانه سپهتن براي رانندگان بيشتر از سايرين است و از آن جمله مي توان به اطلاع به موقع از جزئیات تردد ناوگان، مشاهده جزئیات تردد و مسیر سفر خودرو، گزارش میزان توقف های خودرو در حین سفر اشاره کرد.

وی افزود: در این سامانه گزارش کارکرد ناوگان، بررسی تخلفات خودروها به تفکیک رانندگان (کدام راننده، کدام تخلف، در چه زمان و مکان و ...) به صورت دقیق، رسیدگی به اختلاف بین راننده ها بر اساس جزئیات تردد و ساعات رانندگی، رسیدگی به اختلاف راننده ها و مالکین بر اساس جزئیات تردد و ساعت رانندگی، کاملا قابل مشاهده است.

صادقی اظهار داشت: کاهش قابل توجه هزینه جرایم راهنمایی و رانندگی (بازگشت هزینه)، امکان تفکیک جرایم برای هر راننده ، اطلاع به موقع از حوادث احتمالی به وجود آمده برای خودرو، انجام برنامه ریزی برای خروج رانندگان و خودروها از سرویس برای انجام تعمیرات و مرخصی ها نیز از دیگر خدمات این سامانه است.

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص مزاياي سامانه سپهتن در راستای ارتقاء حقوق شهروندي نيز عنوان كرد: ارتقاء تکریم ارباب رجوع با امکان نظارت و پایش لحظه ای بر کیفیت سفرهای ناوگان شرکت، رسیدگی به شکایات مسافران، امنیت روانی حاصل از کنترل برخط و لحظه ای خودروها ، کوتاه شدن مدت سفر و بسياري از امكانات كه در نرم افزار تلفن همراه اين سامانه وجود دارد در افزايش احساس امنيت سفر با ناوگان حمل و نقل مسافر تأثير زيادي دارد.

وي اضافه كرد: سامانه سپهتن به عنوان يك سامانه نوپا دائما در حال بررسي و ارتقا است و در تلاش است تا نقش انسان در خطاها و تخلفات را كاهش دهد و در كارگروهي ویژه، امكانات و ويژگي هايي به اين سامانه اضافه مي شوند.

وی، دریافت اطلاعات تخلفات رانندگان بوسیله پیام کوتاه ، دریافت اطلاعات حوادث و تصادفات به صورت پیام کوتاه، تامین اطلاعات لازم برای تعمیر و نگهداری خودرویی (در اختیار داشتن دقیق میزان پیمایش و زمان های سرویس ها و خدمات خودرویی) ، کنترل مدارک خودرویی (گواهینامه رانندگی، بیمه نامه، معاینه فنی و... ) به صورت برخط و لحظه ای و دریافت هشدارهای لازم در زمان هاي پیش از اتمام و در خودروهای مجهز به سامانه نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو، سرعت و زمان رسیدن به مقصد را از دیگر امکانات و خدمات این سامانه برشمرد.

وی تاکید کرد: نمایش اطلاعات سفر برای مسافرین و ارایه اطلاعات دقیقی از محل فعلی خودرو، سرعت و زمان رسیدن به مقصد، موجب امنیت روانی مضاعف مسافرین خواهد بود که این امکانات نیز به زودی از طریق برنامه موبایل مسافر به عنوان بخشي از مهمترين ويژگي هاي جديد این نرم افزار به مسافران ارائه می شود.

وي در خصوص اهميت سامانه سپهتن به عنوان عامل كنترل و نظارت ناوگان مسافري كشور عنوان كرد: اين سامانه، اولین و تنها سامانه مکانیزه پیشگیرانه کنترل تخلف های رانندگی و حمل و نقل می باشد و قبل از ثبت هر تخلفی، به راننده و مالک هشدار داده می شود.

معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص تخلف دستکاری اين سامانه تأكيد كرد: سخت افزار سامانه سپهتن، جعبه سیاه خودرو می باشد و هر قطع و وصل سیم و کابل ها ثبت شده و به مرکز ارسال می شود.

وی تصریح کرد: مسوولین در قالب هشدار نیز تمام رویدادهای سخت افزاری را دریافت می کنند و طي پیامکي به مدیر شعبه، مسئول فنی و مسئولین دفتر مرکزی، خاموشی و قطع برق اصلی با هدف از کار انداختن کنترل دستگاه کاملا تشخیص داده شده که هم در پاسگاه، هم در مرکز کنترل پلیس و هم شرکت قابل مشاهده و پیگیرد می باشد.

صادقی ادامه داد: با متخلفین و کسانی که قصد دستکاری احتمالی در جعبه سیاه خودرو را داشته اند برابر ماده 724 قانون راهنمایی و رانندگی، برخورد و راننده خاطي به مراجع قضایی معرفي و دفترچه به مدت 2 ماه اخذ مي شود.

مهندس يزداني معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان فارس نيز با تشريح عملكرد و شاخص هاي حمل و نقل جاده اي مسافر استان گفت: در حال حاضر 6هزار و 700 راننده حرفه اي حمل و نقل مسافر زیر نظر 114شركت حمل و نقل جاده اي مسافر فعال هستند.

وی اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل مسافر فارس نیز متشكل از 4300 انواع وسائط نقليه عمومي است که سالانه 12 ميليون مسافر به نقاط مختلف درون و برون استان جابجا مي نمايند.

يزداني ضمن تأكيد بر ارتقاء امنيت حمل و نقل مسافر ادامه داد: نظارت معاينه فني وسائط نقليه عمومي در راستاي افزايش سطح ايمني تردد در جاده هاي استان مورد تأكيد بيشتري قرار گرفته و مديران فني برای نظارت ناوگان با تعداد و قدرت بيشتري در اين راستا فعاليت مي كنند.

در این نشست که با حضور معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور، فرماندهان پليس راه استان فارس، معاون و روساي ادارات ستادي استان و مديران و فعالان بخش مسافر فارس ، پيشرفت و عملكرد سامانه سپهتن در اين استان را مورد بررسي قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار