350 قطعه پرنده " هوبره" میهمان زمستانی استان فارس هستند

شیراز ( پانا) - مدير کل حفاظت محيط زيست استان فارس از سرشماری جمعيت پرنده مهاجر "هوبره" در استان خبر داد و افزود: بر اساس این سرشماری فارس میزبان بيش از 350 قطعه پرنده "هوبره" است.

کد مطلب: ۷۰۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد

سعید محمودی افزود:سرشماري "هوبره " بطورهمزمان در مناطق تحت مديريت و مناطق آزاد استان فارس و با همکاري کارشناسان و محيط بانان انجام شد.

وی هدف از اين سرشماري را ارزيابي تغييرات و نوسانات جمعيت زمستان گذران هوبره در استان و پايش زيستگاه آن ها عنوان کرد و اظهار داشت: طي اين سرشماري بيش از 350 قطعه هوبره در استان شمارش شناسایی شد.

وی ادامه داد: زيستگاه هاي استان فارس به ويژه در جنوب استان هرساله ميزبان اين پرنده مهاجر است، هوبره از پرندگان حمايت شده مهاجر است که در ليست سرخ IUCN در گروه پرندگان آسيب پذير طبقه بندي شده و شکار آن ممنوع است.

محمودی تصریح کرد: به دليل وجود تهديدهاي جدي در زمينه انقراض اين پرنده، شکار غيرقانوني هر قطعه از اين پرنده حمايت شده بين‌المللي 200 ميليون تومان جريمه نقدي دارد.

مدير کل حفاظت محيط زيست استان فارس تاکید کرد: هر ساله در فصل مهاجرت هوبره ماموران اجرايي با گشت و کنترل مستمر زيستگاههاي اين پرنده را حفاظت مي کنند .

هوبره آسیایی (نام علمی: Chlamydotis macqueenii) پرندهٔ بزرگی از تیره درناسانان است. زیستگاه این پرنده از شبه‌جزیره سینا گرفته تا قزاقستان و مغولستان ادامه دارد. هوبره پرنده‌ای نیمه‌مهاجر است. پرنده‌هایی که در مناطق سردسیر شمالی‌تر زندگی می‌کنند در فصل زمستان به نقاط گرم شبه‌جزیره عربستان و جنوب ایران و جنوب عراق و بلوچستان و جنوب غرب هند می‌آیند.یک مطالعه در نقاط استپی ایران هم نشان داده که محل آشیانه‌سازی در جایی انتخاب می‌شود که تراکم جمعیتی حشرات زیاد باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار