یادی از آنان که بر بلندای میمک به مسلخ عشق رفتند

به مناسبت سالروز عملیات ذولفقار و فتح میمک یاد می کنیم از آنان که بر بلندای میمک آیه فتح سرودند و در کمال رضا، به مسلخ عشق رفتند.

کد مطلب: ۷۰۱۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان ایلام ، تاریخ دفاع مقدس را که ورق می‌زنید و خاطرات گذشته را دوباره در ذهن مرور می‌کنید. یاد رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌ها و از ما و من گذشتن‌ها که روزی شاهد آن بوده‌اید بازخوانی می‌شود. خاطراتی از جنگ در ایلام که سه ماه قبل از جنگ رسمی یعنی 31 شهریور 59 آغاز شد.

عراق در خردادماه 59 میمک که فقط 150 کیلومتر با بغداد فاصله داشت را تصرف کرد. صدام مست از تصرف میمک رجزخوانی کرد و گفت: هرکس میمک را پس بگیرد. کلید بغداد رابه او می‌دهم.

میمک کجاست؟

اما شاید نسل جوان و نوجوان ما ندانند میمک کجاست؟ میمک ارتفاعی است به طول حدود 14 کیلومتر و به عمق 8-7 کیلومتر در کنار رودخانه‌ای به نام گدرارخوش که مرز دو شهرستان مهران و یکی هم ایلام است و این رودخانه از کنار میمک وارد خاک عراق می شود. آن طرف میمک هم رودخانه‌ای در تنگه‌ای قرار دارد که موقعیت استراتژیک مهمی دارد و کمی آن طرفتر هم چاه های نفت و گاز وجود دارد و از طرف دیگر پشت این ارتفاعات دشت وسیع عراق است، ادامه پیدا می‌کند تا مرزهای استان کرمانشاه و عراق که معروف به ارتفاعات دیسکه است.

موقعیت استراتژیک این منطقه از آن جهت است که این ارتفاعات، آخرین ارتفاعاتی است که به دشت های عراق ختم می شود و دیده‌بانی وسیعی تا عمق خاک عراق خواهد داشت و برای عراق هم از آن بابت دارای اهمیت بود که اولین ارتفاعی است که به ایران اشراف دارد و وقتی به دست آن‌ها افتاد تمامی جاده‌های مواصلاتی مهران و صالح آباد را تا سومار تحت نظر گرفتند و کل رفت‌وآمدهای نظامی در جاده‌های مرزی مختل شده بود.

چون به تله‌هایی که به نام کله قندی معروف بودند کاملا اشراف داشتند و با اشغال آن‌یک رعب و وحشت خاصی ایجاد شد. تا 31 شهریور که حمله سراسری عراق شروع شد قدرت دفاعی در برابر صدام نبود.

19 دی 59

در 19 دی 59 غیرت عشایر ایلام به جوش آمد وقتی دیدند ارتفاعات استراتژیک در دست دشمن است . دشمنی که رجزخوانی می‌کند و بازپس‌گیری میمک را ناممکن تلقی می‌کند . با امکانات نخستین و سلاح‌های موجود به کمک تیپ 1 لشکر 81 ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین عملیات تاریخ دفاع مقدس را طراحی و به مرحله اجرا درآوردند و امروز تاریخ دفاع مقدس به این عملیات باافتخار می‌نگرد.

جوزعلی نجفی

جوزعلی یکی از رزمندگان و فرماندهان عشایر در عملیات میمک است که امسال با تن زخمی و گلوله‌های مانده در بدن در عملیات میمک به سربر تربت خاک گذاشت از آثار مکتوب بجا مانده از وی که از روزهای حماسه و عشق گفته است از روزهایی که عشایر ایلام - که آشنایی زیادی با فنون نظامی نداشتند - با کمترین امکانات و سلاح‌های شکاری دوشادوش نیروهای ارتش و سپاه جنگیدند.

جوزعلی در زمان حیات از همه‌ی ایلات و طوایف استان یاد می‌کند ( از سلحشوران ایل ملکشاهی و شوهان، ارکوازی و بولی، خزل و چرداول، پنجستون، دهبالایی، کلهر و لک، عالی بیگی، عشایر غیور ایوان، میش خاص، بدره و آبدانان، دره شهر و دهلران ) و معتقد است فتح میمک متعلق به همه‌ی ایران و استان ایلام است، از شیر زنان عشایری که نان محلی می‌پختند و آذوقه را برای رزمندگان فراهم می‌کردند تا نیروهای ارتش، هوانیروز و سپاه که متشکل از دلاورمردانی از جای‌جای ایران پهناور بودند و در میمک حضور یافته بودند تا از خاک وطن دفاع کنند.

جوزعلی در زمان حیات از هم ر‌زمانش گفت: که سال‌ها در کنارش قد کشیده بودند، هم محله‌ای‌هایش در روستای بهمن‌آباد، شهیدان «موسی (ایمان) کمری» و «علی داد دانشگر» که جلوی دیدگانش آسمانی شدند و همپای سایر شهیدان استان ایلام، بر بلندای میمک، شکوه بهشت را نظاره‌گر شدند و آیه فتح سرودند و در کمال رضا، به مسلخ عشق رفتند تا لذت دیدار خدا را برای مردمان عصر خویش ترجمه کنند.

و امروز جوزعلی نجفی در میان ما نیست تا سالروز افتخار آفرینی خود و همرزمانش را نظارگر باشد.اما مردم ایلام و ایران نام ویاد وی و همه شهدا و افتخار آفرینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه و عشایر ایلام را هرگز فراموش نخواهند کرد.

میمک یادآور شهید احمد کشوری

دکتر محمد ابراهیم مداحی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس نقل می کند: با چشمان خود دیدم که در منطقه میمک، فردی از نیروهای عشایر به نام«پنج ستونی» که الان جانباز بالای 50 درصد است هلی کوپتر عراقی که ارتفاعش را کم کرده بود و رزمندگان اسلام را به رگبار بسته بود، با اسلحه برنو مورد هدف قرار داد و باعث سقوط هلی کوپتر شد. مرحوم شهید کشوری( که اتفاقاً در تنگه بینا منطقه میمک- نزدیک چَوار به شهادت رسیده است)، لاشه هلی کوپتر را به صالح آباد منتقل کرد تا باعث افزایش روحیه رزمندگان شود.

سیر شدن تیربارچی عراقی توسط شهید کمری

باقر جعفربیگی از اهالی روستای بهمن آباد چوار، که یکی از جانبازان میمک و در حال حاضر راننده تاکسی می باشد، نقل می کند:در منطقه میمک با چند نفر از همرزمان دلاور عشایر به نام‌‌هاى شهید موسى کمرى، شهید علیداد دانشگر, نورمحمد قربانى الله کرم آزادى، الله حسین على نژاد و تعدادی دیگر در تاریخ 19 دى ماه به تپه ارساق اعزام شدیم.درآنجا به کمین نشستیم ومنتظر عراقى ها شدیم. شهید کمرى به بچه هاى گروه گفت: به شناسایى سنگر عراقى ها برویم. بعد از چند دقیقه، بنده به همراه شهید کمرى، الله کرم آزادى و الله حسین على نژاد به سوى خاکریز دشمن رفتیم و بقیه هم در کمین منتظر ما شدند. به سنگرهاى دشمن نزدیک شدیم و سپس به شناسایی و جمع آورى اطلاعات پرداختیم. بعدازپایان شناسایى، به طرف سنگرهاى خودى در حال حرکت بودیم که دیدیم تیر بار عراقى ها در منطقه ویژه ای مستقر شده و با شروع عملیات خیلی به رزمندگان ضربه خواهد زد و بچه ها نمى توانستند جلو بروند. در آن لحظه، شهید کمرى با غیرت مثال زدنی به صورت پنهانی به سوى تیربارچی رفت و توانست او را اسیر کند.

فتح میمک تنها عملیاتی در دفاع مقدس است که هیچ نوع برآورد نظامی نداشت

جانشین سابق سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام و از رزمندگان عملیات آزادسازی میمک گفت: عملیات فتح میمک تنها عملیاتی در دوران دفاع مقدس است که هیچ نوع برآورد نظامی نداشته و در اجرای آن بدلیل اینکه عراق در اوج قدرت قرار داشت، مدیریت کلاسیک نظامی مطلقا کارآمدی نداشت.
سرهنگ محمدتقی قاسمی افزود: ارتفاعات میمک در جنوب استان ایلام 18 شهریور سال 59 و پیش از آغار رسمی جنگ بین ایران و عراق مورد حمله مستقیم عراق قرار گرفت و پس از مقاومت یکروزه گروهی حدود 40 نفره از نیروهای مردمی و ژاندارمری سرانجام در 20 ام شهریور 59 تنها در عرض سه ساعت به اشغال نیروهای عراقی درآمد.
وی اظهار کرد: تیپ 37 مکانیزه عراق با پشتیبانی 13 هلی کوپتر و جنگنده، 10 قبضه کاتیوشا و 35 گردان توپخانه در منطقه میمک به مساحت 12 کیلومتر مستقر شده بودند در حالیکه نیروهای ما تا آن لحظه چنین تجهیزاتی را به چشم ندیده بودند و حتی نمی دانستند از طریق هلی کوپتر امکان تیراندازی وجود دارد.
هشت سال دفاع مقدس در ایلام همواره مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز گفت: واقعه میمک، رزمندگان و شهدای این رویداد تاریخی همواره مظلوم واقع شده و به درستی و روشنی پردازش نشده است و رزمندگان بومی و عشایر بعد از سقوط میمک و برای بازپس گیری آن بدون هیچ چشمداشتی به دفاع پرداختند.
سلمان رستمیان افزود: رشادت عشایر و طوایف استان ایلام در بازپس گیری ارتفاعات میمک و ناکامی رژیم بعث در این منطقه هیمنه و ابهت صدامیان را در هم شکست و می توان گفت زمینه شکست های بعدی صدام در ادامه جنگ را فراهم ساخت.
وی اظهار کرد: هرچند مردم محلی و عشایر استان ایلام نقشی شگرف و بی بدیل در جنگ هشت ساله داشتند ولی این رشادت ها و حضور مداوم در عرصه های نبرد و وضعیت جنگی استان ایلام هیچ جایگاهی در تاریخ جنگ تحمیلی کشور ندارد.
رستمیان یادآور شد: از جمله عواملی که باعث شده موقعیت استان ایلام در حوزه دفاع مقدس مورد توجه قرار نگیرد عدم مطالبه گری استان در این خصوص است و مردم و مسئولان استان ایلام به دنبال احقاق حق خود نبوده اند و اکنون نیز مسئولان ارشد استان پیگیر مطالبات ایلام در زمان جنگ نیستند.
وی افزود: از دیگر موانع موجود در این زمینه فقر اسناد و مدارک رسمی و مکتوب یا فیلم است و جنگ در استان ایلام در آثار و اسناد رسمی ثبت نشده عمده تاریخ جنگ در استان ایلام در قالب تاریخ شفاهی و بیان خاطرات رزمندگان و راویان جنگ و مردم بومی است.

شهدای استان ایلام مهجور مانده اند

مشاور امور ایثارگران استاندار ایلام گفت: سرداران شهید و شهدای این استان مهجور مانده و آنطور که باید در سطح ملی معرفی نشده اند.
رحیمی مقدم افزود: نهادها و سازمان های فرهنگی بخصوص متولیان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در زمینه معرفی رشادت ها و ایثارگری های مردم این استان فعالیت های مناسبی انجام نداده اند.
وی ادامه داد: استان ایلام دارای سرداران شهید شاخصی است که گمنام مانده و دلاورمردی ها و نقش موثر آنها در دفاع مقدس به جامعه معرفی نشده است.
رحیمی مقدم اظهار کرد: در حالیکه کوچکترین خدمات رسانی به خانواده شهدا بزرگنمایی شده و بعضا با اعتراض دیگر افراد جامعه مواجه می شود اجرای برنامه های فرهنگی در زمینه معرفی شهدا و عملیات های انجام شده در این استان صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد: انعکاس و معرفی این رشادت ها و از خودگذشتگی ها باعث ترویج فرهنگ والای ایثار و شهادت در جامعه می شود.

فتح میمک متعلق به همه ایران است/ قومیتی کردن این حماسه آسیب زا است

مشاور امور ایثارگران استاندار ایلام گفت: حماسه فتح میمک یک حماسه ملی و متعلق به همه ایران است و کسی حق ندارد آنرا در حد یک عملیات محلی کم ارزش جلوه دهد.
رحیمی مقدم تاکید کرد: قومیتی کردن این حماسه و انحصار آن آسیب زاست و باعث می شود نتوان واقعیت های آن را بدرستی در ابعاد ملی مطرح کرد.

نقطه پایانی اینکه نگذاریم سرافرازی رزمندگان دیروز این کشور به فراموشی سپرده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار