اعتراض دانشجویان به پولی شدن سنوات تحصیلی دوره‌‌های روزانه

احمدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس:نباید ایجاد محدودیت‌های آموزشی باعث فشار مالی به دانشجویان شود

تهران (پانا) - پولی شدن سنوات تحصیلی دوره‌‌های روزانه سبب اعتراض دانشجویان روبرو شده است، موضوعی که وزارت علوم آن را قانونی می‌داند و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید وزارت علوم باید بر تعیین شهریه از سوی دانشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشد و نباید دانشجویان متضرر شوند.

کد مطلب: ۷۰۱۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

طبق آیین‌نامه جدید آموزشی وزارت علوم که در سال 95 ابلاغ شد، مدت مجاز تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی 8 ترم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 4 ترم و برای دانشجویان مقطع دکتری 8 ترم است و امری که در آیین‌نامه آموزشی تحت عنوان آموزش رایگان مطرح می‌شود مربوط به دانشجویانی است که در بازه زمانی مذکور به تحصیل خود پایان می‌دهند.

این در حالی است که آیین‌نامه‌های جدید آموزشی عطف به ما سبق نمی‌شوند و در مقطع کارشناسی به شرطی عطف به ما سبق می‌شود که به نفع دانشجو باشد اما آیین‌نامه‌های جدید آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی فقط برای ورودی‌های 95 به بعد است.

اما در سال تحصیلی جاری جمعی از دانشجویان در اعتراض به دریافت شهریه از دانشجویان سنواتی در محوطه دانشگاه‌ها به این موضوع اعتراض کردند. این دانشجویان معتقدند براساس تصمیم وزارت علوم، دانشجویان روزانه‌ای که مدت تحصیل آنان بیش از سنوات معمول به طول انجامد باید معادل شهریه دانشجویان نوبت دوم را در هر ترم تحصیلی پرداخت کنند.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم اخیرا در نشستی خبری در واکنش به اعتراض دانشجویان به بحث پولی شدن سنوات تحصیلی در دوره‌های روزانه و شبانه گفته است که برای این موضوع قانون وجود دارد، به‌طوری که در آیین‌نامه‌ای که برای سال‌های 93، 94 و 95 ابلاغ شد، پیش‌بینی شده دانشجو در چه شرایطی مجبور است شهریه بدهد.

به اعتقاد وی، میزان شهریه در دانشگاه‌ها براساس مصوبه هیأت‌ امنای دانشگاه‌ها مشخص می‌شود و در این زمینه کنترل لازم انجام می‌شود اما در نهایت هیأت امنای دانشگاه‌ها میزان شهریه را تصویب می‌کند.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره پولی شدن سنوات دانشجویان دوره‌های روزانه و اعتراض دانشجویان به پانا گفت: وزارت علوم آیین‌های مختلفی برای دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌ها دارد که یکی از این آیین‌نامه مربوط به تعیین شهریه است که درباره آن قانون وجود دارد. این آیین‌نامه در دوره‌های آموزشی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورودی‌های مختلف بازنگری و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آیین‌نامه وزارت علوم، نحوه پرداخت شهریه توسط دانشجو در دوره‌های روزانه مشخص است و میزان آن بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه‌ها تعیین می‌شود. منتهی وزارت علوم در اجرای این فرایند باید نظارت جدی‌تری داشته باشد تا دانشجویان متضرر نشوند.

وی خاطرنشان کرد: نباید ایجاد محدودیت‌های آموزشی منجر به فشار مالی بر دانشجو شود، بنابراین وزارت علوم باید در آیین‌نامه‌های آموزشی خود به این موضوع با دقت توجه کند تا میزان دریافت شهریه ناعادلانه نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار