استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

پیشرفت خراسان جنوبی ، عامل پیشرفت شرق کشور است

استاندار خراسان جنوبی در نشست استانداران ادواری خراسان جنوبی با بیان اینکه برگزاری این چنین نشست هایی میتواند به پیشرفت استان منجر شود، گفت:پیشرفت خراسان جنوبی در شرق کشور زمینه ساز پیشرفت سراسر این خطه خواهد بود .

کد مطلب: ۷۰۱۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان جنوبی، صبح امروز جلسه شورای اداری استان با حضور استانداران ادوار گذشته خراسان جنوبی و نیز مدیران کل ادارات و سازمان های استان در محل استانداری خراسان جنوبی برگزار شد .

محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره یار صدیق امام و رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: خراسان جنوبی در شرق کشور از موقیعت بسیار عالی برخوردار است و یکی از مراکز مهم در غرب آسیا است و هرگونه پیشرفتی در شرق کشور باید خراسان جنوبی را نیز به عنوان عنصر اصلی این منطقه شامل شود.

مروج الشریعه با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی و نقش آن در پیشرفت استان گفت: در سال 95 و 96 بیش از 200 پروژه برای خراسان جنوبی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است که در حال حاضر به دنبال پیگیری های لازم برای عملیاتی کردن آنها هستیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: چندین نکته کلیدی میتواند در پیشرفت خراسان جنوبی سهم داشته باشد که یکی از آنها تربیت نیروی انسانی ماهر و دانا و دیگری توسعه آموزش عالی در استان و همچنین استفاده به جا از منابع طبیعی و معدنی است که زمینه ساز پیشرفت در استان خواهند بود.

همچنین مهندس اسماعیل نجار رئیس مجمع استانداران کشور در این جلسه به ظرفیت های بالای خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت:وجود بناهایی مانند مدرسه شوکتیه بیرجند میتواند نشان از تمدن و فرهنگ غنی مردمان این خطه داشته باشد .

وی در خصوص معضلات استان نیز گفت: در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش ها در خراسان جنوبی ،بحث تامین آب است که با وجود خشکسالی ها و کم آبی ها ، مردم و مسئولین توانسته اند با مدیریت منابع آبی ، ذخایر آب استان را مدیریت کنند.

نجار افزود: باید برای افزایش سطح آب در استان و مدیریت آب ، پروژه های زیادی که در حال پیگیری هستند صورت گیرند که مهم ترین آنها میتواند انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی باشد که همیاری استاندار و نیز مدیران کل دستگاه های مربوط را میطلبد.

حسین طاهری دبیر مجمع استانداران کشور نیز در سخنان خود به اهداف تشکیل این جلسه پرداخت و اظهار داشت: هدف از این جلسه میتواند این باشد که همه مسئولین بدون در نظر گرفتن عقیده و جناح های سیاسی ، نظرات خود را برای پیشرفت و اعتلای استان ارائه دهند و یا حتی آن را عملیاتی کنند.

وی افزود: نظراتی که توسط مدیران کل ارائه می شود باید در اختیار استاندار قرار گیرد تا وی بتواند با هماهنگی های لازم ، در جهت رفع مشکلات مردم و نیز پیشرفت پروژه ها گام بردارد.

در ادامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازگانی ایران در سخنان خودگفت: ایران کشوری است که از منابع سرشاری برخوردار است و از نظر اقلیمی، مکانی و حتی دینی و اقلیتی در جایگاه رفیعی قرار دارد ، اما با این وجود به دلیل موازی کاری و نیز برابری بین استان ها ، با مشکلاتی روبه روست.

شافعی گفت:یکی دیگر از مشکلات کشور ما این است که بودجه های تخصیص یافته به طور درست پخش و توزیع نمیشوند و شاید به یک حوزه ای که نیاز به بودجه ی کمی دارد بودجه زیادی تعلق بگیرد که میتواند برای بخش های پرهزینه مشکل ساز باشد.

محمدهادی آرین رئیس اداره مدیریت وبرنامه ریزی استان نیز در سخنانی ،به ارائه گزارشی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در استان پرداخت و گفت:طبق سرشماری صورت گرفته در سال 95، خراسان جنوبی در هر کیلومتر مربع ، تراکم جمعیتی بالغ بر 5.1 نفر دارد و نیز در چند سال گذشته 28906 نفر به استان خراسان جنوبی مهاجرت کرده اند.

آرین در خصوص منابع معدنی استان اظهار داشت: در حال حاضر 271 معدن با بیش از 1400 میلیون تن ذخیره معدنی در استان وجود دارد که با احتساب محدوده های معدنی ، این رقم به 348 معدن و محدوده و 1714 تن ذخیره معدنی می رسد.

وی در خصوص طرح آمایش استان نیز گفت:یکی از پروژه های مهمی که در این راستا به اجرا خواهد رسید ، پروژه خط ریلی گناباد به بیرجند است که چندی پیش فاز اول آن عملیاتی شد و نیز در خطوط هوایی پرواز های فرودگاه بیرجند ، از 238 پرواز به بیش از 550 پرواز افزایش یافت.

امیر حسنخانی نماینده مردم طبس ، فردوس و سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اینکه تراکم جمعیت در خراسان جنوبی در هر کیلومتر مربع 5.1 نفر است ، در شهرستانی مانند طبس این رقم حدود 2 است و حتی در بعضی از مناطق مانند بشرویه ، رشد جمعیتی منفی بوده است.

وی در خصوص وجود گسل در استان نیز گفت: یکی از مشکلات مردم در سراسر خراسان جنوبی ، نا ایمن بودن ساختمان ها در برابر زلزله است که باید کارهای کارشناسی در این بخش صورت گیرد تا در زمان وقوع زلزله شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

وحدت ، همبستگی ، همکاری و همیاری میان مردم و مسئولین نظام ، رسیدگی به مشکلات مردمی و رفع موانع پیشرفت ، از دیگر موضوعات مورد بحث سخنرانان این جلسه بود.

خبرنگار پانا:سید محمد علی سجادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار