جهاد کشاورزی گلستان زمینه تقویت هنرستان ها را فراهم کند

در جلسه شورای آموزش و پرورش اعلام شدتنها دوهنرستان کشاورزی در گلستان وجود دارد و جهاد کشاورزی می تواند زمینه تقویت هنرستان ها را فراهم کند.

کد مطلب: ۷۰۱۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان گلستان، جلسه شورای آموزش و پرورش گلستان، محمدرضا وطنی، مدیر کل آموزش و پرورش گلستان، اظهار کرد: این جلسه با دو دستور کار راهکارهای افزایش مشارکت تمام عواملی که در تعلیم و تربیت مؤثر هستند و همچنین برگزاری بیستمین همایش خیران مدرسه ساز تشکیل می‌شود.

وطنی نقش دستگاه‌های مختلف را در رسیدن به آنچه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده بسیار مهم دانست و گفت: با توجه به اهداف تربیت سیاسی، تربیت دینی، تربیت بدنی و غیره، تفاهمنامه هایی با دستگاه‌های مختلف منعقد شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های منابعی را که در اختیار دارند، بررسی کنند تا جنبه‌های کمک آن‌ها به آموزش و پرورش مشخص شود.

وطنی گفت: می‌توان با همکاری شهرداری‌ها، مدرسه شهروند شکل گیرد یا سازمان تبلیغات مدارس قرآنی بیشتری داشته باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان با بیان اینکه تنها دو هنرستان کشاورزی در استان وجود دارد، اظهار کرد: جهاد کشاورزی می‌تواند در زمینه تقویت هنرستان‌ها از نظر دادن تسهیلات و آموزش نیروی انسانی اقدام کند.

وی با بیان این‌که می‌توان مدارسی با محوریت تربیت‌بدنی شکل داد، افزود: در محل‌هایی که چند مدرسه وجود دارد مانند کوی ویلا، می‌توان سالن ورزشی ایجاد کرد که همه دانش آموزان از آن استفاده کنند.

وطنی گفت: البته دیوان محاسبات ایراداتی به این مسأله گرفته است ولی باید راهکارهای آن را پیدا کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان همچنین به نقش خیران مدرسه‌ساز اشاره و اظهار کرد: یک سوم مدارس با حمایت خیران ساخته شده است.

وی گفت: ۴۰ درصد مدارس گلستان تخریبی یا نیازمند بازسازی است که بیشتر آن‌ها در آق‌قلا، گمیشان، بندر ترکمن و کلاله وجود دارد.

وطنی اضافه کرد: امید است جشنواره که با رویکرد خیران جوان برگزار می‌شود بتواند تشویقی برای دانش آموزان باشد.

استفاده از ظرفیت فرهنگ و ارشاد گلستان

در ادامه علی اصغر فضیلت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان، اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین چند پیشنهاد وجود دارد که فرهنگ ارشاد می‌تواند آن‌ را انجام دهد.

وی اضافه کرد: استفاده از مربیان هنری برای اوقات فراغت دانش آموزان، ایجاد سینمای سیار در فضای کالبدی آموزش و پرورش، برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت برای معلمان هنر توسط فرهنگ و ارشاد، رعایت تنوع در درس هنر، برون سپاری جشنواره‌های فرهنگی به آموزشگاه‌هایی که واجد صلاحیت هستند، از جمله این پیشنهادات است.

فضیلت به موارد دیگری از قبیل، برگزاری دوره‌های شاهنامه خوانی، معرفی چهره‌های شاخص هنری استان به دانش آموزان، برپایی نمایشگاه‌های آثار هنرمندان در مدارس، بسترسازی دانش آموزان برای برگزاری جشنواره، بهره مندی از ظرفیت رسانه‌های استان، استفاده از ظرفیت چاپخانه‌ها برای کتب درسی و سپردن طراحی و تولید پوشاک مدارس به کارگروه مد و لباس اشاره کرد.

در ادامه جلسه نورالله ولی نژاد، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گلستان، گفت: آموزش و پرورش پایه جامعه است و اگر نظام حاکمیتی به آن کمک کند، ضرر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ دینی ظرفیت ما قابل تعریف است، حضور روحانیون و طلاب جوان که تجربه‌های آن را هم داریم، می‌تواند ادامه یابد.

ولی نژاد گفت: گفتمان دینی و پاسخ به سؤالات دانش آموزان با حضور اساتید مجرب می‌تواند توسط ما اتفاق بیفتد.

حضور ۳۰۰ دانش آموز گلستانی در هیئت داری

وی اضافه کرد: برای معنویت افزایی در لایه‌های درونی جامعه کارهایی از قبیل هیئت داری دانش آموزان می‌تواند صورت گیرد که این رقم تاکنون به ۳۰۰ نفر رسیده است.

ولی نژاد با بیان این‌که پایه گذاری این مسائل در مدارس به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند، از حضور ۲۰۰ روحانی در روستاها خبر داد.

وی گفت: در زمینه قرآن هم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و در اردوها هم می‌توانیم خدمت آموزش و پرورش باشیم.

شناسایی استعدادهای ورزشی توسط آموزش و پرورش اتفاق بیفتد

مدیر کل ورزش و جوانان استان گلستان هم در ادامه جلسه اظهار کرد: در فضای تربیت بدنی و ورزش همکاری‌هایی با آموزش و پرورش وجود دارد اما در نوع فرایند همکاری ابهاماتی است که ضرر آن را هم می‌بینیم.

بهمن طیبی اضافه کرد: دو کار «استعدادیابی» و «نگه داشتن استعدادها» باید برای دانش آموزان صورت گیرد که اولی بیشتر در حوزه وظیفه معلمان تربیت بدنی است.

وی ادامه داد: در حوزه نگهداشتن استعدادها آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند اقداماتی انجام دهد و ما زیرساخت‌ها و امکانات را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم.

طیبی گفت: اعتقاد ما بر این است که آموزش و پرورش بیشترین کمک را در زمینه شناسایی استعدادها انجام دهد زیرا پایه ورزش قهرمانی در سنین پایین اتفاق می‌افتد.

در ادامه محمد حمیدی، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، اظهار کرد: در زمینه آموزش نظافت شهری، تفکیک زباله و همچنین گل‌کاری مدارس می‌توانیم با آموزش و پرورش همکاری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین برای اطلاع‌رسانی از قوانین شهری و حوزه‌های غیرمجاز به اولیاء و مربیان هم از ظرفیت ما می توان استفاده کرد.

در ادامه نشست، محمدحسین کمیلی، رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان گلستان، گفت: خیران جوان در سال ۷۸ در گلستان پا گرفت و بعد از آن طرح حفظ و نگهداری مدارس توسط دانش آموزان ایجاد شد.

وی با بیان این‌که در همان سال مبلغ ۱۲۵ میلیون تومان دانش آموزان به مدرسه‌سازی کمک کردند از صداوسیما خواست تا مستندی درباره خیران مدرسه‌ساز بسازد که مهدی باقری، سرپرست شهرداری گرگان، از آمادگی شهرداری برای ساختن چنین فیلمی خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار