در بدو ورود به مسکو

ظریف: جامعه جهانی به ادامه برجام تمایل دارد

مسکو (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو درباره اهداف سفر دو روزه خود به روسیه و بلژیک توضیح داد.

کد مطلب: ۷۰۱۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار اعزامی پانا، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت: از روزی که بنده مسئولیت وزارت امور خارجه را قبول کردم این بیست و یکمین باری است که به مسکو سفر می‌کنم.
وی افزود: روسیه یکی از اعضای 1+5 است که در گفت‌وگوهای برجام نقش بسیار مهم و محوری را ایفا می‌کند و در دو سال گذشته نیز در روند اجرای برجام نقش اساسی داشته و در شورای امنیت نیز نقش مهمی ایفا کرده است.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: در این دو سال در جهت منافع جمهوری اسلامی از حمایت روسیه برخوردار بودیم.
ظریف یادآور شد: امروز هم پیش از اجلاس با وزرای امور خارجه سه عضو اتحادیه اروپا و خانم موگرینی در بروکسل در مسکو با آقای لاوروف به خصوص درباره سیاست‌های مخرب ایالات متحده درباره برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.
وی افزود: جامعه بین‌المللی به روشنی نشان داده است از سیاست‌های ایلات متحده حمایت نمی‌کند و سیاست‌های آمریکا را مخرب می‌داند.
ظریف به جلسه شورای امنیت که اصل تشکیل آن از نگاه ایران کار بسیار غلط خطرناکی برای شورای امنیت بود اشاره کرد و گفت: وقتی این جلسه تحت فشار آمریکا تشکیل شد، معلوم شد که آمریکا کاملا در جلسه منزوی است و تقریبا تمام کشورهایی که سخنرانی کردند بر ضرورت اجرای برجام تاکید کردند. این وضع نشان دهنده یک اجماع در جامعه جهانی است که باید تبدیل به عمل شود.
وی ادامه داد: آمریکا باید این اجماع جامعه جهانی را متوجه شود و بر اساس آن سیاست‌های خود را اصلاح کند از طرف دیگر جامعه جهانی هم تمایل دارد به اینکه برجام ادامه پیدا کند. این موضوع بحثی است که امروز دنبال خواهیم کرد و منتظر اقدامات بعدی کشورها خواهیم بود.
ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی به حمدالله انتخاب‌های گوناگونی دارد و در همه این انتخاب‌ها حتما منافع مردم حفظ خواهد شد.
وی درباره پیش‌بینی خود از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در روز جمعه گفت: یکی از سیاست‌های آقای ترامپ این است که قابل پیش بینی نباشد البته ایشان این سیاست را به نهایت خود رسانده که ایالات متحده برای هیچ یک از شرکا قابل اعتماد نیست‌.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا طرف اتحادیه اروپا و موگرینی اطلاعی در این باره که ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت دریاف نکردید؟ گفت: بعید می‌دانم خود اقای ترامپ هم بداند که چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد اما قطعا اروپایی‌ها نمی‌دانند که چه تصمیمی خواهند گرفت.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره تصمیم مجلس نمایندگان امریکا درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت: ایران به رعایت حقوق مردم که هم حق انتخاب و هم حق نقد دارند، پایبند است اما در حالی که متحدان آمریکا در منطقه هیچ یک از این حقوق را برای مردم خود تضمین نمی‌کنند،نه دولت آمریکا و نه مجلس نمایندگان هیچ نگرانی‌ای از این واقعیت ندارند‌.
ظریف گفت: حنای این ادعاها رنگی برای هیچ کسی به خصوص مردم ایران ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می‌توانید درباره برجام روی اقدامات روسیه حساب باز کنید، گفت: ما بیش از همه روی مردم کشور خودمان حساب باز می‌کنیم. ما همواره گفته‌ایم که امنیت، آرامش و پیشرف اقتصادی را از مردم خودمان داریم اما روسیه همسایه مهمی برای ایران است و روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و همکاری راهبردی و اقتصادی خوبی را در پیش داشته و اطمینان داریم که روسیه این همکاری‌ها را که در جهت منافع دو کشور است، ادامه خواهد داد.
سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو، امشب به پایان می رسد و او سپس راهی بروکسل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار