بسته خبری هفتگی آموزش‌وپرورش

از معافیت مدارس برای پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز تا پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس

تهران (پانا) - در هفته جاری خبرهایی چون تلاش برای افزایش بودجه آموزش‌وپرورش در سال 97، رایزنی برای آزادی دانش‌آموزان بازداشتی در حوادث اخیر، احتمال برگزاری آزمون استخدامی و پرداخت حقوق عقب‌افتاده معلمان حق‌التدریس در صدر اخبار حوزه آموزش‌وپرورش قرار داشت.

کد مطلب: ۷۰۱۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد

اخبار مرتبط با حوزه آموزش و پرورش در این هفته با بحث دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی درباره بودجه این وزارتخانه در سال 97 و امکان افزایش آن در مرحله کمیسیون تلفیق و صحن علنی آغاز شد. رایزنی درباره معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق و گاز که این روزها به کمیسیون تلفیق مجلس رسیده است همچنان ادامه دارد. در همین برنامه موضوع حقوق پرداخت نشده معلمان حق التدریس مطرح شد که در روزهای پایانی هفته معاون پشتیبانی آموزش و پرورش از پرداخت آن طی روزهای آینده خبر داد. مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته جاری را در این گزارش بخوانید:

عضو کمیسیون آموزش مجلس: می‌توانیم بودجه آموزش‌وپرورش را تا 40 هزار میلیارد افزایش دهیم

این هفته محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش مجلس در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با اشاره به بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای سال 97 اظهار کرد: اولا به باور من این رقم 33 هزار و 100 میلیارد تومان است نه 36 هزار میلیارد تومان. ثانیا باید ببینیم آیا با این بودجه می‌خواهیم تنها فرایند آموزش را اجرا کنیم یا معادل امروزی یاددهی و یادگیری را در جامعه پیاده کنیم. این بودجه حتی کفاف خدمات آموزشی را برای یک سال نمی‌دهد و فقط برای 10 ماه مجموعه تعلیم و تربیت آن هم برای بخشی از اقلام کافی است.

وی با اشاره به امکان ترمیم بودجه آموزش و پرورش در مرحله کمیسیون تلفیق گفت: سال گذشته در همین مرحله حدود 3 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه شد. اکنون هم از همکارانم در مجلس توقع دارم آموزش و پرورش را محور توسعه ببینند زیرا با این باور می شود بودجه را حدود 10 تا 12 درصد افزایش داد. یعنی این رقم 36 هزار میلیارد می تواند به 40 میلیارد تبدیل شود و همین را از دوستان کمیسیون تلفیق و صحن علنی توقع داریم. امیدوارم همت مجلس را تمام و کمال در این زمینه داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش: آموزش‌و‌پرورش توان پرداخت هزینه آب و برق مدارس را ندارد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همان برنامه شرایط مالی آموزش‌وپرورش را فاقد توان لازم برای پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز مدارس توصیف کرد و امکان تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق درباره معافیت مدارس در پرداخت این هزینه‌ها در صحن علنی مجلس را بالا دانست.

وی درباره بدهی‌های آموزش و پرورش گفت: امروز 10 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی ‌های آموزش و پرورش لازم است. همه دستگاه ها پاداش بازنشستگی می دهند؛ چرا در آموزش و پرورش باید به آن بی توجه باشیم. آیا گناه آموزش و پرورش این است که خانواده اش پرجمعیت است؟

میرحمایت میرزاده درباره بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای سال 97 اظهار کرد: اول باید بدهی‌های آموزش و پرورش را پرداخت کرد سپس وارد بودجه سال 97 شد. باید بپذیریم که معلم هم مانند همه کارمندان دولت باید احکام کارگزینی اش صادر شود و پاداش بازنشستگی اش را به موقع بگیرد. معلمانی داریم که مطالباتشان از سال 88 هنوز پرداخت نشده است؛ درحالی که آموزش و پرورش تنها وزارتخانه ای است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دورافتاده ترین روستاها به اهتزار درآورده است.

وزیر آموزش و پرورش: هیچ یک از دانش آموزانی که با مشکل مواجه شده اند تا تعیین تکلیف نهایی در زندان نگهداری نخواهند شد

وزیر آموزش و پرورش در آغاز هفته از رایزنی های این وزارتخانه با دستگاه های ذیربط از جمله وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای حل مشکل بعضی دانش آموزان در روزهای اخیر خبر داد.

سیدمحمد بطحایی با اشاره به اینکه تا کنون براثر رایزنی های انجام شده مشکل عمده دانش آموزانی که جرمی مرتکب نشده بودند حل شده است، گفت: با توجه به نزدیکی فصل امتحانات، اهتمام جدی بعمل آورده ایم که با همکاری و رایزنی با دستگاه های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی مشکل سایر دانش آموزان نیز حل شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی: آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تا یک ماه آینده برگزار می‌شود

اسفندیار چهاربند درباره مشخص شدن زمان آزمون استخدامی آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به اینکه رایزنی‌ها با سازمان اداری و استخدامی ادامه دارد بعد از اعلام نتایج زمان قطعی آزمون مشخص می‌شود. احتمال می‌دهیم بعد از اتمام مذاکرات، پایان دی یا اواسط بهمن آزمون استخدامی برگزار شود و حدودا 15 هزار نفر بنابر نیازسنجی‌ها جذب کنیم.

تكذيب ادعاي يک رسانه در ارتباط با مدرک تحصيلی معاون وزير آموزش‌وپرورش

به دنبال ايجاد تشكيک در مدرک تحصيلي معاون توسعه، مديريت و پشتيباني وزارت آموزش‌وپرورش از سوی یک رسانه،‌ این ادعا تکذیب شد. در پاسخ به مطلب منتشر شده در سايت صداي معلم، با عنوان «علي الهيارتركمن مدرك تحصيلي فوق ليسانس و دكتري ندارد»، جوابیه معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش به این شرح منتشر شد: «مدرك تحصيلي فوق ليسانس علي الهيار از دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن و در سال 1378 اخذ و در حكم كارگزيني او نيز اعمال شده است. لذا ادعاي مطرح شده توسط نويسنده در سايت صداي معلم در خصوص ترديد در مدرك فوق ليسانس او، بي اساس و فاقد وجاهت و اعتبار است.»

رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش: تعدد مدارس متوسطه منجر به افت تحصیلی می‌شود

عبدالرسول عمادی درباره معدل کل دانش آموزان سطوح متوسطه در کشور با اشاره به رقم معدل کل در میان دانش‌آموزان رشته های مختلف مقطع متوسطه در سال تحصیلی قبل اظهار کرد: نمره معدل کل دانش‌آموزان مقطع متوسطه در خردادماه 96 در همه رشته‌ها شامل متوسطه نظری، فنی وحرفه‌ای و کاردانش 12,55 است.

وی یکی دیگر از عوامل ضعف تحصیلی را تعدد مدارس متوسطه در کشور دانست و بیان کرد: ما با تصور رسیدن به عدالت آموزشی مدرسه دایر کردیم اما نتوانستیم آن مدارس را به خوبی مدیریت کنیم و معلم مرتبط به آنها برسانیم بنابراین گاه نتایج نامطلوب در نمرات امتحانات نتیجه همین تعدد مدارس است که به اقتضای فشارهای اجتماعی، سیاسی و برخی لابی گری‌ها در کشور ساخته شده اند.

معاون پشتیبانی خبر داد: جذب سربازمعلم در آموزش‌وپرورش برای خدمت در مناطق محروم

علي الهيارترکمن با اشاره بر ضرورت تأمين نيازهاي آموزشي و زمينه سازي براي تحت پوشش قراردادن تمام جمعيت لازم التعليم در مناطق مختلف كشور، اظهار كرد: يكي از نيروهايي كه بكارگرفته مي شوند، سرباز معلمان هستد.

وی نيروهای سربازمعلم را مصدر خدمات ارزشمندي دانست و افزود: در راستای توسعه خدمات آموزشي، هماهنگي های لازم جهت انجام وظايف آموزشي موردنیاز وزارت آموزش وپرورش این نیروها،با ستاد كل نيروهاي مسلح، انجام می شود.

سرپرست مرکز پرورش استعدادهای درخشان خبر داد: راه‌اندازی مدارس مهارتی سمپاد تا 2 سال آینده

فاطمه مهاجرانی درباره احیای سازمان سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) اشاره کرد: با توجه به درخواست دانش آموختگان سمپاد و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری این موضوع در حال بررسی در صحن علنی مجلس است. باید سازمان ملی اساسنامه و هئیت امنا داشته باشد که این موضوع درحال بررسی است.

مهاجرانی بیان کرد: احیای هیئت امنا می تواند به روند فعالیت ها کمک کند تا مدارس را با حفظ کیفیت توسعه دهیم. در شورای انقلاب فرهنگی نیز این موضوع در حال پیگیری است.

تكذيب تغيير نام وزارت آموزش‌وپرورش

عليرضا كاظمي درباره خبري به نقل از او درباره موضوع تغيير نام وزارت آموزش و پرورش به «وزارت تربيت رسمي و عمومي» منتشر كرده، با رد اين خبر اظهار كرد: «هرگز بحث تغيير نام وزارت آموزش‌وپرورش را مطرح نكرده‌ام و چنين چيزي نيست.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش: حوزه نماز اولویت اول در معاونت پرورشی است

کاظمی در نشست رابطین ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش ضمن ابراز خرسندی از اینکه نخستین جلسه کاری وی بعد از پذیرفتن مسئولیت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماز برگزار می‌شود اظهار کرد: کارهای بسیار ارزشمندی در بخش‌های مختلف در حوزه نماز صورت گرفته که یکی از آن‌ها طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز است؛ اما هنوز کارهای انجام‌ نشده در این حوزه بسیار داریم.

حقوق عقب‌افتاده معلمان حق‌التدریسی تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد

پیرو سخنان میرزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره پرداخت نشدن حقوق معلمان حق التدریس از مهرماه، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از پرداخت حقوق عقب‌افتاده معلمان حق‌التدریسی در چند روز آینده خبر داد.

علی اللهیارترکمن درباره علت به تاخیر افتادن حقوق معلمان حق التدریسی گفت: ابلاغ نیروهای حق التدریسی درباره دریافت حقوق برعکس نیروهای رسمی، باید برای تک تک افراد صادر شود. همچنین طبق قانون، در پایان هر سال تحصیلی ابلاغ نیروهای حق التدریسی برداشته و با شروع سال تحصیلی دوباره به آنها ابلاغ می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار