مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان: آلودگی‌های ناشی از تولیدات نفتی به حداقل برسد

اهواز (پانا) - نشست بررسی مشکلات ناشی از فعالیت‌های نفتی در خوزستان و لزوم مدیریت اصولی انتشار آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی و راهکارهای کارشناسی در این زمینه به ریاست مدیرکل مدیریت بحران استان و با حضور مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب، معاون دادستان اهواز، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و جمعی از مدیران مربوطه در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

کد مطلب: ۷۰۱۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد

کیامرث حاجی زاده در این نشست با اشاره به فعالیت‌های نفتی در خوزستان گفت: خوزستان همیشه شرایط ویژه‌ای داشته است. عمده تولید نفت در خوزستان انجام می‌شود و قطعا هر تولیدی آلایندگی‌هایی نیز ایجاد می‌کند.
وی افزود: باید با برنامه‌ریزی صحیح، پیوست‌های زیست محیطی اجرا شده و آلودگی‌های ناشی از تولیدات به حداقل برسد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: اگر هر کدام از ما بپذیریم که ما و هموطنان‌مان در هوای آلوده‌ای تنفس می‌کنیم که ممکن است در آن دچار بیماری های تنفسی شویم، دیگر به دنبال مقصر نیستیم بلکه به دنبال راهکار حل مشکل خواهیم بود.
حاجی‌زاده گفت: باید یاد بگیریم انتقادات را بپذیریم. قطعا در خصوص مقابله با انتشار آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی آنچه به صلاح استان خوزستان باشد، تصویب می‌شود. همه می‌دانیم اقتصاد کشور بر پایه نفت است و روز به روز به آن وابسته‌تر می‌شویم. پس از برجام و رفع تحریم‌ها نیز جهش عظیمی در خصوص صادرات نفت داشتیم که در این وضعیت باید پیوست‌های زیست محیطی برای استخراج‌های جدید نیز رعایت شود.
وی تصریح کرد: خوزستان انواع آلایندگی‌ها را دارد و آلاینده‌های فلرهای نفتی بخشی از این آلودگی‌ها هستند. اینکه همه آلودگی‌ها را به یک مؤلفه نسبت دهیم صحیح نیست بلکه چندین مؤلفه در بحث آلودگی کلان‌شهرها به ویژه شهری مثل اهواز تأثیر دارد.
حاجی‌زاده ادامه داد: باید سهم هر مؤلفه در آلودگی خوزستان مشخص و برای مقابله با هر کدام برنامه زمان‌بندی‌شده‌ای تدوین شود و نسبت به اجرای آن اقدام کرد.
وی با اشاره به بحث‌های میان مدیران نفت، بهداشت و حفاظت محیط زیست در این نشست و حواشی ایجاد شده گفت: علی‌رغم حاشیه‌ها از تشکیل این جلسات راضی هستیم زیرا همه در این جلسه شفاف صحبت کردند و دلیل اینکه تاکنون نتیجه‌ای در جلسات نگرفته‌ایم عدم شفافیت در چنین جلساتی بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: همانطور که مدیران در مجموعه مناطق نفت‌خیز و شرکت‌های وابسته وظیفه‌ای به نام تولید نفت دارند که پشتیبان اقتصاد کشور است، دستگاه‌های دیگر نیز وظیفه نظارتی دارند و باید از این نظارت‌ها استقبال شود زیرا موجب می‌شود تلنگرهایی به ما زده شود تا عملکرد بهتری داشته باشیم.
حاجی‌زاده با بیان اینکه باید اولویت مدیران نظرات کارشناسان باشد، عنوان کرد: یکی از ساختارهای کشورهای جهان سوم این است که مدیران حرف کارشناسان را گوش نمی‌دهند.
وی افزود: خوزستان تاب تحمل مسائل و بحران‌های دیگر را ندارد. در حال حاضر برای آوردن یک سرمایه‌گذار به خوزستان هم مشکلات جدی داریم پس چطور می‌خواهیم مشکل بیکاری را حل کنیم؟
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: اهواز در هر شاخص منفی رتبه اول را دارد که باید این فضا شکسته شود و مسئولین به دنبال حل مشکلات مردم باشند.
حاجی‌زاده گفت: مصوبات مدیریت بحران لازم‌الاجرا هستند و تفاوتی ندارد که مدیران در این جلسات شرکت کنند یا خیر. ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم و اگر مجموعه نفت را تضعیف کنیم دولت و نظام را تضعیف کرده‌ایم لذا باید تعامل داشته باشیم.
وی افزود: باید از امروز کارگروه ویژه‌ای در خصوص حل مشکلات موجود در شرکت نفت در خصوص آلایندگی فلرهای نفتی ایجاد شود و کارشناسان مرکز بهداشت و حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این کارگروه حضور داشته باشند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های ستاد مدیریت بحران حل مسائلی مانند آلایندگی فلرهای نفتی است و نباید بگذاریم این مشکلات به بحرانی مثل ریزگردها تبدیل شود. استاندار خوزستان نیز بر حل مسائل زیست محیطی تأکید دارد و مکاتبات متعددی با وزیر نفت داشته و آخرین نامه وی با وزیر نفت محرمانه بوده است.
حاجی‌زاده تصریح کرد: کمیته‌ای متشکل از استانداری خوزستان، مدیریت بحران، حفاظت محیط زیست، دادستانی، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشکیل خواهد شد تا با کار کارشناسی سهم آلایندگی هر مؤلفه در خوزستان مشخص شود و شرکت نفت برنامه زمان‌بندی برای کنترل آلایندگی فلرهای نفتی تدوین کند. این کمیته باید ظرف مدت دو هفته تدوین برنامه زمان‌بندی را به پایان برساند تا در جلسه بعدی طبق برنامه زمان‌بندی کار کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید به تقویت فضای سبز به منظور جلوگیری از گسترش آلاینده‌های هوا گفت: حداقل باید در کنار چاه‌های نفت طرح‌های فضای سبز اجرا شود.
حاجی‌زاده عنوان کرد: اجرای هر طرحی ممکن است معایبی داشته باشد و قطعا پس از اجرا معایب آن مشخص می‌شود که باید معایب اصلاح شود و نمی‌شود وقفه ای در کار ایجاد کرد.
وی تأکید کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اهواز باید در پی نظارت‌هایی که بر فعالیت‌های نفتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام می‌دهند اطلاعات دقیق‌تر و مستدل‌تری ارائه دهند و کمیته‌ای در این زمینه تشکیل و نظرات کارشناسی مستدل داشته باشند تا ما نیز مستدل‌تر صحبت کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اجرای فاز اول طرح آماک (جمع‌آوری گازهای همراه نفت در پروژه‌های استخراج نفت خوزستان) تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه تنها یک فاز از طرح آماک اجرایی شده نمی‌توان تأثیرات آن را بررسی کرد و باید پس از اجرای فاز دوم این طرح درباره آن نظر داد. در پایان این نشست نیز مصوبات زیر به تصویب رسید:

_ تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان مدیریت بحران استانداری، دادستانی، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی جهت بررسی کارشناسی و تعیین سهم آلایندگی و بحث زمانبندی که ظرف مدت دو هفته انجام شود

_ اولویت بندی فلرها بر اساس سهم میزان آلایندگی برای بستن فلرها

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار