مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش: تغییر کاربری نمازخانه‌ها خلاف قانون است

تهران (پانا) – مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش تغییر کاربری بعضی نمازخانه‌ها پس از تغییر ساختار نظام آموزشی را خلاف قانون دانست.

کد مطلب: ۷۰۱۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

جلسه رابطین ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش امروز سه شنبه 19 دی ماه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش و نمایندگانی از بخش‌های مختلف وزارتخانه به منظور بررسی اقدامات صورت‌ گرفته در تحقق سند جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و تعیین راهکارهای آتی در این حوزه در محل معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد.

محمدرضا مسیب‌زاده در ابتدای نشست درباره سند جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و رویکردهای آن اظهار کرد: این سند نقشه جدی فعالیت‌های حوزه نماز در آموزش و پرورش است. نوعی نگاه مهندسی در برنامه های این سند وجود دارد که طرح را خاص و منحصر به‌فرد می‌کند و تمامی نکات در آن دیده شده که ثمره حدود 17 سال تلاش همکاران ما در بخش های مختلف است.

وی با اشاره به ایجاد وقفه یک ساله در برگزاری جلسه رابطین ستاد اقامه نماز گفت: 7 جلسه رابطین نماز برگزار شده که ماحصل آن تفاهم‌نامه هایی است که در راهبردهای اجرایی با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش امضا شده و هدف ما از جلسه امروز بازخوانی این تفاهم‌نامه‌ها برای اجرایی شدن سند است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با پرداختن به برخی اتفاقات حوزه نماز طی ماه‌های اخیر بیان کرد: حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم تقدیر از خادمان حوزه نماز و حمایت قوی وی از این حوزه نشان دهنده تاکید بطحایی بر اقامه نماز در آموزش و پرورش است. تمامی تلاش‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد در این جهت است که اجرای فریضه ارزشمند نماز جماعت را در مدارس و ادارات داشته باشیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام حسن اسکندریان، معاون عترت و نماز اداره کل قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش به قرائت مصوبات آخرین جلسه رابطین نماز پرداخت و مسیب‌زاده در تکمیل آن گفت: توقع ما این است که از این به بعد همه حوزه‌ها گزارش خود را به صورت مکتوب ارائه کنند تا به‌صورت مدون به رئیس ستاد اقامه نماز ارسال شود.

وی از رابطان بخش های مختلف که همگی از معاونان و مدیران آموزش و پرورش هستند، تقاضا کرد شخصا در جلسات حاضر باشند و از اعزام نماینده خودداری کنند.

در ادامه، رابطان هر حوزه آموزش و پرورش یا نمایندگان آن‌ها که در جلسه حضور داشتند گزارشی از اقدامات مرتبط با اقامه نماز در حوزه خود در اجرای مفاد تفاهم‌نامه فی مابین را ارائه کردند.

نمایندگان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاونت حقوقی، معاونت تربیت بدنی، سازمان نوسازی مدارس کشور، معاونت توسعه و پشتیبانی و معاونت آموزش متوسطه به ارائه گزارش خود در این جلسه پرداختند.

مسیب‌زاده با اشاره به سرانه فضای اقامه نماز در کل کشور گفت: سرانه فضای اقامه نماز 42 سانتی متر مربع بود و بسیار تلاش کردیم که این رقم را به یک متر مربع برسانیم اما بعد از تغییر ساختار نظام آموزشی به 6-3-3 این رقم به 30 سانتی متر مربع رسید که دلیل آن تغییر کاربری فضای نمازخانه ها به کتابخانه یا سایر کاربری ها شد در حالی‌که تغییر کاربری نمازخانه ها خلاف قانون است.

اقامه نماز کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در آن نیست

وی درباره بندی از تفاهم‌نامه با معاونت حقوقی با عنوان «پیگیری و برخورد با مدیرانی که در انجام فریضه نماز جماعت تعلل می ورزند» اظهار کرد: روح حاکم بر برنامه های نماز روح رحمانی است و هیچ اجباری در آن نیست. مدیران گرچه موظف به تشویق دانش آموزان به اقامه نماز هستند، اما اقامه نماز برای دانش آموزان کاملا جنبه اختیاری دارد. در مورد مدیران هم بهتر است از مکانیزم های تشویقی استفاده کنیم نه تنبیهی. برخورد با مدیران با روح حاکم بر برنامه های نماز مغایرت دارد لذا پیشنهاد می کنم این بند از تفاهم‌نامه اصلاح شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش در موضوع ساختمان نمازخانه‌ها به نماینده سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد نمازخانه‌های مدارس قبل از تکمیل و تجهیز شدن تحویل آموزش و پرورش نشوند.

در ادامه این نشست علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت اقامه نماز و نقش بخش های مختلف در آن سخن گفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار