معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش: حوزه نماز اولویت اول در معاونت پرورشی است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‎‌وپرورش اولویت اول خود در مسئولیت معاونت را حوزه نماز عنوان کرد.

کد مطلب: ۷۰۱۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا کاظمی در نشست رابطین ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش که امروز سه شنبه 19 دی ماه در معاونت پرورشی این وزارت‌خانه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اینکه نخستین جلسه کاری وی بعد از پذیرفتن مسئولیت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماز برگزار می‌شود اظهار کرد: کارهای بسیار ارزشمندی در بخش‌های مختلف در حوزه نماز صورت گرفته که یکی از آن‌ها طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز است؛ اما هنوز کارهای انجام‌ نشده در این حوزه بسیار داریم.

وی در ادامه به فقدان نظام ارزیابی فعالیت‌های کیفی در آموزش و پرورش به عنوان یکی از چالش‌های موجود اشاره کرد و گفت: در عین حال که می‌خواهیم نظام آموزش و پرورش را از یک نظام آموزشی صرف به یک نظام فرهنگی تربیتی تبدیل کنیم، شاخص‌های لازم برای این کار را نداریم.

در حوزه نماز هم اکثر فعالیت‌ها دانش‌محور است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تا زمانی که آموزش محور اصلی نظام تعلیم و تربیت باشد نتیجه‌اش نارضایتی از وضع موجود خواهد بود. در حوزه نماز نیز مانند سایر حوزه‌ها اکثر فعالیت‌ها دانش‌محور است، لذا دانش‌آموزان ما حتی با ائمه بیشتر پیوند دانشی برقرار می‌کنند تا پیوند عاطفی و قلبی.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ما در حوزه نماز از بهم‌پیوستگی درست و دقیقی برای اثربخشی برخوردار نیست، لذا چالش‌های بزرگی در این بخش داریم و می‌طلبد که هم از منظر مبانی دینی و هم مبانی تعلیم و تربیت آن را مورد کنکاش قرار دهیم.

اقامه نماز را اولویت اول کار وزارتخانه قرار دهیم

کاظمی تاکید کرد: باید نماز را دغدغه اول فرهنگی اجتماعی خود بدانیم و در دستگاه تعلیم و تربیت اقامه نماز را اولویت اول کار وزارتخانه قرار دهیم. باید انرژی و توان خود را در حوزه‌های تربیتی متمرکز کنیم. این خواسته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار می رود و رویکردهای سند تحول هم رویکرد تربیتی است.

کاظمی حوزه نماز را اولویت اول خود در معاونت پرورشی عنوان کرد و گفت: جلسه ستاد اقامه نماز باید با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شود.

نمازخانه‌های زیبایی داریم اما نمازخوان کم است

وی تصریح کرد: در حوزه نماز فعالیت‌های سخت‌افزاری بسیاری صورت گرفته است اما فعالیت‌های نرم‌افزاری که ما را به نتیجه مطلوب برساند کم اتفاق افتاده است. نمازخانه‌های زیبایی داریم اما نمازخوان کم است. کارهای نرم افزاری مهم‌تر هستند. باید از فعالیت‌های نمایشی و کم‌اثر بکاهیم و به سراغ فعالیت‌های اثربخش در کف مدرسه برویم. همچنین باید در اتاق‌های فکری که تشکیل می‌دهیم این نگاه را ترویج کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفاهم‌نامه های موجود بین اداره کل قرآن و نماز و عترت با سایر بخش‌های آموزش و پرورش در اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی گفت: نیاز داریم مدیران‌مان را سالانه در این حوزه ارزیابی و تجارب آن ها را به دیگران منتقل کنیم.

وی افزود: مدیران مدارس نقش اصلی را در ترویج فرهنگ نماز دارند و نیاز داریم کارهای عملیاتی بیشتری روی مدیران انجام شود. از مدیران ستادی هم انتظار داریم همه فعالیت‌ها را به کف مدرسه هدایت کنند.

باید به سمت توسعه مشارکت‌های مردمی برویم

کاظمی درباره تامین مالی این فعالیت‌ها گفت: در این خصوص چندان نمی‌توان به حمایت‌های دولتی متکی بود و باید به سمت توسعه مشارکت‌های مردمی برویم. ما در این باره وقف مشارکت‌های قرآنی را برای پشتیبانی از این طرح راه‌اندازی کردیم.

وی تاکید کرد: باید در نهایت بتوانیم توجه بچه‌ها و دانش‌آموزان را به نماز جلب کنیم. اکنون وضعیت رضایت‌بخش نیست و طبیعتا ما مسئول پاسخگویی به این ضعف توجه هستیم. امیدوارم با هم‌افزایی، مشارکت و نگاه به اثربخشی فعالیت‌ها بتوانیم برنامه بهتری برای گسترش این فعالیت‌ها به اجرا درآوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار