رئيس اداره‌ي فرهنگي هنري،اردوها،و فضاهاي پرورشي آموزش‌وپرورش استان فارس در گفت‌وگو با پانا

تاکید بر سلایق شخصی منجر به نوعی لجبازی اجتماعی می‌شود

شیراز ( پانا) - رئيس اداره‌ي فرهنگي هنري،اردو‌ها،و فضاهاي پرورشي آموزش‌وپرورش استان فارس تربیت افراد در آموزش‌وپرورش را چند بعدی دانست و بر توجه به تمامی ابعاد تربیتی با ایجاد تغییر تاکید کرد.

کد مطلب: ۷۰۱۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

جعفر صادقي در گفت و گو با پانا، اظهار داشت: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش برای تربیت دانش آموزان شش ساحت تعریف شده،يعني فرد بايد در شش جنبه رشد كند كه در آينده فرد خوبي براي اجتماع باشد، اين بعد ها عبارتند از، اعتقادي اخلاقي، زيستي بدني،زيبايي و هنر دوستي ،علمي و فناوري و...يعني ما دانش آموز يك وجهي نميخواهيم كه مثلا از صبح تا شب فقط نماز بخواند ولي يك بدن سالم نداشته باشد ،پس ما به عنوان نهاد آموزش و پرورش بايد تلاشمان به اين سمت باشد كه زمينه را براي رشد در همه ي اين جنبه ها فراهم كنيم .
وي ادامه داد: گاهي شايد تشكيل يك گروه سرود در تربيت مذهبي دانش آموز تاثير گذارتر از یک سخنرانی باشد ،يا حتي يك گروه تئاتر كه با آن هنر دينمان را معرفي كنيم شايد قوي تر از حضور دانش آموز در یک مراسم مذهبی باشد پس باید از ابزار هنر به خوبی استفاده شود .
صادقي گفت: ما نبايد از تغيیربترسيم،باور من اين است كه كاري را كه سال گذشته انجام ميداديم به كار امسال نمي آيد، با توجه به نيازهاي جامعه بعضي طرح ها بايد كنار گذاشته شود و برخي چيز ها بايد تغيیر كند .
وي در ادامه گفت :ما در راستاي رسيدن به اهداف پنج گانه پیش بینی شده برای استان ، ضمن اينكه بايد به دستوراتي كه از بالا مي آيد توجه داشته باشيم باید خودمان نیز برنامه ريزي داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سیاست اصلی برنامه ي ما اين است كه كار هاي فرهنگي - هنري در مدارس رونق بيشتري داشته باشد و با اهميت و حساسيت بيشتري از طرف،مديران ،دانش آموزان و خانواده ها دنبال شود .

وي با ذكر اينكه مراكز و كانون ها بايد تقويت شوند، گفت: با توجه به اينكه امسال سال توليد واشتغال نام گذاري شده به سمتي ميرويم كه توجه به بحث حرفه آموزي و مهارت آموزي بيشتر شود. ، واقعیت آنست که در زمينه ي علم آموزي دانش آموزان پيشرفت خوبي دارند اما در زمينه ي مهارت آموزي احساس مي كنم در جامعه ضعف وجود دارد ،دانش آموزاني كه فارغ التحصيل شدند اگر يك مهارت آموخته باشند ميتوانند خودشان براي خودشان شغل ايجاد كنند .

وی افزود: در بسياري از آسيب هاي اجتماعي كه در سطح جامعه وجود دارد خيلي وقت ها مي گوييم اوضاعمان نسبت به قبل بدتر شده است و احساس می کنیم خلائی وجود دارد.
وی ادامه داد: ما بايد ببينيم چرا كتاب و كتاب خواني در كشورمان رونق ندارد؟ و كتابخانه هايمان عموما خلوت است؟ چرا سرانه كتاب خواني پايين است؟چرا به هنر توجه نمی شود؟ حقوق شهروندی و یا ورزش چرا مورد بی مهری قرار گرفته اند؟اين ها مسائلي است كه در مجموع ما نسبت به آن ها بي توجهي كرده ايم . برخی مواقع متاسفانه افراد به اجتهاد خودشان و با توجه به تفكرات خود،بدون توجه به نياز هاي جامعه ،خواسته هاي جوان ها و دانش آموزان را كنار گذاشته اند و یکی از نتيجه هاي آن هم بي رونق شدن هنر است .

صادقی گفت: من دليل اين مشكلات را ديدگاه هاي متفاوت و سليقه هاي شخصي ميدانم،يك زماني آموزش موسيقي را در كانون و مدارس ما ممنوع كردند، آيا جوان و نوجوان ما به دنبال آموزش موسيقي نرفته است؟ آيا هيچ نوجواني موسيقي بلد نیست؟

وي ادامه داد: ممكن است بنده یک هنری را دوست نداشته باشم ،ولي اين دليل نمي شود كه من براي آن كار برنامه ريزي نكنم ،من بايد نياز هاو خواسته هاي جوان ها را ببينم و بر اساس آن خواسته ها حركت كنم نه بر اساس سلايق فكري و سياسي يا باور هاي خودم،اين باعث شده است كه ما به يك لجبازي اجتماعي برسيم .

صادقی در پایان خاطر نشان كرد: درسطح مدیريتي ما ترس از تغيیر وجود دارد موانع زياد است اما اين بر ميگردد به ما كه بايد فكر و تدبير كنيم كه اين موانع را از سر راه بر داريم و تهديد هايي كه وجود دارد را به فرصت تبديل كنيم.


خبرنگار:مارال پناهي

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار