سرپرست مرکز پرورش استعدادهای درخشان خبر داد: راه‌اندازی مدارس مهارتی سمپاد تا 2 سال آینده

تهران (پانا) - سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان از راه‌اندازی مدارس مهارتی سمپاد تا دو سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۷۰۰۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه مهاجرانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ما در مرکز چهار وظیفه کلی داریم یکی از این وظایف مربوط به مدارس استعدادهای درخشان و سمپاد است. آغاز نگاه به نخبگان از قبل انقلاب شروع شد اما در سال ۶۳ با شش مدرسه آغاز به کار کرد و در سال ۸۹ تعداد این مدارس به ۳۰۰ مدرسه رسید.

وی با بیان اینکه امروز حدود ۷۰۰ مدرسه در کل کشور فعالیت می کنند، ادامه داد: حوزه دوم فعالیت ما اجرای طرح شهاب به منظور شناسایی و هدایت استعدادهای برتر هر فرد در راستای عدالت آموزشی است. این طرح با کمک بنیاد ملی نخبگان از سال ۹۲ تا امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را پوشش داده است.

مهاجرانی اضافه کرد: یکی از دلایلی که طرح شهاب را مورد توجه قرار داده، تاکید بر عدالت آموزشی است.

وجود 670 مدال‌آور

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان با بیان اینکه حوزه دانش‌پژوهان جوان از دهه۷۰ آغاز به کار کرده است و اکنون المپیاد علمی برگزار می کند، افزود: المپیادهای کشور شامل المپیادهای ریاضی، فیزیک یا اخترفیزیک، نجوم، زیست‌شناسی، شیمی، ادبی و کامپیوتر می‌شود ایران از سال ۶۶ به المپیاد ریاضی پیوسته و اکنون در این المپیاد ۶۷۰ مدال آور داریم.

وی با بیان اینکه المیپاد ادبی به صورت ملی برگزار می شود افزود: برگزاری المپیادهای سلول‌های بنیادی، جغرافیا و علوم زمین در دستور کار است.

برگزیده‌شدن 30 طرح در جشنواره جوان خوارزمی

مهاجرانی اشاره کرد: ماموریت بعدی ما برگزاری جشنواره جوان خوارزمی است امسال ۸ هزار طرح از این جشنواره دریافت و در داوری نهایی و نیمه نهایی ۳۰ طرح برگزیده شد.

به گفته سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان پژوهش‌محوری نقطه تمایز مدارس استعداد درخشان است.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های در دست بررسی کیفی‌سازی مدارس این حوزه با حرکت به سمت پژوهش‌محوری دنبال می‌شود در کنار آن موضوعات پرورشی، تاکید بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی، برنامه‌های ورزشی و برگزاری اردوهای تفریحی نیز دنبال می شود.

مهاجرانی بیان کرد: همچنین در راستای عدالت آموزشی و توجه به استعدادهای ویژه به سمت آموزش منعطف و الکترونیکی خواهیم رفت.

همه دانش آموزان لزوما تیزهوش نیستند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی‌ براینکه آیا تمام دانش‌آموزانی که سطح تحصیلی بالایی دارند، باید در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کنند گفت: همه دانش آموزان لزوما در دسته دانش‌آموزان حائز شرایط تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان قرار نمی‌گیرند و خانواده ها نباید دانش آموز خود را با اجبار به مدارس تیزهوشان بفرستند ما امروزه با حدود ۲۵۰ هزار آزمون دهنده مواجه هستیم که به نوع خود یک چالش است.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان بیان کرد: هر فردی که در حوزه خود می تواند کار کند باید مورد آموزش قرار بگیرد. موظفیم از افرادی که ثبت نام می کنند آزمون بگیریم اما به این نکته توجه داریم که هوش هایی بجز هوش های ریاضی و فیزیک را اندازه گیری کنیم.
وی با تاکید براینکه باید از دوره ابتدایی سایر هوش ها را اندازه بگیریم افزود: به توسعه مهارت ها نیاز داریم و باید این موضوع را جدی بگیریم.
احیای سازمان سمپاد در دستورکار مجلس است
وی در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره احیای سازمان سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) اشاره کرد: با توجه به درخواست دانش آموختگان سمپاد و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری این موضوع در حال بررسی در صحن علنی مجلس است. باید سازمان ملی اساسنامه و هئیت امنا داشته باشد که این موضوع درحال بررسی است.
مهاجرانی بیان کرد: احیای هیئت امنا می تواند به روند فعالیت ها کمک کند تا مدارس را با حفظ کیفیت توسعه دهیم. در شورای انقلاب فرهنگی نیز این موضوع در حال پیگیری است.
گردش نخبگان به‌جای فرار مغزها
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان در پاسخ به سوالی درباره فرار مغزها گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری نباید از واژه فرار مغزها استفاده شود و به جای آن گردش نخبگان به کار گرفته شود. مهاجرت پدیده جهانی است و نمی توان جلوی رفتن دانش آموزان را گرفت باید بعد تحصیل بتوانیم آن ها را برگردانیم.
وی ادامه داد: باشگاه دانش پژوهان جوان شش هزار عضو دارد که ما باید در این دانش آموزان حس مسئولیت‌پذیری، جامعه دوستی و حب وطن را به وجود بیاوریم.
مهاجرانی درباره برای شناسایی استعدادها در مناطق محروم نیز گفت: افراد از سراسر کشور در مدارس سمپاد و در آزمون بدون محدودیت ثبت نام می کنند. طرح شهاب نیز که تا چند سال آینده فراگیر می شود می تواند به این موضوع کمک کند تا هوش های چندگانه را شناسایی کنیم.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان اشاره کرد: اکنون با برگزاری آزمون هوش های تحلیلی سنجیده می شود اما در آینده با قوام طرح شهاب به خروجی هایی می رسیم که استعدادها بهتر شناسایی شود.
فعالیت مجتمع شبانه روزی تیزهوشان در فارس
مهاجرانی همچنین از فعالیت مجتمع شبانه روزی تیزهوشان در فارس ویژه دانش آموزان عشایر خبر داد.
کاهش جمعیت دانش آموزی مدارس سمپاد
وی در خصوص افت کیفیت مدارس سمپاد بیان کرد: ویژگی مدارس سمپاد پژوهش محور بودن است اما زمانی که به جمعیت 2 برابری این مدارس می رسیم افت کیفیت صورت می گیرد زیرا منابع لازم وجود ندارد.
وی اشاره کرد:‌ جمعیت دانش آموزی ورودی های پایه هفتم از 22 هزار نفر به 15 هزار نفر کاهش یافته است که این کاهش بسیار خوب است.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان درباره برگشت دانش آموزان به مدارس عادی گفت: این موضوع بسیار اقدام چالشی است تعداد اندکی از دانش آموزان به مدارس عادی برگشته اند اما ما با تحمل افت کیفیت از آسیب دیدن دانش آموزان جلوگیری می کنیم.
ورود رشته های مهارتی به مدارس سمپاد
مهاجرانی درباره ورود رشته های مهارتی به مدارس سمپاد بیان کرد: این موضوع به عنوان یک کار ویژه در دستور کار است و همکاران در حال تدوین اسناد لازم برای اجرایی شدن این موضوع هستند. امیدواریم تا یکی دو سال آینده مدارس مهارتی سمپاد راه اندازی شوند.
وی تعداد مدارس سمپاد را 693 مدرسه و تعداد دانش آموزان را 124 هزار و 912 نفر عنوان کرد که حدود 60 درصد از این جمعیت را دختران و 40 درصد را پسران به خود اختصاص می‌ دهند همچنین هیچ‌ یک از استان‌های کشور فاقد مدارس سمپاد نیستند.
شهریه در مدارس سمپاد
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان در پاسخ به سوالی مبنی‌ براینکه آیا دانش‌آموزی به دلیل عدم‌توانایی پرداخت شهریه از ورود به مدارس سمپاد محروم شده است؟ بیان کرد: شهریه‌ای که در مدارس سمپاد از والدین اخذ می‌شود، 50درصد شهریه مدارس غیردولتی است این در حالی است که هزینه‌ها در مدارس استعدادهای درخشان به خصوص پرداخت حقوق معلمان آن بسیار زیاد است. اما تاکنون هیچ دانش‌آموزی به دلیل عدم توانایی مالی از تحصیل در این مدارس محروم نشده است.
مهاجرانی درباره استانداردهای جهانی پذیرش دانش‌آموز در مدارس تیزهوشان گفت: براساس استانداردهای جهانی، 1.6 تا 3 درصد جمعیت هر جامعه تیزهوش هستند که در حال‌حاضر آمار کشور ما نیز حدود 3 درصد است و با نرم جهانی فاصله چندانی نداریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با وجود فاصله نداشتن با نرم جهانی، چرا تلاش می‌شود که تعداد دانش‌آموزان و ورودی به مدارس سمپاد کاهش پیدا کند گفت: سعی داریم عدالت آموزشی را محقق کنیم. اگر در منطقه‌ای تعداد مدارس کاهش پیدا می‌کند، در منطقه‌ای دیگر که نیاز ضروری است، مدرسه افتتاح شود. در واقع ما در تلاش هستیم که با کاهش ورودی‌ها، کیفیت را در این مدارس افزایش دهیم و پژوهش را محوراصلی فعالیت‌های خود قرار دهیم.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان درباره اینکه بسیاری از دانش‌آموزان مدارس سمپاد تمایل دارند پس از اخذ دیپلم از کشور خارج شوند گفت: خروج دانش‌آموز به خارج از کشور بسیار اندک است و عمدتا به دلیل مسائل خانوادگی و شرایط خانواده به سایر کشورها سفر می‌کنند. عمدتا خروج‌ها در مقطع کارشناسی انجام می‌شود و در واقع، دانشجویان پس از اخذ مدرک کارشناسی تمایل دارند برای ادامه تحصیل از کشور خارج شوند.
آزمون سمپاد از پایه ششم ابتدایی حذف نمی‌شود
وی درباره اینکه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش چندی پیش پیشنهاد داده بودند که برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از پایه ششم به پایه نهم منتقل شود،گفت: ما طبق قوانین شورای عالی آموزش و پرورش عمل می‌کنیم و تاکنون چنین مساله‌ای مصوب شورای عالی نشده است. البته پیشنهادها و صحبت‌هایی عنوان شده که در حد کارشناسی است و اتمام مراحل کارشناسی و تصویب آن طول می‌کشد.
مهاجرانی درباره اینکه آیا کاهش ورودی مدارس سمپاد می‌تواند در تمایل یا افزایش ورودی به مدارس غیردولتی تاثیر داشته باشد، بیان کرد: مدارس استعدادهای درخشان به دلیل پژوهش‌محور بودن مورد استقبال خانواده و دانش‌آموزان قرار گرفته و جنس فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود با مدارس غیردولتی متفاوت است، بنابراین کاهش ورودی در این مدارس نمی‌تواند تاثیری در افزایش ورودی مدارس غیردولتی داشته باشد.
وی درباره دغدغه دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل مدارس استعدادهای درخشان برای کنکور اظهار کرد: متاسفانه دانش‌آموزان ما در سال دوازدهم دچار دغدغه کنکور هستند، اما این یک موضوع ملی است و ما برای آن تاکنون راهکاری نداریم.
باید بتوانیم آزمون را صرفا برای افراد واجد شرایط برگزار کنیم
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان درباره اینکه آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد استرس‌های روحی و روانی بسیاری را به دانش‌آموزان وارد می‌کند؛ آیا برای کاهش این امر تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان استرس‌زاست و به طور کلی افراد را دچار استرس می‌کند؛ اما وقتی برخی والدین دانش‌آموزان‌شان را که فاقد شرایط هستند، وادار به شرکت در آزمون می‌کنند، استرس در این دسته از افراد بیشتر می‌شود. بنابراین اگر ما بتوانیم آزمون را صرفا برای افراد واجد شرایط برگزار کنیم،‌ میزان استرس درمیان دانش‌آموزان پایه ششم کاهش پیدا می‌کند.
مهاجرانی در پایان درخصوص فعالیت مدارس سمپاد و در مناطق محروم و کم‌جمعیت عنوان کرد: کمی بیش از یک‌سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم و کم‌جمعیت فعال هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار