در اولین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی

جهانگیری: هاشمی در انتخابات 92 رئیس‌جمهوری را انتخاب کرد

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان به اینکه باید از منش هاشمی در اداره کشور استفاده کرد به اعتراضات اخیر در ایران اشاره کرد و نسبت دادن این ناآرامی‌ها به کشورهای عربی را «بدترین حرف» دانست.

کد مطلب: ۷۰۰۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد

اسحاق جهانگیری در نخستین کنگره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی ضمن تأکید بر سختی سخن گفتن از سیاستمدار بزرگ همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «طبیعی است که سخن گفتن درباره شخصیتی بزرگ و سیاستمداری بی‌نظیر و مدیری توانا و فقیهی ارزشمند و دلسوز همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای بنده بسیار دشوار است، آن‌هم در جمعی که تعداد زیادی از دوستان و یارانی که بیشتر از بنده با ایشان همراه بودند و شناختی به‌مراتب کاملتر دارند.»

معاون اول رئیس‌جمهوری بیان کرد: «سخن گفتن از ایشان برای من کار سختی است اما رسم کنگره این بوده که یکی از مسئولان کشور سخنران این مراسم باشد و با توجه به تماسی که از دفتر محسن هاشمی رفسنجانی با من گرفتند من این مسئله را پذیرفتم .»

جهانگیری در ادامه کنگره آیت‌الله هاشمی را فرصتی برای بازخوانی اندیشه ایشان دانست و اظهار داشت: «کنفرانس و سالگرد آیت الله هاشمی فرصتی مناسب برای بازخوانی اندیشه ایشان در مقطع کنونی است.»

وی افزود: «ما اگر بخواهیم پنج اسم از روحانیون بزرگ که در انقلاب نقش داشتند و یا سیاستمداران بزرگ ایران را نام ببریم، قطعاً نام آیت الله هاشمی در بین آنها از تأثیرگذاری ویژه‌ای برخوردار است.»

جهانگیری افزود: «آیت‌الله هاشمی تدبر در آموزه‌های دینی داشت و قبل از پیروزی انقلاب و تا آخرین روزهای حیات خود از این زمینه غافل نمی‌شد و همواره به بررسی و تحصیل در مورد قرآن می‌پرداخت که بخشی از آن منتشر شد.»

وی ادامه داد: «آیت الله هاشمی به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقاً می‌شناخت، همواره در اندیشه توسعه ایران بود و الگوی خود را در این زمینه امیرکبیر قرار داده بود. او قبل از پیروزی انقلاب کتاب امیرکبیر و مبارزه با استعمار را نوشت.»

معاون اول رئیس جمهوری افزود: «هاشمی رفسنجانی ارتباط و مطالعات ویژه‌ای در مورد وجب به وجب ایران داشت و همواره از ابتدا تا انتهای حیات خود فردی آرمانگرا بود، آرمان‌های خود را در ذهن می‌پروراند و در عین حال واقع‌بین بود.»

وی گفت: «آیت‌آلله هاشمی انقلابی و جامع نگر بود که تا مرز شهادت پیش رفت. او استراتژیستی توسعه‌گرا بود و در ابتدای انقلاب نقش ویژه‌ای در ساماندهی نهادهای انقلاب، دولت، مجلس و مدیریت جنگ داشت. او همواره در اصلاحات و اعتدال کارساز بود و در هر جایی که حضور پیدا می‌کرد آنجا نهادی حیاتی برای انقلاب بود.»

به گفته جهانگیری، «زمانی که آیت الله هاشمی در مجلس بود، مجلس در رأس امور قرار گرفت،‌ زمانی که در دولت حضور داشت شاهد سرعت در سازندگی در کشور بودیم،‌ زمانیکه به‌عنوان فرمانده جنگ خدمت می‌کرد، همواره گره‌­گشا بود و زمانی که پای صلح به میان آمد با شجاعت به امام گفت من قطعنامه را قبول می‌کنم و شما بعداً برای اینکه بنده به وظیفه‌ام خوب عمل نکرده‌ام مرا مواخذه کنید. همچنین در دوران دولت آیت‌الله هاشمی بهترین روابط را با کشورهای عربی منطقه داشتیم.»

جهانگیری ادامه داد: « آیت‌الله به انتخابات باور داشت و معتقد بود باید انتخاباتی آزاد با رعایت حقوق مردم برگزار شود. ایشان علیرغم اینکه همواره در بالاترین مسئولیت‌ها قرار داشت، مورد نقد و انتقاد قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد، آن را پشتوانه مسئولیت‌های خود می‌دانست و برای انتخابات ارزش والایی قائل بود. در انتخابات 92 زمانیکه به صحنه آمد ناباورانه ردصلاحیت شد اما دست از تلاش برنداشت و عافیت‌نشنی را برنگزید بلکه با برنامه‌ریزی رئیس جمهوری را انتخاب کرد.»

هاشمی پس از رد صلاحیت در انتخابات 92 چه گفت؟

وی افزود: « بنده به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ایشان در سال 92، وقتی به‌صورت ناباورانه خبر ردصلاحیتشان را شنیدم،خدمت رسیدم و آیت‌الله هاشمی گفتند من هاشمی دیروز هستم و رابطه من با رهبری همان رابطه قبلی است. ستادها را جمع کنید و هیچ اعتراضی هم نکنید.»

معاون اول رئیس جمهوری افزود: «ایشان با قدردانی از دوستان خود، آقای روحانی را در انتخابات انتخاب کردند و دیدید که با چه رأیی ایشان رئیس جمهوری کشور شدند. ایشان برای انتخابات بعدی، یعنی انتخابات مجلس و خبرگان رهبری نیز برنامه داشتند و دیدید که در خبرگان ملت عظیم ایران چه رایی به آیت الله هاشمی دادند. او همواره برای این امور فکر و برنامه ریزی می‌کرد و دوراندیشی نواندیش بود.»

وی گفت: «دیدید که در زمان فوت ایشان مردم چگونه ایشان را بدرقه کردند. »

دفاع جانانه هاشمی از پروژه مترو در زمان جنگ

جهانگیری به‌روزهای دومین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: «در مجلس دوم در کمیسیون برنامه و بودجه که جنگ بود و شرایط کشور بد بود و مجموع درآمد ما بیشتر از 7 میلیارد دلار نمشد و عملاً کشور را با یک میلیارد دلار اداره می‌کردیم آقای هاشمی به دنبال ساخت مترو در تهران بود.»

وی ادامه داد: «ما به همراه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نزد وی رفتیم که با این تصمیم مخالفت کنیم. آیت الله هاشمی سعی کرد ما را قانع کند که این نیاز اساسی ماست. طبیعی بود که ما اصرار داشته باشیم که این اتفاق نیفتد چون منابع نیست.»

جهانگیری با اشاره به خطبه آیت الله هاشمی در مورد متروی تهران در همان روزها بیان کرد: «زمانی که آیت الله هاشمی احساس کرد ممکن است هجمه‌ای عظیم علیه این طرح بزرگ اتفاق بیفتد به نماز جمعه رفت و چنان دفاعی از مترو کرد و درباره این مسئله حرف زد که دیگرکسی یارای مخالفت و مقاومت نداشت.»

وی ادامه داد: «هاشمی در تمام طول این سالها مشاوری امین و ثابت قدم در کنار امام و رهبر انقلاب بود و تا آخرین لحظات از ستون انقلاب دفاع کرد.»

هاشمی هویت انقلاب ماست

معاون اول رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود با تأکید بر جایگاه والای آیت الله هاشمی در انقلاب اظهار داشت: «هاشمی سند و شناسنامه و هویت انقلاب ماست، نمی‌توان از او گذشت و او را نادیده گرفت.»

جهانگیری هاشمی را مرد عبور از بحران‌ها خواند و گفت: «آیت الله هاشمی همیشه برای روزهای سخت برنامه داشت و برنامه آینده و امروز را خوب می‌فهمید و در میانه میدان حضور داشت.»

وی افزود: «امروز ایران بیش از همیشه نیاز به مشی و اندیشه‌های هاشمی دارد. اندیشه‌ای که برای پیشرفت کشور به‌اعتدال فکر کند مشی‌ای که برای جلوگیری از فرسایش سرمایه برنامه داشته باشد.»

این مقام مسئول با اشاره به عدم هراس هاشمی از تهمت‌ها یادآور شد: «آیت الله هاشمی از هیچ تهمت و اتهامی هراس نداشت و زمانیکه یک جریان سیاسی در کشور حاکم می‌شد و قصد حذف جریان مقابل را داشت هاشمی ایستادگی می‌کرد.»

وی گفت: «دردی ماه سال گذشته یک روز خدمت ایشان رسیدم ودرحیاط مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت کردیم، بحثی درمورد سال 88 بود که گفت فلانی من دیدم که آنها می خواهند یک جریان قوی را از انقلاب حذف کنند ولی من ایستادم وگفتم اینها می آیند دور من جمع می شوند و من آنان را به نظام وصل می کنم ونمی گذارم جدا شوند.»

جهانگیری ادامه داد:‌ «به همین دلیل در دوره‌ای برخی از دوستان اصلاح طلب که قصد حذف جریان مقابل را داشتند هاشمی را مانع خود می‌دیدند و به انتقاد از وی پرداختند.»

معاون اول رئیس جمهوری در تشریح وضعیت کنونی کشور یادآور شد: «امروز یکسال بعد از هاشمی عزیز کشور ما در موقعیت حساسی است نگرانی‌ها و امیدهای او را عمیقاً می‌توان احساس کرد.»

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی کشور بسیاری از نخبگان و شهروندان نگران امروز و فردای ایران‌اند در حالیکه به‌رغم همه تهدیدها، فرصتهای بی‌نظیری پیش روی ماست.»

باید ریشه نارضایتی‌ها را پیدا کنیم

جهانگیری با تأکید بر لزوم بررسی ریشه نارضایتی‌ها در کشور خاطرنشان کرد: «ما باید بررسی کنیم که ریشه‌ها و عوامل ایجادکننده نارضایتی‌ها در کشور چیست و آنها را در همه زمینه‌ها بررسی کنیم و این طور نباشد که در زلزله به آن بپردازیم. بلکه باید ریشه‌های بحران را دقیق بررسی کنیم.»

جهانگیری این مهم را مسئولیتی سنگین بر دوش نهادهای کشور دانست و خاطرنشان کرد: وجود نارضایتی در یک کشور و جامعه در حال توسعه مسئله‌ای غیرعادی نیست اما راه حل بالابردن رضایت عمومی ،بالا بردن راه نقد و گفتگو در کشور است.

جهانگیری گفت:‌ «گفت­‌وگو راه حل مشکلات کشور است اما عده‌ای بی‌دلیل در کشورمان از گفت‌وگو فرار می‌کنند.»

معاون اول رئیس جمهوری بر لزوم افزایش نقدپذیری در کشور تأکید کرد و گفت: ما به‌عنوان مسئولان قوای سه‌گانه باید در مقابل انتقادات صبور باشیم.»

جهانگیری خاطرنشان کرد: «نباید بگذاریم نارضایتی‌ها به خشونت و نفرت تبدیل شود چرا که پاسخگویی به مطالبات به‌حق مردم را عقب می‌اندازد.»

این مقام مسئول ادامه داد: «باید به روش هاشمی عمل کنیم با مردم باشیم و برای حل مشکلات مردم راه حل پیدا کنیم.»

جهانگیری با اشاره به لزوم ایجاد نشاط در جامعه گفت:‌ «دفاع از دموکراسی ، حقوق شهروندی و حق مردم موجی از نشاط را در جامعه و کشور ایجاد می‌کند . امروز زمان ، زمان گفت‌و‌گو است.»

وی در خصوص اعتراضات اخیر در کشورمان نیز چنین گفت: «طبیعی است که دشمنان نظام اسلامی و انقلاب ما از این اعتراضات سو استفاده کنند.»

صدا و سیما روشش را عوض کند

جهانگیری در ادامه اظهارات خود با اشاره به برخی گفته‌ها در کشور و نسبت دادن اعتراضات اخیر به بعضی از کشورهای عربی منطقه اظهار داشت: «بدترین حرف است که بگوییم فلان کشور عربی در ایران آشوب به پا کرد. اینها کوچکتر از آن هستند که در امور ایران دخالت کنند. اینها نتوانستند در منطقه دخالت کنند چه برسد به ایران.»

وی در ادامه ناامیدی مردم و مسئولان را جفا در حق ایران دانست و گفت:‌ «ما نباید ناامید شویم. صدا و سیما باید در روشش تغییر ایجاد کند.»

رسانه ملی باید در خدمت مردم ایران باشد

وی خطاب به رسانه ملی تصریح کرد: صدا وسیما باید در روشش تغییر دهد و نمی تواند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد:در این ایام به عنوان یکی از مسئولین باوجود اینکه خیلی از دوستانم توصیه کردند که صحبت نکنم، گفتم که می خواهم با مردم حرف بزنم ولی اینها آمادگی نداشتند وبهانه های دیگر آوردند، چرا اینگونه رفتار می کنید؟

جهانگیری افزود: رسانه ملی باید در خدمت کل مردم ایران حتی معترضین و گروه های دیگر قرار گیرد تا حرفشان را بزنند.

وی تاکید کرد: به عنوان دولت عرض می کنیم در بخش اقتصاد می دانیم وقبول داریم که مردم مشکلات زیادی دارند ومردم با بیکاری روبرو هستند ومعیشت مردم سخت شده و توسعه کشور کند شده است ولی کشور دارد مسیر توسعه را طی می کند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود:می گویند شما می گویید شاخص های اقتصادی خوب است ولی مردم احساس نمی کنند، درست است یک اقتصادی را بردند ته دره ما هنر کردیم 10 پله بالاآورده ایم ولی هنوز در دره است.

جهانگیری با یادآوری این که این اقتصاد باید در مسیر توسعه قرار بگیرد، ادامه داد:به شما می گویم اقتصادی که رشد آن منفی بودرا مثبت کردیم، اقتصادی که 10 سال با بهترین درآمدهای ارزی شغل ایجاد نکرده و صفر بود، در حالی که درآمد ما بخصوص امسال نصف درآمد سال 92 است.

وی گفت:مابیش از 600 تا 700 هزار شغل ایجاد کردیم ولی آنقدر مشکلات مردم عمیق است که مردم هنوز خیلی بیش از این نیاز دارند وبیش از سه میلیون بیکار روی دست ما است و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده وهرچه رشد اقتصادی افزایش یافت اصلاح نشده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ما به طبقات ضعیف توجه ویژه کردیم وامسال دریافتی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی وبهزیستی را سه برابر کردیم، مگر در یک سال می شود دریافتی چند میلیون را سه برابر کرد.

جهانگیری افزود:می‌خواهیم چهره خشن فقر را از کشور برداریم و کارهای بزرگ واساسی کشور در این دوره شروع شده و دهها میلیارد دلار منابع خارجی جذب شده و در حال ورود به اقتصاد کشور است.

وی به آغاز بهره برداری از خطوط راه آهن خاطرنشان کرد: راه آهن تهران - مشهد با بیش از 2 میلیارد دلار و راه آهن گرمسار با بیش از 1.2 میلیارد دلار اغاز شده است ومیادین مشترک نفتی که کشورهای آن طرف حق ملت ایران را به غارت می بردند در سالهای گذشته توسعه دادیم ومیزان برداشت مان به کشور طرف مقابل رساندیم.

معاون اول رئبس جمهوری همچنین گفت: بهترین خدمات به روستاها ومناطق محروم از جمله سیستان وبلوچستان در این دوره انجام گرفت ودر حال انجام است.

جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب پشت آن ایستاده اند و مصر هستند، دولت در حال اجرا است و نتیجه این می شود که اقتصاد کشور مسیر خوبی را پیدا کرده است وبا دنیا تعامل خوبی پیدا کردیم و میلیارد ها دلار از دنیا منابع گرفتیم.

با افتخار به آمریکایی های می‌گوییم اگر از برجام خارج شوید، شما ضرر می کنید

عضو دولت دوازدهم افزود: برای اولین بار بعد از انقلاب هواپیماهای جدید وارد کشور کردیم وبا افتخار به آمریکایی های می گوییم اگر از برجام خارج شوید شما ضرر می کنید.
جهانگیری تاکید کرد: ما آمادگی برای این دوره هم داریم و خروج از آن اشتباه است چرا که این یک توافق بین المللی بوده و مفید به حال منطقه وجهان است که اگر برهم زنید ایرانی ها عزا نمی گیرند وقادر هستند کارهایشان را پیش ببرند.

وی افزود: امروز ما مسئول سازندگی و ساخت ایران هستیم وملت ایران ظرفیت های بزرگی دارد که در دوران بعد از انقلاب از آن استفاده کرده ودر زمان جنگ ملت نشان داد با اتکاء همه جریانات سیاسی و اقوام و طوایف مختلف و جنگ طولانی حتی یک وجب از خاک ایران گرفته نشد.

وی ادامه داد: این ظرفیت برای همه بحران های پیش رو وجود دارد ومهم است که همه مثل هاشمی نگران و حساس ولی امیدوار وفعال باشیم و به مردم اعتماد کنیم تا مردم به ما اعتماد کنند.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: راه دشوار مردم سالاری را عملا باهم و با احترام به رای مردم پیش ببریم وجریان های سیاسی کشور را به رسمیت بشناسیم وبرای همه آنها حقوق حضور در کشور را قائل شویم.

جهانگیری گفت: جریان های سیاسی کشوراعم از اصلاح طلب، اعتدالی و اصولگرا با هم کار کنند ودر کنار هم قرار گیرند و در این شرایط به عنوان مسئول اجرایی می توان گفت که اگراین شرایط فراهم و گفت وگو ها ایجاد شود بزرگ ترین تهدیدها به فرصت ومهم ترین نقاط ضعف کشور به نقاط قوت تبدیل می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار