در گفت‌وگو با پانا

خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: بیمه سلامت 8 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته است که سازمان بیمه سلامت با کسری بودجه 8 هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت نمی‌تواند به تعهدات بیمه‌ای خود در سال 97 عمل کند.

کد مطلب: ۷۰۰۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد

رسول خضری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حل مشکلات بیمه سلامت در بودجه سال 97 گفت: باید منابع پایداری برای حوزه سلامت ایجاد شود و این مبالغ هم قابل تغییر نباشد تا بتوان مشکلات حوزه سلامت را کاهش داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبارات پیش‌بینی شده حوزه سلامت شده برای سال ۹۷ جوابگوی نیازهای این بخش نخواهد بود، گفت: در بودجه سال 97 حوزه سلامت، مسأله پایداری منابع دیده نشده که این موضوع موجب می‌شود وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌ای با بن‌بست مالی مواجه شوند. با وجود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی نظام سلامت قطعا باید به‌گونه‌ای کارها ساماندهی شود که مطالبات ارائه دهندگان خدمات پرداخته شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: در چهار سال گذشته، طرح تحول سلامت از اولویت‌های بسیار مهم دولت بوده است و این طرح در مراحل مختلف اجرا شد و اعتبارات قابل توجهی نیز به حوزه سلامت اختصاص یافت. گرچه برخی ایرادات هم به این طرح وارد است مثل اینکه طرح تحول سلامت، اعتبارات زیادی می‌طلبد اما در مجموع سهم سلامت از جیب مردم کاهش یافته است.

خضری در ادامه به ضرورت اصلاح خدمات حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: از وزارت بهداشت انتظار می‌رود که بستر ارائه خدمات را اصلاح کنند و بر اساس قوانین بالادستی سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه این روند انجام شود.

وی درخصوص اجرای نظام پزشک خانواده در کنار طرح تحول سلامت گفت: پزشک خانواده باید در سراسر کشور اجرا شود. در واقع نگاه ما در عمل باید به راهنماهای بالینی باشد تا نظام ارجاع عملیاتی شود.

وی با اشاره به رفع همپوشانی بیمه‌ای ادامه داد: البته یک همپوشانی بین بیمه‌های درمانی وجود دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر در جهت ساماندهی و رفع این همپوشانی بیمه‌ای در کشور اقدام شود که به سهم خود می‌تواند هزینه‌ها را سامان دهد. امیدواریم بیمه‌های سلامت و درمان تأمین اجتماعی بتوانند با انسجام وهمکاری خوب و با سیاست‌های راهبردی وزارت بهداشت و تبعیت از قوانین بالادستی در مسیر مدیریت درست هزینه‌ها و رفع همپوشانی بیمه‌ای حرکت کنند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای طرح پزشک خانواده باید زیرساخت‌ها و هزینه‌های اولیه برای استقرار تأمین شود، گفت: براساس برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف به اجرای پزشک خانواده است در حالی که بودجه این بخش کاهش یافته است و نمی‌دانیم تا چه اندازه مشکلاتی را برای تأمین چرخه دارویی، بیمارستان‌ها و نظام سلامت ایجاد می‌کند.

خضری افزود: در جلسه اخیری که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، تأکید شد مبلغ دو هزار میلیارد تومان برای طرح پزشک خانواده اختصاص ‌یابد که امیدواریم با این اعتبار کسری‌ها نیز جبران شود.

وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت با کسری اعتبارات نمی‌تواند به تعهدات بیمه‌ای خود در سال 97 عمل کند، گفت: این موضوع تهدیدی برای بیمه‌شدگان است. با وضعیت اعتباراتی که برای بیمه سلامت دیده شده و میزان 8 هزار میلیارد بدهی این سازمان‌، برای ایفای تعهدات دچار مشکل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار