درگفت‌‌وگو با پانا

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت: نوسان‌های نرخ ارز بر تولید وصادرات هیچ یک از صنایع مثبت نیست

تهران (پانا) - رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید نوسان‌‌های نرخ ارز بر تولید وصادرات هیچ یک از صنایع مثبت ارزیابی نمی‌شود و به طور قطع عدم ثباث شاخص‌های اقتصادی برای هیچ کشوری مناسب نیست.

کد مطلب: ۷۰۰۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

رضا پدیداردرگفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیرات افزایش و نوسان‌های نرخ ارز بر تولید وصادرات ، گفت: طبیعی است که عدم ثبات در نظام‌های اقتصادی و شاخص‌هایی مانند مبادله طلا و ارز موجب می شود صنایع در مقاطع زمانی منتفع و در موقعیت‌های زمانی دیگر متضرر شوند و به طور قطع عدم ثباث شاخص‌های اقتصادی برای هیچ کشوری مناسب نیست.

وی افزود: به دلیل عارضه‌های زیادی که بخشی از آن به دلیل عدم‌مدیریت و رفتار صحیح اقتصادی است و بخش دیگر عواملی است که از خارج اقتصاد به کشور تحمیل می‌شود شرایطی به وجود می‌آید که برای کشور و فعالان اقتصادی مناسب نیست.

پدیدار با اشاره به شرایط نابسامان بازار ارز در کشور تصریح کرد: به طور معمول عوامل روانی و هیجان‌های ناشی از آن تاثیرات منفی برمبادلات کالاها به دنبال دارد و مردم خیلی زود واکنش نشان می‌دهند و آنقدر این جو ادامه پیدا می‌کند که فعالان اقتصادی نیز از تبعات منفی آن متاثر می‌شوند.

رسانه‌ها واقع‌گرایی را جایگزین آرمان‌گرایی کنند

انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد:‌ رسانه‌ها به جای آنکه به واقع گرایی حرکت کنند به سمت آرمان‌گرایی می‌روند و با طرح موضوعاتی مانند آنکه نرخ ارز باید تک‌نرخی باشدو آمار واردات و صادرات چه شرایط ایده‌الی داشته باشند توقعات وشرایطی را به وجود می‌آورند که برای اقتصاد مفید نیست .

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر کشور که بهانه آن به دلیل در کانون توجه قرار گرفتن گرانی چند قلم کالا به وجود آمد ، تصریح کرد: مصاحبه با افراد فاقد صلاحیت کارشناسی موجب شد به جای ایجاد آرامش موجبات ناآرامی فراهم شود.

پدیدار تصریح کرد: کالای تولیدی در کشور تحت فرایندی به محصول نهایی بدل شده است که در آن مواد اولیه خریداری و تبدیل به محصول واسطه‌ای یا نهایی می شود و اگر قیمت تمام شده به گونه‌ای باشد که متاثر از افزایش نرخ ارز با نوسان و افزایش همراه باشد نتیجه‌ای منفی برای تولید و صادرات به دنبال خواهد داشت و قدرت برابری و رقابت پذیری محصولات کاهش می‌یابد

پدیدار خاطرنشان کرد: در شرایط شتاب‌زدگی اقتصادی هیچ منفعتی برای بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود نخواهد آمد.

نوسان‌های ارزی عامل ضد سرمایه‌گذاری است

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز و نوسان‌های ارزی به هیچ وجه موجب تقویت سرمایه گذاری نخواهد شد و خود به عنوان یک عامل ضد سرمایه گذاری عمل می‌کند.

وی بیان کرد: در صورتی می‌توان به سمت افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه کسب وکار حرکت کنیم که شرایط تثبیت شده اقتصادی داشته باشیم و هر زمان که به شرایط باثبات برسیم سود سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر‌شده و اشتیاق افراد برای انجام کسب‌وکار رشد می‌کند و منافع او تامین می‌شود.

پدیدار تصریح کرد: دولت باید تنها حکمرانی کند و رگولاتوری ایجاد کند؛رگولاتوری به مفهوم آنکه مناسبات را تنظیم و تنها بر امور نظارت کند اما کار را به دست بخش خصوصی بسپارد و در این میان طبیعی است که بخش خصوصی در تمامی صنایع به خوبی عمل می کند و می تواند در انتقال دانش و تکنولوژی و تجهیزات به خوبی عملکرد مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت باید در تنظیم مناسبات رگولاتوری را تقویت کرده و کار را به دست بخش خصوصی بسپارد و امروز شاهد هسیتم در عرصه اقتصادهای نوپا یا استارت‌اپ‌ها بهره‌وری نیرو،منابع انسانی و کار به وجود آمده است و دولت نیز باید تا آنجا که ممکن است از دخالت مستقیم در اقتصاد پرهیز کند.

تنها 16 درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است

پدیدار خاطرنشان کرد: دولت قانون تسهیل فضای کسب و کار را در سال 90 مصوب کرده است و ضوابط را تعیین کرده است و وظایفی برای اتاق ها و انجمن ها و تشکل ها تعیین شده است اما به این مصوبات قانونی عمل نمی‌شود و مدیران دولتی راهی برای حضور بخش خصوصی باز نمی‌کنند.

وی افزود: ترکیب سبد مدیریت اقتصادی کشور بیش از 84 درصد در دست بخش‌های دولتی و خصولتی ،و تنها 16 درصد در اختیار بخش خصوصی و تعاونی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار