به مناسبت ۱۹ دی، سالروز عملیات کربلای پنج

درخشش نام 14 شهید فرهنگی قم در پیچیده ترین عملیات دفاع مقدس

قم (پانا) - نام تعداد قابل توجهی از فرهنگیان قم در زمره شهیدان والامقام، ایثارگران سرافراز و بسیجیان با اخلاص لشکر 17 امام علی بن ابی طالب (ع) در دوران دفاع مقدس به خصوص عملیات گسترده کربلای پنج می‌درخشد.

کد مطلب: ۷۰۰۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

عملیات کربلای پنج سنگین‌ترین و گسترده‌ترین عملیات دفاع مقدس بود که در نیمه شب 19 دی سال 65 با رمز مبارک یا زهرا (س) در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد و با کسب فتوحات بسیار، دشمنان بعثی را در مستی پیروزی‌ عملیات کربلای چهار که در اوایل دی ماه انجام شده بود، غافلگیر و زمینگر کرد.

یگان های مختلف نیروهای مسلح و داوطلبان مردمی از جمله جمعی از فرهنگیان قم در قالب لشکر 17 در عملیات کربلای پنج حضور داشتند که در تبعیت از فرمان امام(ره)، از سنگر مدرسه به جبهه ها روی آوردند و تعدادی از آنها در این راه به شهادت رسیدند.

نام شهیدان بزرگواری همچون آیت الله دکتر بهشتی و آیت الله دکتر مفتح و 63 شهید دوران دفاع مقدس در زمره شهدای آموزش و پرورش قم می درخشد، در این بین، شهیدان حمیدرضا بهبود، سید محمد بنی هاشمی جوزدانی، سیدمرتضی زمانی ثانی، علیرضا صادق نیا، حجت الاسلام حسینعلی کماسی، مرتضی محبی، حسن محدثی(رستمی) و محمدرضا میرزاگل مربوط به عملیات کربلای پنج هستند.

همچنین این روز بزرگ مصادف با چهلمین سالروز قیام مردم قم در 19 دی سال 56 در اعتراض به چاپ مطلب موهن در روزنامه اطلاعات 17 دی ماه همان سال بود که منجر به اعتراض علما و مردم قم و شهادت جمعی از جمله دانش آموز شهید حیدر رضایی شد.

به مناسبت فرارسیدن سی و یکمین سالگرد عملیات کربلای پنج، رزم نامه تعدادی از شهدای فرهنگی قم در این عملیات را بر اساس اسناد موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس و کتاب جلوه های نور ستاد شاهد آموزش و پرورش قم مرور می کنیم.

شهید حاج علی بیطرفان

متولد مهرماه 1332 در قم بود؛ پس از پایان تحصیلات متوسطه و خدمت سربازی، در سال 53 در آموزش و پرورش استخدام و در دبستان امیرکبیر قم به تدریس مشغول شد. در سال 57 موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران شد. علاوه بر مسئولیت های معلمی در قم و خلجستان، معاونت اداری مالی اداره مرکزی آموزش و پرورش قم و نهایتا مسئولیت آموزش و پرورش منطقه دو قم نیز در کارنامه درخشان این شهید عزیز دیده می شود. ضمن آنکه حضور در راهپیمایی ها، تشکیل جلسات سخنرانی و انتقال پیام حضرت امام(ره) در دوران پیروزی انقلاب، همکاری با سپاه در شناسایی و اعزام نیرو به جبهه، همکاری با جهاد و مسئولیت جهاد سازندگی بخش کهک و به ویژه فعالیت در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ و جمع آوری کمک های مردمی نیز از اقدامات ماندگار این شهید عزیز به شمار می رود.

برای دانش آموزان رزمنده در اوقات فراغت شان کلاس درس می گذاشت و سفارش می کرد از درس عقب نیفتند؛ فروتنی و تواضع، خدمت به دیگران، تقید به حضور در نماز جمعه و حضور در نماز اول وقت حتی هنگام جلسه گوشه ای از خصوصیات شهید بیطرفان بود.

شهید حاج علی بیطرفان طی سال های 61 تا 65 چهار بار به جبهه اعزام شد، سرانجام در 23 دی ماه سال 65 در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید.

شهید سید محمدسعید آل طه

متولد خرداد 1345 در اردکان استان فارس بود و بدلیل تحصیلات حوزوی پدر، در شهر قم ساکن شد؛ همزمان با تحصیل در مرکز تربیت معلم شهید باهنر تهران به دوره های آموزش نظامی و بارها به کردستان و دیگر مناطق اعزام شد؛ در مهرماه 65، به استخدام آموزش و پرورش قم در آمد و به عنوان مربی تربیتی در مدرسه شهید فیاض بخش به انجام مسئولیت پرداخت.

شهید آل طه در 12 آبان 65 همراه با گردان حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان آرپی چی زن اعزام شد و در دو عملیات کربلای چهار و پنج شرکت نمود؛ نهایتا در 24 دی 65 در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به شهادت رسید و در 29 دی بهمراه پیکرهای مطهر 105 شهید لشکر 17 در این عملیات، در قم خاکسپاری شد.

این شهید عزیز در فرازی از وصیتنامه خود نوشته است: "بیایید مدیون فداکاری رزمندگان و خون شهدا نباشیم و از این آزمایش الهی سربلند بیرون بیاییم".

شهید عباس زرگری

متولد بهمن 1340 در قم بود؛ پس از پایان خدمت سربازی در کردستان، دروس حوزوی را در قم آغاز نمود و به دلیل خصوصیات بارز و ممتاز اخلاقی و مهارت در هنر خوشنویسی و نیز فعالیت در زمینه تبلیغات جبهه و جنگ، همچون ستاره ای در بین طلاب و جمع بسیجیان درخشید؛ سال 65 به عنوان مربی امور تربیتی در آموزش و پرورش قم مشغول خدمت شد. در آذر سال 65 همراه رزمندگان لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) به جبهه اعزام شد و پس از شرکت در دو عملیات کربلای چهارو پنج، در 24 دی سال 65 در شلمچه به شهادت رسید.

در فرازی از وصیتنامه شهید زرگری آمده است:" به هیچ کس اجازه ندهید اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی را تضعیف کند. قاطعانه بر دهان یاوه گویان بکوبید که خدا از این امر راضی هست"

شهید عباس قهستانی

متولد سال 1335 در روستای شادقلی قم و از مبارزان دوران پیروزی انقلاب بود؛ در زیرمنزل منزل خود اقدام به ساخت نارنجک دست ساز می کرد و در راستای اطاعت از امام(ره)، از هیچگونه فعالیتی علیه رژیم طاغوت واهمه نداشت. پس از پیروزی انقلاب همراه با عده ای از همکلاسان دانشگاهیش، به دفاع از دستاوردهای انقلاب و نیز مقابله با آشوب ضدانقلاب در نقده پرداخت. وی در 26 دی سال 65 در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از 11 سال مفقودیت، در قم تشییع و به خاک سپرده شد.

در فرازی از وصیتنامه شهید قهستانی آمده است: در مقابل بدخواهان انقلاب، آنها که همیشه نق می زنند و شکم پرست و بنده هوای نفسند بایستید و اجازه ندهید گستاخی کنند".

شهید محمدعلی ملک محمدی

متولد 1339 در قم بود. پس از گذراندن دوره تربیت معلم، در مدارس بخش خلجستان مشغول تدریس و همزمان مسئولیت برنامه های فرهنگی، عقیدتی و تبلیغاتی نهضت سواد آموزی را عهده دار شد. همزمان با حضور در جبهه، چندماه نیز در خرمشهر و سردشت به صورت داوطلبانه تدریس کرد؛ سرانجام در دوم بهمن سال 65 در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید ودر گلزار شهدای قم در جوار مزار مطهر برادرشهیدش احمد ملک محمدی به خاک سپرده شد.

شهید علیرضا حسنی

متولد اول فروردین 49 در آران کاشان بود و پس از گذراندن دوران دیپلم، راهی دانشسرای تربیت معلم کهک قم شد. در دومین سال دانشسرا پس از طی دوره 75 روزه آموزش نظامی، به عنوان آرپی جی زن در گردان موسی بن جعفر(ع) لشکر 17 مشغول شد؛ وی در 20 دی سال 65 در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید و پیکر مطهرش در آستان مقدس امامزاده محمدهلال(ع) آران و بیدگل به خاک سپرده شد. در فرازی از وصیتنامه شهید حسنی آمده است: "امت اسلامی باید بداند این انقلاب با خون شهدای زیادی به دست ما رسیده...این بار سنگین را بر زمین نگذارند چون دراین صورت انقلابی که به دست ما رسیده به وابستگی کشیده خواهد شد".

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار